رگه های طلا در معدن مس چراغی
پس از آن که گزارشی دال بر وجود رگه‌های مس در معدن لپه‌زنک در جنوب شرق تهران در رسانه‌ها منتشر شد، اکنون خبرهایی دال بر وجود رگه‌های طلا در این معدن به گوش می‌رسد.
اکتشافات و بررسی های انجام شده و همچنین روند سریع کار در این معدن همگی حاکی از بهره برداری و استحصال مس از این معدن طی یکسال آینده می باشد و به یقین می‌توان گفت، دیری نخواهد گذشت که چهره معدنی استان تهران همسو با تولیدات مصالح ساختمانی ، تولیدات فلزات ارزشمندی چون مس و طلانیز داشته باشد.
علی‌اکبر چراغی مکتشف معدن لپه‌زنک هفته گذشته با اعلام این خبر از ارسال کانی‌های نمونه‌برداری شده سیستماتیک از داخل ترانشه ها به آزمایشگاه موسسه ‌تحقیقات پیشرفته فرآوری مواد معدنی ایران به آزمایشگاهی در خارج از کشور برای آنالیز و مشخص شدن درصد مس و طلا و همچنین از وجود طلا در این معدن خبر داد.
معدن مس چراغی واقع در ۱۸ کیلومتری جنوب‌شرق تهران در محدوده شمالی جاده تهران - سمنان و یک کیلومتری روستایی به نام لپه زنک قرار دارد که سال۷۸ شناسایی شد و در خرداد ۸۸ به ثبت رسید و پس از حدود ۵ سال موفق به کسب پروانه اکتشاف در مرداد ۹۲ شده است.
معدن مس چراغی در زمینی ۱۴ ضلعی به مساحت ۸/۲۰ کیلومترمربع واقع شده است. منطقه از نظر جغرافیایی، ناحیه ای کوهپایه‌ای با تابستان های نسبتا گرم و زمستانهای معتدل است که در آن به ندرت برف می بارد. بخش شمالی، کوهستانی تر و بخش مرکزی و جنوبی تقریبا تپه ماهوری است. براساس تحقیقات کارشناسان و آنالیز کانی های نمونه برداری شده این منطقه از نظر زمین شناسی در منطقه ساختمانی رسوبی قرار دارد و در آن واحدی از ژوراسیک و کرتاسه دیده می شود. بخش اعظم واحدهای زمین شناسی آن مربوط به ولکانیک های پالئوسن- ائوسن شامل آندزیت، پیرو کلاستیک، توف، تراکیت و سنگ های آذر آواری است. همچنین سازنده فاجان به طور بین انگشتی در کنار ولکانیک‌های فوق، گسترش چشمگیری دارد.
از نظر تکنوتیکی در آن گسل، شکستگی‌های فراوان با دو جهت اصلی شرقی- غربی و تقریبا شمالی- جنوبی وجود دارد . ساخت محدوده اکتشافی از ساخت های عمومی، منطقه تبعیت می کند و بیش از ۹۵ درصد سنگهای متشکله آن از سری های آتشفشانی است و منطقه به طور کلی تحت تاثیر گرمایی شدید در دو مرحله قرار گرفته است .
رگه های باریت به همراه سیلیس و هماتیت و مس در طول های کیلومتری به شکل منقطع قابل تعقیب است و به همراه تعدادی از رگه های ذکر شده کانه زایی مس و گاهی طلا و نقره وجود دارد. کانه های اولیه شناسایی شده شامل کالکوپیریت، بورنیت، کالکوسیت کانه ثانویه شامل مالاکیت و آزوریت و کریزوکلا است .
بر اساس اظهارات چراغی اگر مشکل پیش بینی نشده ای در روند فعالیت معدن به وجود نیاید ظرف یکسال آینده معدن آماده بهره برداری خواهد شد.
وی با تاکید بر این که برآورد وجود پتانسیل‌های معدنی در مورد عناصر مورد نظر بیشتر از انتظارات اولیه کارشناسان معدن بوده است از اعلام آمادگی چندین شرکت حقیقی و حقوقی برای عقد قرارداد در مورد استخراج و استحصال خبر داد.
به گفته وی، تمامی کارهای اکتشافی معدن با همکاری دلسوزانه و مدبرانه مهندس بهروز برنا معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و تمام پی‌گیری‌ها و نمونه برداری ها و تهیه نقشه های زمین شناسی توسط مهندس محمد باقر دری از کارشناسان ارشد سازمان فوق در حال انجام است که البته وجود مهندس بهروز برنا نقطه قوتی برای انجام باقی کارهای اکتشافی در این پروژه است.
