سرمایه‌گذاری با راهبرد اقتصاد مقاومتی
مرتضی فغانی/ روزنامه نگار
سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که با رویکردی جهادی و با هدف تامین رشد و بهبود شاخص‌‌های اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌‌انداز ۲۰ ساله کشور اخیرا از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ارائه شد، الگویی است که تلاش می‌‌کند از یک سو با ترمیم ساختارهای نامناسب اقتصاد داخلی و با در نظر گرفتن استقلال کشور، به تعادل در رقابت بین‌المللی ‌دست یابد و از سوی دیگر، با تأکید بر کارآفرینی، نوآوری و افزایش بهره‌وری، عزم همگانی و ملی را در جهت توسعه پایدار برای داشتن گام‌های عملیاتی جزم کند.

هر چند این الگو برای اقتصاد تعریف شده و انتظار می‌رود با اجرای آن صحنه اقتصادی کشور روز به‌‌روز مقاوم‌‌تر از گذشته شود، اما نکته حایز اهمیت در این برهه زمانی و پس از برجام، اقبال کشورهای خارجی برای حضور در بازار ایران است؛ بازاری که از نگاه بسیاری از سرمایه گذاران و تجار خارجی بازاری بکر و دست نخورده است که می‌تواند زمینه ساز صادرات کالا و در نهایت رونق اقتصادی شرکت‌‌های خارجی شود. ناگفته نماند که اقبال خارجی‌ها از حضور در بازار ایران در حالی است که تلاش‌های زیادی برای رونق کسب و کار و حرکت به سمت جلو در اقتصاد کشور موردتوجه است. این دوگانگی باعث شده توجه به راهبردهای تعیین شده در اقتصاد مقاومتی بیش از هر زمانی اهمیت یابد و ترسیم استراتژی سرمایه‌گذاری با الگوی اقتصاد مقاومتی را اجتناب‌ناپذیر کند؛ استراتژی‌ای که بتواند با بهره‌‌گیری از ظرفیت‌‌ها و منابع کشور، سرمایه‌‌گذاری خارجی را به سمت و سوی تولید و بهره‌گیری از مزیت‌های نسبی در اقتصاد ایران برای توسعه پایدار و ایجاد اشتغال مولد سوق دهد. از سوی دیگر، با اجرای رویکرد نوین اقتصادی پس از برجام، سازوکار تأمین منابع مالی برای انجام سرمایه‌‌گذاری‌‌های جدید و کاهش هزینه مالی سربار تولید فراهم می‌‌شود. از این رو، دستیابی به الگوی پایدار درآمدی منطبق با رویکرد اقتصاد مقاومتی از جمله تسهیل و شفاف سازی در زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت‌های نهادهای مالی و توجه ویژه به منابع غنی خدادادی و استعداد نیروی انسانی در کشور از جمله الزامات پیش روست.

هر چند ایران یکی از غنی‌‌ترین کشورها از نظر سوخت‌‌های فسیلی است و در سال‌‌های گذشته اقداماتی برای جلوگیری از خام فروشی انجام شده، اما واقعیت این است که اقتصاد ایران همچنان وابسته به درآمدهای نفتی است و شوک‌‌ها و تکانه‌‌های نفتی همواره یکی از روزنه‌های آسیب اقتصاد ایران به شمار می‌رود. به همین سبب در زمان حاضر با توجه به رویکرد سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در اقتصاد ایران، می‌توان این فرصت را غنیمت شمرد و از این سرمایه ها برای کنار گذاشتن سیاست خام فروشی و حرکت به سمت مقاوم سازی اقتصاد استفاده کرده و فرصتی را که به اعتقاد برخی زمینه‌‌ساز افزایش واردات است به فرصت تولید و حتی حضور مقتدرانه در بازارهای بین‌‌المللی برای به رخ کشیدن کالاهای ایرانی تبدیل کرد. تحقق این هدف مهم در فضاهایی همچون نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور که هم اکنون در جزیره زیبای کیش در حال برگزاری است،فراهم است.