تعداد خوانندگان به مرز اشباع رسیده است

حمید حامی، خواننده موسیقی پاپ یکی از شاگردان زنده یاد بابک بیات است که سهم قابل توجهی در شکل‌گیری موسیقی پاپ در سال‌های پس از انقلاب داشته است. این خواننده اگرچه در سال‌های اخیر حضور کمرنگ‌تری در عرصه انتشار آلبوم و اجرای زنده داشته، اما دی‌ماه سال گذشته کنسرتی را در تهران برگزار کرد که با استقبال قابل تامل مخاطبان روبه‌رو شد و همین نکته نفوذ موسیقی او در بین قشر جوان علاقه‌مند به موسیقی را نشان می دهد. آخرین آلبوم این خواننده که سال ۹۲ با عنوان «یه لحظه عاشق شو» منتشر شد، تاکنون چند بار تجدید انتشار شده است. حمید حامی در ماه‌های گذشته چند قطعه را در فضای مجازی منتشر کرد و برنامه‌های تازه‌ای هم برای ادامه فعالیت‌هایش دارد. آنچه می‌خوانید گفت‌وگو با این خواننده است:

از انتشار آخرین آلبوم شما سه سال گذشته است. قصد ندارید اثر تازه‌ای منتشر کنید؟

اتفاقا در حال حاضر برای آلبوم تازه چندآهنگ ضبط کرده‌ام، اما به‌دلیل مشکلاتی که وجود دارد نمی‌دانم تا آخر سال می‌توانم این آلبوم را منتشر کنم یا نه! واقعیت این است که هیچ وقت برای انتشار آلبومم از اسپانسری کمک نگرفتم و همیشه با هزینه شخصی خود این کار را انجام داده‌ام. به همین دلیل هزینه ضبط برایم خیلی مشکل است، اگر سرمایه داشتم سریع آلبوم را منتشر می‌کردم.

با این شرایط چرا سراغ اسپانسر نرفتید؟

مدتی دنبال اسپانسر بودم، در حال حاضر هم به فکر هستم، اما اگر نتوانستم سرمایه‌گذاری پیدا کنم مثل گذشته با هزینه شخصی خود آلبوم را ضبط می‌کنم و تلاش می‌کنم تا آخر سال آن را به بازار برسانم. این آلبوم که هنوز نامش را انتخاب نکرده‌ام برخلاف آلبوم خوانندگان دیگر، به‌صورت الکترونیک ضبط می‌شود وکم هزینه است. تلاش می‌کنم برای این آلبوم کم کاری نکنم؛ یعنی اگر نیاز باشد از نوازنده‌ای برای کارم استفاده کنم، در پرداخت هزینه‌ها خساست نمی‌کنم.

قرار است در آلبوم تازه خود با کدام ترانه‌سرا‌ها همکاری کنید؟

در آلبوم تازه‌ام از ترانه‌سراهایی استفاده می‌کنم که همیشه با آنها همکاری داشته‌ام. قرار است با بابک صحرایی، یغما گلرویی و احتمالا اهورا ایمان، افشین یدالهی، حسن عبدالهی و حسن علی شیری همکاری کنم. در گذشته شعر‌های زیادی از آنها گرفته‌ام، ولی بسیاری از آنها هنوز منتشر نشده است.

در ماه‌های گذشته تک‌آهنگ‌هایی را هم در فضای مجازی منتشر کردید. نظرتان درباره انتشار تک‌آهنگ چیست؟

از سال گذشته تاکنون تک‌آهنگ‌های زمستان و رمیکس « حامی» را در فضای مجازی منتشر کردم که این تک‌آهنگ‌ها از آلبوم اولم که درسال۱۳۸۰ منتشر شد انتخاب شده بود، اما قصد دارم هر سه ماه یا چهار ماه یک تک‌آهنگ منتشر کنم و دلم می‌خواهد فکرشده‌تر حرکت کنم.

خبری از برگزاری کنسرتتان در تهران نیست؟

قصد دارم کنسرتی برگزار کنم، ولی در برنامه‌ریزی شرکتی که با آنها همکاری می‌کردم اتفاقاتی رخ داده است و این حوادث موجب از دست رفتن زمان اجرای کنسرت تهران شده است. اگر با این شرکت به توافق رسیدم تا آخر تابستان در تهران اجرا خواهم داشت، اگر نرسیدم که با شرکت‌های دیگر همکاری می‌کنم یا بدون اسپانسر با هزینه شخصی خودم کنسرت را برگزار می‌کنم.در شهرستان هم به مرور زمان این اتفاق خواهد افتاد، ولی هنوز در دور برگزاری کنسرت در شهرستان نیفتاده‌ام چون قصد دارم فعالیتم را در انتشار قطعات و آلبوم‌ها بیشتر کنم تا مردم برای آمدن به سالن کنسرتم ترغیب شوند.

به‌عنوان هنرمندی که چند سالی است در عرصه موسیقی هستید نظرتان درباره شرایط کنونی موسیقی چیست؟

تعداد خوانندگان به مرز اشباع رسیده است، ولی از آن طرف به این قضیه نگاه می‌کنم که اگر تعداد خوانندگان زیاد باشد وآثار بدون کیفیت منتشر شود خواننده خود را زیر سوال می‌برد، اما با این حال معتقدم ورود خوانندگان نوپا اتفاق خوبی در عرصه موسیقی است. البته در زمینه ترانه و آهنگ‌سازی هم این اتفاق در حال رخ دادن است، ولی چون آهنگ‌سازی تخصصی است تعداد کسانی که متولد می‌شوند کمتر هستند. از بین موزیسین‌ها بهترین‌ها می‌توانند در عرصه موسیقی ماندگار شوند. همچنین ترانه‌سرا‌ها هم زیاد شده‌اند؛ هر کس می‌تواند برای خودش شعر بگوید. زیاد شدن ترانه‌سراها را به فال نیک می‌گیرم چون از بین جوانانی که کار می‌کنند حتما تک ستاره‌هایی به وجود می‌آیند. چون این اتفاق در این سال‌ها رخ داده است.

شما به‌عنوان یک خواننده چقدر در انتخاب شعرها حساسیت نشان می‌دهید؟

مردم ما متاسفانه از درک اشعار کلاسیک و اشعار سنگین خیلی فاصله گرفته‌اند و به‌سوی هجویات روی آورده‌اند. هجویاتی که روزمرگی‌های آنها را پر می‌کند. موسیقی کلاسیک کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ یعنی استفاده از یک شعر با هدف معنا گرایی در موسیقی کلاسیک ریسک‌ بالایی دارد. اگر بخواهیم این موضوع را فرهنگ‌سازی کنیم مسلما مردم آن را رد می‌کنند.تلاش کردم نه از شعرهای خیلی سخیف و نه از شعرهای خیلی کلاسیک و سنگین استفاده کنم. موسیقی و اشعار کلاسیک در آلبوم‌های من همیشه وجود داشته است. در آثار پاپ هم تلاش کردم کارهای عاشقانه قابل درک داشته باشم تا ازآن سوی بام نیفتم و حد تعادل را رعایت کنم. من سعی کردم با ترانه‌سراهایی فعالیت کنم که خط فکری آنها شبیه من باشد و به شعور مخاطب احترام می‌گذارم، به همین دلیل همیشه تلاش کردم با کسانی کار کنم که درکشان از شعر و موسیقی با بقیه مردم متفاوت‌ است.