آنچنان که چراغی می‌گوید اگرچه تصور اولیه این بوده که هزینه‌ اکتشافی معدن از ۶۰۰ میلیون تومان فراتر نمی‌رود ولی طبق محاسبات با همین روال اکتشافی رقم واقعی ۵ برابر این مقدار می شود.
قابل ذکر است سوابق نشان می دهد آلمانی‌ها هم تا اواخر جنگ جهانی دوم که منجر به شکست آلمانها و خروج آنها از کشور عزیزمان ایران شد در دو نقطه از معدن فوق فعالیت و بهره برداری چشم گیر و قابل توجهی داشته اند که آثار به جا مانده خبر از فعالیت چند دهه ای آنها می دهد.
چراغی با یادآوری این نکته که بخش معدن به یکی از اولویت‌های دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران برای کاهش اتکا به منابع نفتی تبدیل شده است، توجه به معادن برخوردار از پتانسیل‌های صادراتی را به عنوان یک ضرورت یاد کرد که باید در اولویتهای برنامه‌ریزی و حمایت های دولت یازدهم قرار گیرد.
وی با اشاره به استقبال مسئولان و دست اندرکاران معدن کشور از خبر کشف این معدن وابعاد اقتصادی و اشتغال زایی آن ، ضرورت ادامه حمایت ها برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ریزی بهتر برای اکتشاف و بهره برداری معدن مس چراغی تاکید کرد و افزود: غیر از حمایت ، توقع تسهیلات و مشوق های دولتی را نداریم و اگر اجازه دهند بدون محدودیت و مشکلی این پروژه را به سرانجام برسانیم در روند اکتشاف سریعتر و موفق تر خواهیم بود.
او ابراز امیدواری کرد با آغاز استحصال مس از معدن مس چراغی نه تنها نیاز استان به این عنصر از داخل استان تامین خواهد شد بلکه استان تهران می تواند به یکی از قطب های تولید و صدور مس در کشور تبدیل شود.
قابل توجه است معدن مس چراغی در ۳ فاز اکتشافی طراحی شده که بررسی های فنی و اقتصادی در مرحله پیش امکان سنجی و مدل سازی و تعیین ذخیره قطعی و احتمالی تعیین عیار متوسط با روشهای غیر مستیقم ژئوفیزیک و روش مستقیم کدگیری و استفاده از نرم افزارهای مربوطه انجام می گردد.
گفتنی است در این محدوده تاکنون بیش از ۸۰ درصد از منطقه نمونه برداری صورت گرفته که بر طبق آنالیزهای انجام شده در شمال، جنوب، شرق و مرکز این محدوده دارای کانی زایی به همراه مس قابل قبول و مورد تائید است و البته روند اکتشاف و پی‌گیری همچنان ادامه دارد.
چراغی افزود: کاربررسی منطقه مورد بحث تقریبا ۹ سال طول کشیده و ۵ سال هم صرف گرفتن مجوزهای لازم برای صدور پروانه اکتشاف شده که کار بسیار دشواری بود و به جرات می توان گفت از هفت خوان رستم گذشتم.
مکتشف معدن مس چراغی در پایان با سپاسگزاری از برخی ارگانها و سازمانهای همکار و مدیران مربوطه اعلام کرد: با توجه به اینکه منطقه حفاظت شده بود موفق شدم بعد از متقاعد شدن مسئولان ذیربط و همکاری بی‌دریغ مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به خصوص معاون وقت وزیر در امور معادن و مدیر کل دفتر امور اکتشاف و همچنین پرسنل دفتر شورای عالی معادن و به خصوص همکاری های ریاست و معاونت معدنی و کارشناسان سازمان صنعت، معدن وتجارت استان تهران و همچنین مسئولان استانداری، مدیران مربوطه سازمان محیط زیست در امور معادن و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران و مدیریت منابع طبیعی شهرستان ری و همکاریهای شایان توجه معاونت سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، موانع را یکی پس از دیگری از پیش رو بردارم که نهایتا منجر به صدور پروانه اکتشاف شد و اجازه فعالیت به این حقیر دادند تا بتوانم معدن فوق را به این مرحله برسانم.