مراحل اصولی نقل و انتقال خودرو
عدم آگاهی از روند صحیح معاملات، روزانه گریبان بسیاری از افرادی که قصد خرید و فروش خودرو را دارند می‌گیرد. به همین منظور بر آن شدیم اصول صحیح و پروسه انجام اینگونه معاملات را مرحله به مرحله بازگو کنیم تا در آینده کمتر شاهد مشکلات به‌وجود آمده بر اثر ناآگاهی افراد باشیم. مشکلاتی اعم از بدهی به شرکت سازنده، رهنی بودن سند خودرو، توقیفی بودن پلاک مالک قبلی و... قبل از شروع به این نکته توجه داشته باشید که اولا هیچ قرارداد یا سندی را نخوانده امضا نکنید. از مالکیت فروشنده مطمئن شوید و در ضمن به‌صورت وکالتی خرید نکنید.
برای خرید پس از پیدا کردن خودرو مورد‌نظر و بازدید اولیه از یک کارشناس با تجربه بخواهید تا خودرو را از هر لحاظ مورد بررسی قرار داده و عیوب و اشکالات احتمالی را نمایان سازد. پس از تایید کارشناس مبایعه‌نامه تنظیم شود و تمامی جزئیات از قبیل نحوه و زمان تنظیم سند و نحوه و زمان پرداخت ثمن(قیمت)، محل و زمان تحویل خودرو و... ذکر شود و مبایعه نامه در حضور دو نفر شاهد به امضا برسد. این مبایعه نامه سند عادی تلقی می‌شود ولی در زمان بروز مشکلات احتمالی کاملا مورد استناد قرار می‌گیرد و در تمامی محاکم حقوقی قابل بررسی است.
در روز مقرر شده باید خریدار و فروشنده به همراه خودرو مورد معامله، به یکی از مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند. در بدو ورود برگه‌ای که شماره شهربانی خودرو روی آن درج شده به شما داده می‌شود که سیستم به‌صورت هوشمند، شماره سالن و باجه مربوطه به شما را تعیین می‌کند. توجه داشته باشید که تمامی مراحل کاری شما تا مرحله تحویل شناسنامه خودرو در همین باجه انجام می‌گیرد. پس از پارک خودرو و مراجعه به باجه تمامی مدارک لازم تحویل متصدی می‌شود که این مدارک برای فروشنده شامل کارت و شناسنامه خودرو، بیمه نامه معتبر، کارتکس یا برگه فروش کارخانه و شناسنامه و کارت ملی فروشنده و نیز اگر بیشتر از پنج سال از ساخت خودرو می‌گذرد برگه معاینه فنی نیاز است.
برای خریدار هم علاوه بر کارت ملی و شناسنامه، در صورت نداشتن پلاک ملی در آن شهر، جهت احراز محل سکونت مدارکی از قبیل فیش آب، برق یا تلفن یا دفترچه بیمه درمانی، سند ملکی ویا اجاره نامه با کدرهگیری معتبر نیاز است. لازم به ذکر است در مواردی مشاهده می‌شود افرادی با ادعای ارائه اجاره نامه‌های صوری به شما مراجعه می‌کنند که توصیه می‌شود از انجام این کار به شدت پرهیز شود زیرا درصورت برخورد نیروی انتظامی با چنین مواردی، فرد به دایره قضایی معرفی می‌شود. پس از بررسی مدارک توسط اپراتور، پلاکی که توسط سیستم به خودرو تعلق می‌گیرد مشخص می‌شود که تعلق گرفتن پلاک انتظامی به‌صورت تصادفی توسط سیستم انجام می‌گیرد و اصرار خریدار به زوج یا فرد بودن پلاک امری بی‌فایده است ولی اگر شخص خریدار دارای تعدد پلاک آزاد باشد می‌تواند یکی را خود انتخاب کند. در این مرحله خلافی خودرو نیز بررسی می‌شود که در صورت داشتن خلافی باید توسط فروشنده به باجه مربوطه پرداخت شود. (قابل توجه اینکه در زمان مراجعه به مراکز تعویض پلاک، جهت تسریع در انجام پرداخت‌ها، حتما کارت بانکی همراه خود داشته باشید.) سپس برگه‌ای به شما تحویل داده می‌شود و خودرو جهت بازدید به واحد کارشناسی هدایت می‌شود. در این محل خودرو از لحاظ اصالت و تطابق شماره‌های فنی با اسناد و سال ساخت مورد بازدید کارشناس انتظامی قرار می‌گیرد و در صورت تایید مهر و هولوگرام در برگه بازدید درج می‌شود. پس از ارجاع برگه بازدید به باجه، زمانی در حدود ۳۰ دقیقه جهت صدور شناسنامه خودرو به طول می‌انجامد. مرحله بعد فک پلاک توسط قسمت مربوطه و تحویل پلاک‌ها به انبار پلاک است. در این قسمت اگر فرد قبلا دارای پلاک نبوده باشد و یا کمتر از یک ماه از فک پلاک قبلی اش در همان مرکز بگذرد، بلافاصله پلاک تحویل می‌شود. ولی درغیر این صورت و اصطلاحا قیچی شدن پلاک قبلی، باید حدود سه ساعت جهت ساخت پلاک به انتظار بنشینید. پس از دریافت پلاک ونصب روی خودرو توسط عوامل مربوطه، مراحل تعویض پلاک به پایان می‌رسد و سپس خریدار و فروشنده می‌توانند جهت تنظیم سند رسمی به هر کدام از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. در تعدادی از معاملات مشاهده می‌شود که فروشنده قبل از مراجعه به مرکز تعویض پلاک، در دفتر اسناد رسمی وکالت تعویض پلاک را به نام خریدار تنظیم می‌کند و دلیل آن هم معمولا مشغله کاری عنوان می‌شود. چون دراین روش کل ثمن (قیمت)معامله در زمان تنظیم وکالت نامه تعویض پلاک با فروشنده تسویه می‌شود و فروشنده از گردش کار خارج می‌شود، هرگونه مشکلات آتی گریبان خریدار را می‌گیرد و توصیه کارشناسی بر این است که متعاملین حتما طبق مراحل اصولی و ذکر شده اقدام به معاملات خودرو کنند.

چندین مرکز تعویض پلاک در تهران فعالیت می‌کنند که ضرروی دیدیم آدرس این مراکز را جهت سهولت کار معرفی کنیم. مرکز میثم: کیلومتر‌۱۷‌جاده مخصوص کرج، خیابان دارواش، خیابان روز دارو.
مرکزخاوران: کیلومتر‌10‌جاده خاوران، روبه‌رو‌ی سه‌راه خاور‌شهر.
مرکز اتحاد: انتهای خیابان دماوند. خیابان پنجم اتحاد.
مرکزالغدیر: یافت‌آباد، بلوار الغدیر. خیابان شهید حسینی.
مرکز شکوفه: بزرگراه آزادگان، ضلع‌شمالی میدان جهاد، خیابان نور، خیابان شکوفه.
مرکز چیتگر: کیلومتر‌12‌جاده مخصوص کرج. جنب مرکز خریدوفروش خودرو.