کیبوردهایی برای ابزارهای اندرویدی
بسیاری از ما ممکن است صفحه کلید پیش‌‌فرض گوشی یا تبلت اندرویدی خودمان را دوست نداشته و با آن راحت نباشیم. انعطاف‌پذیری اکوسیستم اندروید باعث شده است که همیشه راه‌هایی برای ایجاد تنوع در آن وجود داشته باشد. با این اوصاف می‌توان به راحتی صفحه کلید‌های مجازی دیگری را جایگزین کرد. در اینجا با چند اپلیکیشن کیبورد آشنا می‌شوید که هر کدام ظاهر و امکانات متفاوتی دارند.
Google Keyboard: کیبورد گوگل یک اپلیکیشن رایگان و دارای بهترین امکاناتی است که می‌توانید روی دیگر اپلیکیشن‌های سوم شخص پیدا کنید. از این ویژگی‌ها می‌توان به تشخیص کلمات در کنار تایپ ‌کردن آنها، تبدیل سخن به متن و دیکشنری اشاره کرد که می‌تواند سبک و نوع نوشته شما را یاد بگیرد. این اپلیکیشن روی تمام دستگاه‌هایی که به سیستم عامل اندروید نسخه ۰/۴ یا بالاتر مجهز هستند، نصب می‌شود. یکی از جزئیات جالب در مورد کیبورد گوگل این است که می‌تواند مخاطبین شما را تشخیص داده و زمان تایپ اسامی آنها را پیشنهاد دهد. در بین خطوط دیکشنری شخصی شما می‌تواند کلمات پیشنهادی یا شکل اصلاح‌ شده آنها را پیشنهاد دهد. بعد از اینکه توانستید یک یا دو مورد را به گوگل آموزش دهید، آن وقت استفاده از اسامی، نام‌های مستعار تکیه کلام‌ها و اصطلاحات خیلی راحت‌تر خواهد بود. از دیگر ویژگی‌‌های این اپلیکیشن پشتیبانی از شکلک‌های داخلی، دیکشنری با قابلیت پشتیبانی بیش از ۲۵ زبان و طراحی ساده است که کاملا تخت و مطابق سبک گوگل به نظر می‌رسد.
Flesky: نسخه آزمایشی این اپلیکیشن رایگان بوده و قیمت آن برای خرید برابر 99/1 دلار است. کیبورد فلکسی سرعت و دقت خوبی در تایپ‌ کردن دارد. این اپلیکیشن که نسخه 30 روزه آن به‌صورت آزمایشی و رایگان است، دارای طراحی جذاب و مینیمالیستی است و بیش از 2 هزار پوسته برای آن وجود دارد. همچنین می‌توانید بیش از 800 شکلک، ژست‌های متنوع، بیش از 40 زبان و تنظیمات شفاف‌‌سازی قالب را مورد استفاده قرار دهید و از یک طراحی کاملا شخصی لذت ببرید. اگر نیاز دارید تا بین اپلیکیشن‌های جی‌میل، فیسبوک مسنجر و توییتر جابه‌جا شوید، لانچر برنامه به شما این اجازه را می‌دهد تا مستقیما و بدون ترک صفحه کلید به اپلیکیشن‌های دیگر بروید. همچنین امکان پشتیبانی از تصاویر GIF یا پسوندهای دیگر در اپلیکیشن فلکسی وجود دارد.
یادتان باشد که این صفحه کلید از قابلیت swiping یا کشیدن انگشت روی حروف برای تایپ استفاده نمی‌کند و بیشتر به درد آنهایی می‌خورد که علاقه دارند با فشردن حروف کلمات خود را تایپ کنند.
Minuum: نسخه آزمایشی این اپلیکیشن رایگان بوده و قیمت آن برای خرید برابر 99/3 دلار است. Minuum انتخاب خوبی برای افرادی است که انگشتان بزرگی دارند، این در حالی است که کیبورد واقعی آن کاملا کوچک است. راز کارآیی خوب این اپلیکیشن در الگوریتم پیش‌بینی کلمات است که می‌فهمد دقیقا موقع تایپ می‌خواهید چه بگویید. برای فعال‌ یا غیر فعال ‌کردن قابلیت تصحیح خودکار کلمات خیلی راحت می‌توانید از نوار فعال سازی استفاده کنید. کیبورد مینوم، مانند دیگر صفحه کلیدهای رده‌ بالا از چندین زبان و طراحی مختلف پشتیبانی می‌کند. همچنین می‌توانید از حدود 900 شکلک، دسترسی سریع به لغتنامه، جست‌وجوی گوگل و یک دیکشنری هم استفاده کنید. حالت شناور هم در گوشی‌های هوشمندی که دارای اندازه بزرگ‌تر هستند به‌خوبی کار می‌کند و صفحه کلید را بالای نمایشگر شما قرار می‌دهد. همچنین با فعال‌کردن حالت Mini Mode که در ابتدا می‌تواند آزاردهنده باشد، اما به تدریج روش کار آن به دستتان می‌آید، می‌توانید باعث ذخیره زمان و فضا شوید. در نسخه به‌ روز شده کیبورد مینوم چند قابلیت جدید اضافه شده است. اگر علاقه‌مند شدید تا از این اپلیکیشن استفاده کنید، می‌توانید نسخه 30 روزه آزمایشی آن را به‌صورت رایگان نصب کنید.
