رایزنی برای جذب دومین خودروساز

دنیای اقتصاد، رها بخشایش- شورای گفت‎وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در اولین روز کاری هفته جاری درحالی برگزار شد که استاندار در این جلسه از رایزنی‏های انجام شده با وزیر صنعت، معدن و تجارت برای راه‏اندازی خط تولید یکی از خودروهای پرتیراژ سایپا که در آینده تولید خواهد شد و نیز انتقال حساب‏های ایران‏خودرو خراسان رضوی به استان خبر داد. علیرضا رشیدیان با بیان اینکه درحال حاضر در خراسان رضوی فقط ایران‏خودرو را داریم، به اهمیت ایجاد خط تولید سایپا در استان با توجه به ظرفیت‎های موجود اشاره و اظهار کرد: در این زمینه مکاتباتی با وزیر صنعت داشتیم و این امر را از مدیریت سایپا نیز پیگیری کرده‎ایم. وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‏های استان در حوزه قطعه‏سازی و فعالیت ۳۲۰ واحد قطعه‏سازی، می‏توانیم خط تولید خودروهای پرتیراژ سایپا را در خراسان رضوی داشته باشیم؛ این امر می‏تواند علاوه بر ایجاد رقابت بین ایران‏خودرو و سایپا در استان، با توجه به نیازهای موجود در بازارهای همسایه زمینه صادرات و عرضه این تولیدات را در این بازارها فراهم کند. استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه به گفته وزیر صنعت برای ایجاد خط تولید سایپا رقابت جدی بین استان‏های مختلف کشور وجود دارد، عنوان کرد: برای تحقق این امر و پیشی گرفتن از رقبا باید بیش از پیش ظرفیت‏های بالقوه خود را به بالفعل تبدیل کنیم. رشیدیان همچنین در این جلسه با اشاره به انتقادات مطرح شده درخصوص ایجاد حساب‏های مالی ایران‏خودرو خراسان رضوی در خارج از این استان، از انتقال حساب‏های ایران‏خودرو خراسان رضوی به این استان خبر داد و تصریح کرد: وزیر صنعت نیز بر انتقال این حساب‏ها به استان تأکید کرده است. وی با بیان اینکه مشهد بعد از تهران یکی از قطب‏های تولید خودرو در کشور محسوب می‎شود، افزود: انتقال حساب‏های ایران‏خودرو به استان هم در تولیدکنندگان ایجاد انگیزه می‎کند و هم حساب‏‎های درآمدی استان را افزایش می‎دهد.

تأمین منابع برای واردات شکر خام

یکی‌دیگر از دستورکارهای این جلسه بحث واردات شکر خام برای کارخانجات قند استان بود که رشیدیان دراین‌باره اظهار کرد: واحدهای تولید قند استان به‌دلیل مشکلات موجود درزمینه تولید چغندرقند، نمی‏توانند از تمام ظرفیت خود استفاده کنند. وی اضافه کرد: با توجه به بازارهای خوبی که در کشورهای اطراف ما وجود دارد، واردات شکر خام، تصفیه، فرآوری و صادرات آن می‏تواند ظرفیت خوبی در این حوزه برای استان ایجاد کند. در این جلسه اعتبار ارزی موردنیاز برای واردات ۲۵۰ هزارتن شکر خام در سال اول، مبلغ ۲۶.۵ میلیون دلار و ۲۰ میلیارد تومان نیز هزینه حمل‏ونقل آن اعلام شد که رشیدیان دراین‌خصوص گفت: درصورتی‌که بانک‏های استان، منابع کافی برای تأمین این هزینه داشته باشند، اعتبار این طرح از استان تأمین می‌شود درغیر این‌صورت برای تأمین آن با تهران مکاتبه می‏کنیم و شاید بتوان از صندوق توسعه ملی نیز ارز موردنیاز را تأمین کرد.

تفاوت آمار استانداری و بانک‎ها در پرداخت تسهیلات

استاندار خراسان رضوی درحالی از پرداخت مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی به صنایع کوچک و متوسط استان توسط بانک‏ها خبر داد که هفته گذشته در نشست خبری خود این رقم را ۱۴۰ میلیارد تومان اعلام کرده بود و در حاشیه جلسه شورای گفت‏وگو درخصوص این تفاوت آماری اینطور توضیح داد: شورای هماهنگی بانک‌ها اعلام کرده که تاکنون ۱۸۰ میلیارد تومان از تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی را در خراسان رضوی پرداخت کرده است؛ آماری که در سامانه بهین‎یاب ثبت شده مبلغ ۱۴۰ میلیارد تومان است و اختلاف ۴۰ میلیارد تومانی وجود دارد؛ امکان دارد بانک‏ها به واحدهایی غیر از آنچه ما معرفی کرده‎ایم تسهیلات پرداخت کرده‏اند که این مسأله در دست بررسی است و از نظر ما نیز اشکالی ندارد زیرا کمک بیشتری به واحدها خواهد شد.

کاهش رتبه ریسک اقتصاد ایران

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این جلسه با اشاره به موفقیت‏های اقتصادی ایران در چند ماه اخیر، گشایش مبادلات بانکی بین ایران و کره‌جنوبی، ایران و اگزیم بانک چین و نیز توافقات سه‎جانبه ایران، روسیه و ترکمنستان را ازجمله این موفقیت‏ها برشمرد. غلامحسین شافعی در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: براساس آمار اعلام شده در مردادماه ریسک اقتصادی در ایران از هفت به پنج کاهش یافت. احمد اثنی‏عشری، نایب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در بخشی از این جلسه نرخ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را بالا دانست و گفت: در دنیا این نرخ کمتر است و نرخ‎های بالا متعلق به کشورهای توسعه‏یافته است. حجت‏الاسلام محمدحسین حسین‏زاده بحرینی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس درخصوص اظهارات اثنی‏عشری اینطور گفت: مشکل ما در حوزه مالیات بر ارزش افزوده، ابزار است زیرا این مالیات از مردم اخذ می‏شود اما به جیب دولت نمی‏رود.

در حاشیه

رشیدیان در این جلسه از پیگیری نکردن مصوبات جلسات شورای گفت‏وگو انتقاد کرد و گفت: باید برای مصوبات این جلسه، مسئول پروژه مشخص شود؛ مسئولان مربوطه باید تا تاریخ تعیین‏شده، گزارش عملکرد ارائه بدهند.