نسرین احمدی فخر

در گذشته که از برکت یک "اقتصاد وابسته تک محصولی " ظاهرا همه چیز فراوان بود، شاید اهمیت و درد احتکار را زیاد احساس
نمی کردیم،اما امروز که تصمیم داریم روی پای خود بایستیم،و مشکلات ناشی از جنگ و محاصره اقتصادی و کمبود ارز که آنهم بر اثر همین عوامل به وجود آمده، نیاز به کالاها فراوان است و عرضه آن کم، درد احتکار را با تمام وجودمان احساس می کنیم و می فهمیم هنگامی که گروهی ضروری ترین کالاهای زندگی مردم را احتکار می کنند چه بلائی بر سر طبقه مستضعف می آید.

برخی از کارشناسان سال 91 را سال احتکار اصفهان نامیدند.همان سالی که ۲۱۰۰ حلب روغن در حیاط منزلی کشف شد.همان سالی که انبار احتکار بیش از 170 تن قند لو رفت.سالی که کارشناسانان در دومین ماه فصل پاییزش تنها50 میلیارد ریال کالای را در انحصار چند محتکر برآورد کردند. مدیرکل تعزیرات حکومتی وقت در آن زمان خبرداده بود:" برای اجرای هرچه بهتر این ماموریت‌ها یک ستاد مستقر در اداره کل تعزیرات حکومتی استان، دو تا چهار شعبه در سطح بازار شهر اصفهان پیش‌بینی شده و همچنین در این مدت در تمام شهرستان‌ها گشت مشترک سیار و شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات مستقر خواهند بود. بیشترین تخلفات مربوط به عدم درج قیمت، گرانفروشی و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است و تعزیرات به نحو مطلوب آمادگی لازم جهت ارائه خدمت را دارد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف در سطح بازار با شدت با متخلفان برخورد و اشد مجازات علیه واحدهای صنفی متخلف اعمال می‌شود."

باعث مسرت وخشنودی است که استان اصفهان در بحث پیش‌بینی، پیشگیری و کنترل التهابات بازار پیشرو بوده و از این رو از سوی وزارت کشور به‌عنوان الگویی برای دیگر استان‌ها معرفی شده است.اما آنچیزی که این روزها بدنه این بازار پیشرو را ملتهب می کند احتمال احتکار شکر است. مشاهدات بازار نشان می‌داد که عرضه شکر در چند ماه گذشته در مغازه‌های سطح شهر کم‌ شده بود و کیلویی هزار تا ۲۰۰۰ تومان بیش از نرخ مصوب فروخته می‌شد؛ جالب‌تر اینکه دلیل این امر که احتکار محصول از سوی عمده‌فروشان عنوان شده، وشواهد نشان دهنده آن بود که تا فرا رسیدن ماه محرم ادامه پیدا خواهد کند. وهمان شد... بررسی‌های میدانی نشان می‌داد که عرضه شکر در مغازه‌ها بسیار کاهش یافته و به ندرت در مغازه‌های سطح شهر قابل مشاهده بود. از اوایل تابستان دستخوش تغییرات و نوساناتی شد و به یکباره قیمت آن از کیلویی حدود ۲۳۰۰ تومان ابتدا به حدود ۳۵۰۰ تومان و بعد از آن به بیش از ۴۰۰۰ تومان رسید.

این در حالی است که بر اساس قانون و طبق آنچه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده قیمت منطقی برای هر کیلوگرم شکر باید حدکثر ۲۵۰۰ تومان باشد.تاخیر در واردات شکر یکی از مهمترین دلایلی است که برای افزایش قیمت این محصول و کم شدن آن در بازار عنوان می‌شود. چند ماهی بود که به دلیل قیمت بالا و عرضه کم نمی‌شد شکر خریداری کرد و اگر هم این کار را فروشندگان انجام می دادند تقاضای چندانی برای آن وجود نداشت، چرا که در چنین وضعیتی مردم ترجیح می‌دهند شکر مصرف نکنند و برای همین خرید شکر در چنین وضعیتی برایشان همراه با ضرر بود.

به گفته مغازه داران، مسئله اصلی در گرانی شکر این بود که عده‌ای تصمیم به عدم عرضه شکرهایشان گرفته‌اند و عملا دست به احتکار زده‌اند. در این میان با توجه به گران فروشی و احتکار صورت گرفته انتظار می‌رود برای حفظ و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان دستگاه‌های ذی ربط برخوردها و سیاست‌های لازم را به خرج دهند.عرضه شکر در مغازه‌ها بسیار کاهش یافته و به ندرت شکر در مغازه‌های سطح شهر قابل مشاهده است. امروز پس از مدتی شکر به حالت اولیه خودبازگشت وباید منتظر ماند و دید که محصول احتکاری بعدی چه چیزی خواهد بود.بایدمنتظرماند تا دید اینبار مردم ضعیف با توان مالی کم تحت فشار کمبود کدام مواد ضروری زندگی قرار خواهند گرفت؟باید منتظر ماند و دید محتکران دست روی چه اقلامی خواهند گذاشت؟ باید منتظربود...