چالش‎های وام صنعتی

دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- تردیدی نیست در وضعیت فعلی که اقتصاد ما به شدت با رکود مواجه است، تزریق منابع مالی به بنگاه‎های اقتصادی، به خروج از رکود و ایجاد اشتغال منجر خواهد شد؛ دولت یازدهم با این جهت‎گیری به دنبال پرداخت تسهیلاتی به مبلغ ۱۶ هزار میلیارد تومان به بنگاه‏های کوچک و متوسط است اما به این نکته نیز باید توجه داشت که توفیق این راهکار به نحوه تزریق این منابع و در واقع اجرای صحیح و کارآمد طرح پرداخت تسهیلات احیای تولید بستگی دارد تا از این طریق این طرح به سرنوشت طرح‎های مشابه پیشین دچار نشود و اثربخشی لازم را داشته باشد. به اذعان صاحب‏نظران اگرچه تأمین منابع مالی برای واحدهای صنعتی، خروج از رکود، ایجاد اشتغال و افزایش صادرات را به دنبال خواهد داشت با این حال باید چالش‎های موجود در این مسیر را نیز مدنظر قرار داد و به منظور اثربخشی هر چه بیشتر پرداخت این تسهیلات، تدبیری برای رفع مشکلات مسیر اندیشید تا از این طریق بیشترین بازدهی از پرداخت تسهیلات و تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط حاصل شود.

دغدغه انحراف منابع

دولت در مسیر اجرای طرح شارژ مالی بنگاه‎های کوچک و متوسط باید مراقب باشد تجربه گذشته در خصوص تسهیلات‎دهی به بنگاه‎های زودبازده تکرار نشود؛ یکی از نگرانی‎هایی که در خصوص پرداخت تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی به بنگاه‎های کوچک و متوسط وجود دارد، احتمال انحراف منابع است و این امر را می‎توان یکی از موانع اصلی در مسیر اثرگذاری این تسهیلات بر خروج واحدهای تولیدی و صنعتی از رکود دانست؛ پایش درست بنگاه‎هایی که متقاضی دریافت این تسهیلات هستند و نیز نظارت صحیح بر روند هزینه‎کرد این تسهیلات از راهکارهایی است که شاید تا حدودی بتواند دغدغه انحراف منابع را مرتفع کند و به عبارت دیگر به نظر می‎رسد تزریق این منابع به صورت دستوری به بخش تولید می‎تواند از انحراف آن جلوگیری کند؛ از دیگر مسائلی که کارشناسان در زمینه پایش بنگاه‎ها بر آن تأکید دارند، انتخاب واحدهای تولیدیِ دارای مزیت نسبی و رقابتی است تا به این ترتیب از تزریق این منابع محدود مالی به بنگاه‎هایی که فعالیت آن‎ها صرفه اقتصادی ندارد، و در نتیجه اتلاف این منابع جلوگیری شود. «دنیای اقتصاد» در این گزارش طی گفت‎وگوهایی با فعالان اقتصادی و صاحب‎نظران بخش خصوصی در خراسان به بررسی چالش‏های پرداخت تسهیلات احیای تولید و راهکارهای آن پرداخته است.

مقرون به‌صرفه نبودن احیای تمام واحدها

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این زمینه به «دنیای اقتصاد» می‏گوید: بدون شک یکی از مشکلات اساسی فعلی واحدهای تولیدی ما موضوع نقدینگی است؛ اقدام دولت در راستای پرداخت تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی به این واحدها در صورتی که تحقق یابد، قطعا در رونق این واحدها اثرگذار خواهد بود اما نکته قابل توجه این است که لزوما احیای تمام واحدهای تولیدی و صنعتی که اکنون تعطیل یا نیمه تعطیل هستند، کمکی به اقتصاد کشور نخواهد کرد. غلامحسین شافعی با تأکید بر اینکه باید برای پرداخت این تسهیلات، واحدهای تولیدی به درستی پایش شوند، اظهار می‏کند: باید در این طرح واحدهایی که قابل احیا هستند و احیای آن‌ها به رونق اقتصاد کمک می‌کند، مورد توجه قرار گیرند و این تسهیلات فقط به آن‎ها پرداخت شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه بسیاری از تولیدات امروز کشور ما از تولیدات جهانی عقب هستند، خاطرنشان می‎کند: به دلیل شکاف تکنولوژیکی موجود بین تولیدات ما و جهان، تولید بسیاری از این کالاها در آینده توجیه اقتصادی نخواهد داشت زیرا این کالاها در آینده هم از بازار داخلی حذف خواهند شد و هم در بازار جهانی میدانی برای رقابت نخواهند داشت بنابراین پرداخت تسهیلات به برخی از این واحدها نه تنها نفعی برای بخش تولید و اقتصاد کشور ندارد بلکه باعث اتلاف بسیاری از این منابع می‌شود به همین دلیل برای توزیع این منابع محدود باید مطالعه و پایش کافی در خصوص واحدهای تولیدی صورت گیرد. شافعی به این نکته نیز اشاره می‎کند که تأکید ما بر این است برای پرداخت این تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی به سراغ واحدهای تولیدی برویم که در آینده فعالیت آن‎ها به لحاظ اقتصادی، توجیه دارد و می‎توانند شکاف تکنولوژیکی موجود بین محصولات خود و تولیدات موجود در دنیا را رفع کنند تا از این طریق آینده این واحدها تضمین شود.

