3 قانون طلایی پول قرض‌دادن

مترجم: مریم رضایی 

بیشتر افراد در زمان‌های مختلف با دشواری‌های مالی در زندگی روبه‌رو می‌شوند، اما این مشکل برای برخی افراد مزمن است. اگر این افراد برای حل مشکلات خود سراغ شما آمدند تا پول قرض بگیرند، عقل سلیم می‌گوید هیچ وقت نباید بیشتر از آنچه می‌توانید از دست دادنش را تحمل کنید، پول قرض دهید. اگر برادرتان یا دوستتان مبلغ قابل توجهی برای تعمیر خودرو از شما پول می‌خواهد، هیچ ضمانتی وجود ندارد که دوباره بتوانید این مبلغی را که قرض گرفته‌اید ببینید. به همین دلیل، در اینجا قوانینی طلایی را بازگو می‌کنیم تا بدانید وقتی دوست یا آشنایی پولی از شما درخواست کرد، چه بگویید، چطور در رودربایستی نمانید و روابط خود را با آنها خراب نکنید.

قانون شماره 1: با سیاست «نه» بگویید

آیا در نه گفتن مشکل دارید؟ این کار را به شیوه‌ای متفاوت امتحان کنید. مثلا بگویید:

• متاسفم، پس‌انداز من در این حد نیست.

• اگر یادت باشد دفعه قبل که می‌خواستی ماشینت را تعمیر کنی از من قرض گرفتی و هنوز پس ندادی. متاسفانه دیگر پولی ندارم که دوباره قرض دهم.

• اجازه بده حساب و کتابی بکنم و ببینم چقدر امکان این کار برایم وجود دارد. تا فردا خبر می‌دهم (این جمله برای افرادی است که به شدت در رودربایستی قرار می‌گیرند و در موقعیتی احساسی هستند و نمی‌توانند رو در رو نه بگویند. بعد از اینکه به خانه رفتید، به آن فرد پیام بدهید که بودجه‌تان برای قرض دادن کافی نیست).

اگر فرد مورد نظر بیش از حد اصرار کرد و با سماجت شما را آزار داد، به خودتان یادآوری کنید که نمی‌توانید برای نجات یک فرد دیگر خودتان را دچار آسیب مالی کنید. بهترین پاسخ این است که بگویید: «واقعا در موقعیتی نیستم که به شما کمک کنم، متاسفم.» سپس هر چه سریع‌تر بحث را عوض یا فضا را ترک کنید. اگر فکر می‌کنید این فرد دفعه بعدی که شما را ملاقات کرد باز هم بحث قرض کردن پول را به میان می‌کشد، به‌طور جدی بگویید که «بحث را در صورتی ادامه می‌دهم که در مورد قرض کردن پول صحبت نکنی.» نکته مهم این است که همین الان سیاستی را برای چنین مواقعی تنظیم کنید و در ذهن داشته باشید تا اگر ناگهان در این موقعیت قرار گرفتید، مجبور نباشید فکر کنید که چه عکس‌العملی مناسب است. شاید بخواهید در شرایط خیلی اضطراری یا به افرادی که مطمئن هستید پولتان را پس می‌دهند، قرض بدهید. شاید هم اصلا تحت هیچ شرایطی نخواهید به هیچ کس پول قرض بدهید. مهم این است که هم‌اکنون در مورد یک سیاست مناسب تصمیم‌گیری کنید، آن را به یاد آورید و گفتن آن را تمرین کنید. واکنش شما در موقعیت‌های اینچنینی باید فوری و محکم باشد.

قانون شماره 2: شیوه‌های دیگری برای کمک کردن به کار ببرید

دیو رامسی، مشاور امور مالی، معتقد است کلا نباید به کسی پول قرض بدهید، به خصوص به فامیل و اعضای خانواده. او می‌گوید: «این کار روابط خانوادگی را خراب می‌کند. اگر به اندازه کافی پول دارید، آن را قرض ندهید، بلکه آن را هدیه بدهید و از خیر پس گرفتنش بگذرید.» البته نباید این هدیه دادن به یک عادت تبدیل شود. اگر پسرعمو یا برادرتان همواره روی کمک مالی شما حساب می‌کند، پول‌هایی که می‌دهید بیشتر علائم بیماری را آشکار می‌کند و خود بیماری را درمان نمی‌کند. فرد مورد نظر چه در خرج کردن بی‌گدار به آب بزند و چه این سبک زندگی را دنبال کند، دائم پول دادن به او مشکلی را حل نمی‌کند و اصل مساله باید رفع و رجوع شود. در این صورت، به توصیه کاتلین کینگزبری، کارشناس روانشناسی ثروت، به جای تزریق مالی کمک‌های مشاوره‌ای بدهید. به‌عنوان مثال، پرداخت قسط خودرو یا قبوض گران دوستتان را نپذیرید، در عوض به او نشان دهید از چه مجراهایی می‌تواند وام بگیرد و یا چند جلسه او را نزد یک مشاور بفرستید تا وسواس خرید زیاد و ولخرجی او را درمان کند. کینگزبری می‌گوید: «به جای اینکه از یک رفتار ناسالم حمایت کنید، ممکن است در حین کمک‌های غیرمادی واقعی بتوانید چانه‌زنی‌هایی داشته باشید.»

قانون شماره 3: اگر چاره‌ای جز قرض دادن ندارید، هوشمند باشید

اگر در نهایت تصمیم گرفتید پولتان را قرض بدهید، یک سند مکتوب قانونی مثل چک در ازای آن دریافت کنید. این کار به طرف مقابل نشان می‌دهد چقدر برای پس گرفتن پولتان جدی هستید. همچنین کمک می‌کند در صورت تیره شدن روابط با آن فرد و زیر بار نرفتن او برای پس دادن پول، مدرکی قانونی داشته باشید. نکته دیگر این است که شرایط و زمان بازپرداخت مبلغ مورد نظر را با جزئیات تعیین کنید و نیز قید کنید اگر هر یک از طرفین از دنیا رفت، تکلیف آن پول چه می‌شود. اگر مبلغی که قرض داده‌اید قابل توجه است، حتما با یک وکیل مشورت کنید و اسناد ضمانت محکم‌تری تنظیم کنید. بار دیگر تاکید می‌کنیم که اگر دوست ندارید پولتان را از دست بدهید، از قرض دادن آن به هر کسی خودداری کنید. در غیر این صورت، آماده دردسرهای احتمالی آینده آن باشید.

منبع: MoneyTalks