دنیای اقتصاد: در نشست بررسی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری اصفهان و اقلیم کردستان، دو تفاهم نامه همکاری بین اتاق بازرگانی استان سلیمانیه عراق و اتاق بازرگانی استان اصفهان و شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان امضا شد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست، با اشاره به اینکه ایران و اقلیم کردستان عراق در سال های گذشته روابط خوبی داشته اند، اظهار کرد: در دورانی که به این اقلیم ظلم های بسیاری شد، شاید تنها کشوری که با آن همراهی کرد ایران بود. عبدالوهاب سهل آبادی افزود: امروز ما در مسائل اقتصادی از نظر فاصله و امنیت منطقه با اقلیم کردستان بسیار نزدیک هستیم و باید از فرصتی که پیش آمده نهایت استفاده را ببریم. وی با بیان اینکه می توان از ظرفیت های اصفهان به عنوان استانی صنعتی بهره برد، تصریح کرد: اصفهان در صنایع مختلفی همچون فولاد، سیمان و پتروشیمی نقش بسزایی دارد و امیدواریم با حضور هیات تجاری اقلیم کردستان عراق در اصفهان، در ایجاد ارتباطات قوی تر نتایج خوبی حاصل شود. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان از اعضای اتاق خواست تا در ایجاد روابط بهتر با سایر اتاق های دنیا نیز مسیر را تبیین و نشان دهند و تکلیف ما را مشخص کنند.

به گفته وی، در این دوره سعی خواهیم کرد روابط بین المللی قوی تری داشته باشیم و حضورمان در نمایشگاه های بین المللی را دو چندان کنیم و خوشبختانه این امر مهم با عقد تفاهم نامه میان نمایشگاه بین المللی اصفهان و اتاق سلیمانیه در حال انجام است. سهل آبادی گفت: هیات تجاری اقلیم کردستان عراق همچنین می توانند از خدمات فنی و مهندسی استان اصفهان استفاده کنند.

وی تاکید کرد: قرار است نماینده ای بین اتاق اصفهان و اتاق سلیمانیه انتخاب و معرفی کنیم و تلاش می شود با فعال نگه داشتن دفتری در اصفهان، هماهنگی های بیشتری میان این دو اتاق صورت گیرد. رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه نیز در این دیدار با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی سلیمانیه دارای۵۰ هزار عضو شامل صنعتگران و صاحبان صنایع معروف است، بیان کرد: این استان از نظر تجارت نسبت به استان های دیگر عراق پیشرفت های زیادی داشته است. سیروان محمد محمود با بیان اینکه ۳۰ درصد صنعت و ۷۰ درصد تولید سیمان عراق در اختیار سلیمانیه است گفت: بعد از سقوط رژیم صدام حسین، ارتباطات استان سلیمانیه با ایران افزایش یافت.

وی با تاکید بر اینکه ارتباطات اصفهان و سلیمانیه تنها برای این استان نیست بلکه برای تمام شهرهای عراق است، تصریح کرد: در استان سلیمانیه نمایشگاه بین المللی وجود دارد و خواهانیم قسمتی از این نمایشگاه در اختیار استان اصفهان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه صنعتگران اصفهانی می توانند از مزیت های این نمایشگاه استفاده کنند و تولیدات خود را به نمایش بگذارند تا استان های دیگر عراق با این تولیدات آشنا شوند، تاکید کرد: وضعیت سرمایه گذاری در عراق به گونه ای است که شرکت های ایرانی می توانند ۱۰۰ درصد مالکیت
زمین های نمایشگاه بین المللی سلیمانیه را از آن خود کنند و این فرصت بسیار خوبی برای ارتقای روابط تجاری میان اصفهان و سلیمانیه است. وی گفت: با وجود اینکه ما هر ماه یک مرتبه در استان کرمانشاه با تجار ایرانی جلسه داریم اما خوشحال می شویم که صادرات اصفهان و سلیمانیه افزایش یابد. مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه این استان از نظر تولیدات کشاورزی ظرفیت بالایی دارد، گفت: در این استان سالانه 580 هزار تن محصولات باغی، 191 هزار تن محصولات گلخانه ای، 3 میلیون و 300 هزار تن محصولات زراعی و یک میلیون و 400 هزار تن محصولات دامی تولید می شود.

به گفته فرهاد حاجی مرادی، اقلام عمده کشاورزی که اصفهان ظرفیت تولید آنها را دارد شامل سیب درختی، بادام، پسته، انار، سیب زمینی، پیاز، مرغ گوشتی، تخم مرغ، انواع فرآورده های لبنی و به خصوص زعفران است. وی افزود: استان اصفهان همچنین در زمینه خدمات پیمانکاری و مشاوره ای در خصوص طرح های آبیاری تحت فشار می تواند با استان سلیمانیه همکاری کند. کارشناس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان در این نشست با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه های ما برای امر صادرات، کیفیت کالاهای صادراتی است، اظهار کرد: در نظر داریم که کالاهای با کیفیت ایرانی به کشور عراق صادر شود.

احمد سیف با اشاره به اهمیت کشور عراق برای ایران بیان کرد: از تولیدکنندگان و صادرکنندگان خواستاریم که مشکلات خود را نمایندگی وزارت امور خارجه اظهار کنند تا برای رفع آنها اقداماتی انجام دهیم. رضایی، نماینده استانداری اصفهان در این جلسه با اشاره به اینکه استانداری اصفهان به عنوان نهاد حاکمیتی استان امیدوار است که روابط میان اصفهان و استان سلیمانیه افزایش یابد، گفت: استان اصفهان ظرفیت های بالایی در تولید سنگ، تولید محصولات پتروشیمی، تولید قیر و محصولات هیدروکربن مانند گازوییل، تولید محصولات فولادی و فلزی، تولید کاشی و سرامیک، تولید محصولات PVC، تولید محصولات نساجی و فرش دستباف و ماشینی، تولید صنایع دستی مرغوب و همچنین ارائه خدمات بهداشتی و سلامت و گردشگری دارد.