Ai.type: نسخه آزمایشی این اپلیکیشن رایگان بوده و قیمت آن برای خرید برابر ۹۹/۳ دلار است. اگر قرار باشد از هوشمندترین کیبورد موجود با قابلیت شخصی‌‌سازی بالا استفاده کنید، قطعا باید اپلیکیشن Ai.type را نصب کنید. Ai.type هم مانند بقیه اپلیکیشن‌های مشابه از سیستم پیش‌بینی، تصحیح خودکار و تکمیل خودکار کلمات پشتیبانی می‌کند. به علاوه می‌توانید به بیش از ۸۰۰ شکلک و پشتیبانی از هزاران زبان دسترسی داشته باشید. با ورود به قسمت Theme Market آن، صدها کیبورد با طراحی سفارشی در اختیار شما قرار می‌گیرد و Ai.type به کاربران خود اجازه می‌دهد تا رنگ‌ها، تصاویر پس‌‌زمینه، فونت‌ها و موارد دیگر را تغییر بدهند. همچنین امکان ایجاد طرح ترکیبی و به اشتراک‌ گذاشتن آن برای دیگران وجود دارد.
SwiftKey: این اپلیکیشن کاملا رایگان است و یکی از قدیمی‌ترین‌ها و مشهورترین کیبوردهایی است که در چند سال اخیر برای کاربران اندرویدی منتشر شده است. شما در این اپلیکیشن می‌توانید بسته‌ای از قابلیت‌های استاندارد شامل قالب‌ها، تصحیح خودکار، پیش‌بینی کلمات و انواع طراحی‌ها را مشاهده کنید. امکان استفاده از شکلک‌ها و قالب‌های مختلف هم در این اپلیکیشن وجود دارد. شما می‌توانید از سوئیفت‌کی در بسیاری از سرویس‌ها مانند جی‌میل، توئیتر یا فیس‌بوک با توجه به روش خود برای تایپ و صحبت ‌کردن استفاده کنید. ویژگی Trending Phrases آن هم امکان استفاده از زبان بازاری را برای صحبت با دوستان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن برای آنهایی که به کیبورد شبیه Goldilocks (کارتونی) علاقه دارند، گزینه بسیار مناسبی است.
Go Keyboard: این اپلیکیشن رایگان است. اپلیکیشن‌های سری Go را تقریبا اکثر کاربران می‌شناسند و اگر به طراحی‌ها و رنگ‌های سفارشی علاقه دارید، بهتر است از Go Keyboard استفاده کنید. تا حالا بیش از ۱۰ هزار قالب برای این صفحه کلید در نظر گرفته شده است که هر دقیقه به آنها اضافه می‌شود. با ورود به فروشگاه پلی‌استور گوگل یا از طریق فروشگاه داخلی اپلیکیشن می‌توانید این قالب‌ها را در کنار موارد دیگر ببینید که در دسترس همه قرار دارد. در واقع صفحه کلید Go اصلاح و تصحیح کلمات، پیشنهادها، میانبرها، تبدیل صدا به متن و سیستم کشیدن انگشت روی حروف برای تایپ ‌کردن را ارائه می‌کند. این اپلیکیشن ضمن پشتیبانی بیش از ۶۰ زبان و انواع طراحی‌ها QWERTY، QWERTZ، AZERTY، سبک عددی و موارد مشابه، به‌خوبی روی تبلت‌ها هم کار می‌کند.
Swype: نسخه آزمایشی این اپلیکیشن رایگان بوده و قیمت آن برای خرید برابر 99 سنت است. یکی دیگر از اپلیکیشن‌های باسابقه و کلاسیک برای استفاده به جای کیبورد سوایپ است که از سیستم کشیدن انگشت روی حروف برای تایپ استفاده می‌کند. با اینکه بهترین کارآیی این اپلیکیشن توسط دیگر برنامه‌های وام گرفته شده است، ولی به هیچ عنوان به این معنی نیست که سوایپ بلااستفاده خواهد بود. Swype نه تنها کارآمد است؛ بلکه بسیار هوشمند بوده و تنظیمات زیادی دارد که توسط کاربر تعریف می‌شود. به کمک Nuance و سیستم دیکته Dragon، این اپلیکیشن را باید بهترین نمونه در کلاس کیبوردهایی بدانیم که از قابلیت تبدیل صدا به متن پشتیبانی می‌کنند. آنهایی که از چند دستگاه استفاده می‌کنند یا مجبور هستند مدام در حال تغییر و ارتقا باشند می‌توانند به کمک یک اکانت سیستم ابری به دیکشنری شخصی خود که برای ساخت آن زمان زیادی صرف کرده‌اند، دسترسی داشته باشند حتی اگر قرار باشد از دستگاه جدید استفاده کنند. مشابه آنچه در سوئیفت‌کی رخ می‌دهد، اپلیکیشن سوایپ هم به شما کمک می‌کند تا جدیدترین کلمات و عبارات را در اختیار داشته باشید. به‌‌طور پیش فرض و به‌عنوان یک ویژگی، اسامی اشخاص مهم به‌صورت خودکار به کلمات دیگر تبدیل نمی‌شوند.