استانداری، شهرداری و پلیس جسارت می‌خواهند

دنیای اقتصاد- صرفه‌جویی در انرژی می‌تواند شهرها را برای حفاظت از انسان و محیط‌زیست انعطاف‌پذیر کند. سرمایه‌گذاری در بهره‌وری انرژی، افزایش پس‌انداز، تقویت اقتصاد خانوار و تسریع سرمایه‌گذاری محلی در زمینه تجارت و اشتغال را به همراه دارد. یکی از روش های بهره وری انرژی در در شهرها استفاده از حمل‌ونقل عمومی است که مدیریت شهری آن دخیل است. یک سیستم حمل و نقل پایدار نیازمند فعالیت هایی بیش از کنترل آلودگی هوا، ترافیک یا کاهش مصرف سوخت است و بررسی ها نشان داده است که هیچ راه حل منفردی برای حل مشکلات پیچیده حمل و نقل وجود ندارد و رفع چنین مشکلی نیازمند یک سازوکار جامع ، پویا و قابل اطمینان است.

صرفه‌جویی در انرژی می‌تواند شهرها را برای حفاظت از انسان و محیط‌زیست انعطاف‌پذیر کند. سرمایه‌گذاری در بهره‌وری انرژی، افزایش پس‌انداز، تقویت اقتصاد خانوار و تسریع سرمایه‌گذاری محلی در زمینه تجارت و اشتغال را به همراه دارد. یکی از روش های بهره وری انرژی در شهرها استفاده از حمل‌ونقل عمومی است که مدیریت شهری در آن دخیل است. یک سیستم حمل و نقل پایدار نیازمند فعالیت هایی بیش از کنترل آلودگی هوا، ترافیک یا کاهش مصرف سوخت است و بررسی ها نشان داده است که هیچ راه حل منفردی برای حل مشکلات پیچیده حمل و نقل وجود ندارد و رفع چنین مشکلی نیازمند یک سازوکار جامع ، پویا و قابل اطمینان است.

در اصفهان طبق آمارها حدود ۵۵ درصد سفرهای درون شهری همچنان توسط خودروهای شخصی انجام می شود و این موضوع اصفهان را با مصرف روزانه ۲ میلیون لیتر بنزین به یکی از پرمصرف ترین کلان شهرهای کشور در خصوص این انرژی تبدیل کرده است. حمل و نقل عمومی در اصفهان نیز به علت آنچه مدیران شهری بی توجهی دولت اعلام می کنند همواره یک پایش لنگ می زند و نقش مهمی به گفته کارشناسان زیست محیطی در آلایندگی هوا هم دارد. البته در زمینه حمل و نقل عمومی، مدیریت شهری اصفهان سعی دارد که به هر شکل ممکن قطارشهری اصفهان را تکمیل و غل و زنجیر بسته شده به آن را بگشاید تا شاید در محور مرکزی اصفهان فرجی بشود، از طرف دیگر مدیران شهری طرح های ترافیکی از جمله زوج و فرد و پارکومترها را فعال کرده اند تا مردم را بیش از پیش به استفاده از حمل و نقل عمومی ترغیب کنند. حال علیرضا صلواتی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در خصوص اینکه آیا مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک برای مصرف بهینه انرژی گامی برداشته در گفت و گو با دنیای اقتصاد می گوید: تمام تلاش مدیریت شهری اصفهان بر این است که کمترین هدر رفت انرژی در حمل و نقل رخ بدهد و ناوگان اتوبوسرانی خریداری شده جدید نیز از سوخت یورو۴ استفاده می کند. به همین دلیل از سال گذشته مصرف سرانه تا رسیدن به وضعیت مصرف بهینه سوخت چه گازوئیل، روغن و .... کاهش یافته است، اما به مصرف بهینه نرسیده ولی در این زمینه سعی فراوان شده است.

