خراسان؛ پیشرو در صنعت برق کشور
با حضور وزیر نیرو، برخی از نمایندگان استان و برخی مدیران استانی پروژه‌های دیسپاچینگ انتقال منطقه شمال شرق کشور و فوق توزیع مشهد، فاز سوم نیروگاه 110 کیلو واتی خورشیدی الهیه و تکمیل اتوماسیون پست‌های فوق توزیع مشهد به بهره‌برداری رسید.
حمید چیت‌چیان در مراسم بهره‌برداری از این پروژه‌ها صنعت برق خراسان را صنعتی پیشرو دانست و گفت: شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع خراسان از جمله شرکت‌های پیشرو در صنعت برق به‌ویژه در انرژی‌های تجدیدپذیر هستند.وی با بیان اینکه افتتاح پروژه‌ها در خراسان گواه موفقیت‌های صنعت برق در این منطقه است، افزود: اهمیت واحد دیسپاچینگ برای اهالی صنعت برق روشن است و در کمتر صنعتی مرکز فرماندهی متمرکز مانند صنعت برق وجود دارد.وزیر نیرو تولید نرم‌افزارهای جدید در دیسپاچینگ خراسان را بسیار مهم ارزیابی و تصریح کرد: دیسپاچینگ در ایران به خوبی انجام شده و اهمیت این دیسپاچینگ‌ها از آن جهت است که اختلال در آنها باعث خاموشی خواهد شد. وی عنوان کرد: دیسپاچینگ در ایران با آرایش خوب در مرکز و دیگر دیسپاچینگ‌ها، پیش از هرگونه اختلال و فروپاشی شبکه اقدامات لازم را انجام می‌دهد.
چیت‌چیان توسعه بهره‌گیری از انرژی خورشیدی در تولید برق را اقدامی اساسی و با اهمیت عنوان کرد و ادامه داد: انرژی‌های پاک مانند انرژی باد و خورشید نیاز به مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش می‌دهد. وی ابراز کرد: هر یک کیلووات برقی که از طریق انرژی خورشیدی تولید می‌شود یک‌چهارم لیتر گازوئیل کمتر مصرف می شود. همچنین در سال گذشته، ۴۴ درصد مصارف سوخت‌ها در نیروگاه‌های برق کشور از سوخت‌های مایع تامین شد. چیت‌چیان تصریح کرد: هر یک‌چهارم لیتر، هزینه‌ای معادل ۲۰ سنت یا ۶۰۰ تومان برای کشور در بردارد و این در حالی است که در سال گذشته ایران گازوئیل را با قیمت ۸۰ سنت وارد می‌کرد. تولید انرژی خورشیدی می‌تواند کشور را از هزینه ۶۰۰ تومان برای هر یک کیلووات برق بی‌نیاز کند. از مزیت‌های نیروگاه‌های خورشیدی در تولید برق احداث این نیروگاه‌ها در کنار مناطق مصرف است و حداقل حدود ۲۵ درصد تلفات شبکه و مصارف داخلی را نیز کاهش داده و کاهش آلودگی محیط زیست را نیز در بردارد. وی ابراز امیدورای کرد در سال اقتصاد و فرهنگ بتوانیم فرهنگ استفاده درست از منابع پاک انرژی را اجرا کنیم و در راه توسعه انرژی خورشیدی گام برداریم.
چیت‌چیان همچنین از انعقاد قرارداد برای ۹۲۰ مگاوات انرژی‌های تجدیدپذیر با شرکت‌های خصوصی خبر داد و گفت: تاکنون تولید بخش خصوصی ۱۶۰ مگاوات بوده است و برای ۹۲۰ مگاوات دیگر قرار داد بسته شده است و بخش عمده آن در خراسان رضوی اقدام می‌شود. وی از تلاش کارکنان شرکت برق خراسان در راستای توسعه و ساخت نیروگاه‌ها انرژی‌های تجدیدپذیر تقدیر کرد و افزود: منطقه نشتیفان خواف در رابطه با تولید انرژی بادی از استعداد خوبی برخوردار است.
تلفات برق خراسان
پایین تر از میانگین کشوری
همچنین مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان با بیان اینکه خاموشی و تلفات در صنعت برق، ۲ شاخصه کلیدی به شمار می‌رود، اظهار کرد: تلفات در شرکت برق منطقه‌ای خراسان ۵ درصد از میانگین کشوری پایین‌تر است. وی افزود: صنعت برق خراسان نزدیک به ۲۰ درصد پوشش برق کشور را دارد و همچنین این شرکت ۱۰ درصد از مشترکان کشور و ۷ درصد از ظرفیت نصب شده را تحت پوشش دارد.
متولی‌زاده با اشاره به اینکه یکی از خصوصیات این شرکت همجواری با کشورهای ترکمنستان و افغانستان است، خاطرنشان کرد: ترانزیت برق ترکمنستان و صادرات برق به کشور افغانستان با توجه به نیاز شدید این کشور به برق، از جمله اقدامات این شرکت محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه انرژی توزیع نشده در این شرکت، یک‌پنجم کشور و در مشهد یک‌دهم متوسط کشور بوده است، گفت: صرفه‌جویی در این زمینه در اقتصاد ملی سالانه ۶۰۰ میلیارد تومان است. شرکت برق منطقه‌ای خراسان برای تدوین برنامه‌های خود به بیشینه کردن اقتصاد در صنعت برق پرداخته و به توسعه انرژی‌های نو و مدیریت مصرف توجه ویژه‌ای نشان داده است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان با بیان اینکه صنعت برق در جهان دارای چالش‌ها و راهکار‌هایی مشترک است، بیان کرد: این شرکت در راستای سیاست‌های مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی به افزایش صادرات برق پرداخته و با توجه به تشدید تحریم‌ها اتکا به توان داخلی را مد نظر قرار داده است که افتتاح پروژه‌های امروز گواه این موضوع است.
متولی‌زاده با اشاره به اینکه خراسان به عنوان قطب اتوماسیون کشور شناخته می‌شود، گفت: این شرکت ۳۵ پست در مشهد را به صورت اتوماسیون طراحی و اداره کرده که اکنون در حال بهره‌برداری است. وی با اشاره به افتتاح پروژه فاز سوم نیروگاه ۱۱۰ کیلو واتی خورشیدی الهیه گفت: میزان تولید برق سالانه این نیروگاه به ۲۳۰ هزار کیلو وات ساعت خواهد رسید که کاهش آلایندگی آن در سال ۱۹۰ تن CO۲ معادل ۹ هزار اصله درخت است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان در ادامه به دیگر اقدامات این شرکت از جمله همکاری با استانداری خراسان و استقبال دستگاه‌های اجرایی به نصب نیروگاه‌های ۵ تا ۲۰ کیلوواتی ادارات اشاره کرد و گفت: نکته قابل توجه برای استفاده از انرژی خورشیدی خودتأمینی برق است و هر بخش می‌تواند در راستای اقتصادی کردن هزینه‌ها برق خود را تأمین کند. خود‌تأمینی با استفاده از انرژی خورشیدی باعث کاهش چشمگیر صورت‌حساب هر مشترک می‌شود.
وی همچنین به نصب اولین واحد مگاواتی کشور در نشتیفان خواف در سال ۹۲ اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی‌هایی در راستای افزایش ۱۰۰ مگاوات تولید در این واحد با سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی تا پایان سال جاری صورت گرفته است. متولی‌زاده در پایان به راه‌اندازی دبیرخانه انرژی‌های نو در استان اشاره و عنوان کرد: در استان هیچ روستای بالای ۱۰ خانوار و بدون برق وجود ندارد.