وی در خصوص اینکه اتوبوس های گازسوز انرژی بهینه می سوزاندند چرا از اتوبوسرانی اصفهان کنار رفتند اظهار می کند: این اتوبوس ها پایه گازسوز نبودند و نگهداری آنها هزینه های بالایی داشت و مدیریت شهری نه تنها در اصفهان بلکه در کشور به این نتیجه رسید که عملا به سمت دیزل حرکت کند و دولت نیز قول داده که اتوبوس با پایه گازسوز تحویل دهد هرچند مدیران کلانشهرهای کشور به خاطر اجرایی نشدن قول های دولت در زمینه ناوگان حمل و نقل عمومی نگران هستند، اما با این حال ۱۶۰ اتوبوس پایه گازسوز توسط مدیریت شهری اصفهان در نظر گرفته شده است و این کار با مشارکت بخش خصوصی اتفاق خواهد افتاد البته اگر دولت تحویل بدهد.معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان از اتوبوس هایی با موتور دیزلی یورو ۵ و یورو۶ خبر می دهد که آلایندگی کمتری دارند و در دستور کار مدیریت شهری اصفهان هستند.

صلواتی معتقد است که در کنار زیرساخت های حمل و نقلی باید برنامه های حمل و نقلی هم سیاست گذاری شود و باید به سمتی بروند که در کل شهر میزان تردد ها را کاهش دهیم. روزانه در اصفهان ۲ میلیون لیتر بنزین سوزانده می شود. ما باید این میزان مصرف را کاهش دهیم چراکه هم موجب ذخیره سرمایه ملی و هم موجب کاهش آلودگی هوا می شود.

وی اعلام می کند که هنوز ۵۵ درصد سفرهای شهری در اصفهان توسط خودروهای شخصی انجام می شود و فقط ۱۶ درصد سفرها توسط حمل و نقل عمومی صورت می پذیرد، اما تمام تلاش بر این است که تا سال ۱۴۰۰ یعنی ۵ سال دیگر این رقم برعکس شود و این حمل و نقل عمومی باشد که بیش از ۵۰ درصد سهم سفرها را به عهده داشته باشد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان معاینه فنی و قانون های آن را برای رسیدن به مصرف بهینه انرژی در سطح حمل و نقل شهری را مهم می داند؛ چراکه یک تنظیم ساده موتور یا هر کار کوچک دیگر می تواند موجب کاهش مصرف سوخت شود.

صلواتی درباره قطار شهری نیز افزود: این ناوگان نیز در دراز مدت می‌تواند کمک کننده باشد. زیرا برای استقبال از ناوگان نوین حمل و نقل باید جذب آرام را مدنظر داشته باشیم.

همچنین قیمت گذاری های محدوده های ترددی به خصوص محدوده های مرکزی می تواند در راستای استفاده کمتر از وسیله شخصی و استفاده بیشتر از ناوگان حمل و نقل عمومی باشد.

وی با بیان این موضوع که جهت گیری مجموعه مدیریت شهری در گذشته گسترش معابر بوده، اما امروز تمرکز بر روی حمل و نقل عمومی است، می افزاید: تمام تلاش چه از استقرار پارکومتر و چه ایجاد محدودیت های ترددی مثل زوج و فرد و طرح های ترافیکی همه به این خاطر است که رغبت استفاده از خودرو شخصی کاهش و استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش یابد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان معتقد است که جسارت لازم باید برای طرح های ترافیکی وجود داشته باشد. او مجموعه مدیریت شهری، استانداری، نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی را مورد خطاب قرار می دهد و می‌گوید آنها باید با جسارت وارد بحث حمل و نقل و ترافیک شهری و مصرف انرژی و سوخت شوند چراکه میزان ترافیک و سهم خودرو شخصی در کلان‌شهر اصفهان به حدی رسیده است که همه را نگران کند.

ما باید با یک تصمیم جسورانه امروز به فکر ۵۰ سال آینده اصفهان باشیم و اصفهانی را مطالبه کنیم که در ۵۰ سال آینده بشود در آن زندگی کرد. آنچه در مورد حمل و نقل عمومی اصفهان عنوان شد راه دوری نیست و برخی عملیاتی و اجرایی شده است ما باید تصمیم بگیریم که اصفهان ۱۴۰۰ اصفهانی پاک با حمل و نقل عمومی قوی باشد ولی برای این کار جسارت می خواهیم: جسارت اجرا و جسارت عملیاتی شدن آنچه در تصمیم گیری ها اعمال شده است.