رعایت عدالت در پرداخت

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در خصوص احتمال انحراف در پرداخت و هزینه‎کرد تسهیلات احیای تولید، عنوان می‏کند: برای پرداخت این تسهیلات به جای اینکه سراغ مصادیق برویم، باید قالب‎هایی تعریف شود تا هر واحد تولیدی که در آن قالب قرار می‏گیرد، در نقاط مختلف کشور بتواند به صورت یکسان از این تسهیلات استفاده کند. شافعی با بیان اینکه اینکه رعایت عدالت در زمینه پرداخت این تسهیلات اهمیت بسیار زیادی دارد، تصریح می‏کند: نباید طوری باشد که افرادی که ارتباط نزدیک‎تری دارند، بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند و واحدهای تولیدی نیازمند از آن محروم بمانند. وی با تأکید بر اینکه نباید در زمینه پرداخت این تسهیلات، رانتی وجود داشته باشد، می‎افزاید: در خراسان رضوی تیمی برای پایش واحدهای تولیدی ایجاد شده است که اگر این تیم کار خود را به درستی انجام دهد، تمام واحدهایی که استحقاق دارند، این تسهیلات را دریافت خواهند کرد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی اضافه می‏کند: اگر این پایش‎ها به درستی انجام شود، احتمال انحراف در پرداخت تسهیلات به حداقل می‎رسد زیرا واحدهای تولیدی که می‎دانند راه‎اندازی و تولید آن‌ها اقتصادی و قابل رقابت است، حتما به دنبال احیای واحد خود می‎روند اما در مواردی که احیای واحد تولیدی صرفه اقتصادی ندارد، ممکن است این تسهیلات انحراف داشته باشد.

سودآوری واسطه‎گری مالی

شافعی جذاب و اقتصادی نبودن تولید را از اشکالات موجود در اقتصاد می‏داند و اظهار می‏کند: تا زمانی که تولید، اقتصادی و جذاب نباشد و درآمد اقدامات واسطه‏گری بیشتر از تولید باشد، هر گونه انحرافی ممکن است پیش بیاید؛ برای احیای تولید باید کاری کرد که جذابیت آن افزایش یابد زیرا اگر تولید سودآوری نداشته باشد و در مقابل انتفاع در واسطه‎گری‌های مالی باشد، امکان انحراف در این منابع وجود دارد بنابراین باید به صورت ریشه‌ای و اساسی به رفع مشکلات بخش تولید بیندیشیم. نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه در کشور ما متأسفانه بیش از ۹۰ درصد منابع بنگاه‏های اقتصادی به منابع بانکی متصل است، خاطرنشان می‏کند: در سایر کشورها، بازار سرمایه رقم اصلی منابع بنگاه‎ها را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه می‏دهد: این وابستگی شدید بنگاه‎ها به منابع بانکی، باید تغییر کند؛ به نظر می‎رسد بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در کشور باید به سمت بازار سرمایه سوق داده شوند تا این منابع محدود به واحدهای کوچک و متوسط اختصاص یابد؛ مطمئنا یکی از عوامل قیمت بالای کالاهای تولیدی ما نرخ منابع مالی است؛ هر چقدر این نرخ منابع مالی کاهش یابد، قیمت تمام شده کالاهای ما نیز کاهش می‎یابد و این امر امکان رقابت را در بازارهای جهانی برای محصولات ما افزایش می‎دهد. یادآور می‎شود: به لحاظ اصول اقتصادی رابطه نرخ تورم با تسهیلات، رابطه علمی و اقتصادی درستی است که در کشور ما نیز باید رعایت شود؛ در حال حاضر نرخ سود اندکی کاهش یافته است ضمن اینکه وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده‎اند این روند کاهشی ادامه خواهد داشت و این امر بدون تردید در کاهش قیمت کالاهای تولیدی ما و رقابتی کردن آن‎ها تأثیر مثبت خواهد داشت.

جهت‎گیری درست دولت

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی هم در گفت‎وگو با «دنیای اقتصاد» به این نکته اشاره می‏کند که طرح‎های کوچک و متوسط صنعتی در کشور ما بر اشتغال‎زایی مناطق تأثیر مستقیم دارد و می‎گوید: طرح‎های بزرگ با سرمایه‌گذاری‎های کلان و اصولا سرمایه‎بر، بیشتر در توسعه منطقه‏ای نقش ایفا می‏کنند. محمدمهدی مروج‏الشریعه جهت‎گیری دولت را در پرداخت تسهیلات به بنگاه‏های کوچک و متوسط، اقدام درستی ارزیابی می‎کند و می‎افزاید: در حال حاضر معضل اصلی در کشور بحث اشتغال است و دولت با پرداخت این تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک و متوسط در واقع به اشتغال‏زایی و رفع مشکل بیکاری حرکت می‏کند. وی ادامه می‎دهد: با این رویکرد، موضوع مربوط به پرداخت تسهیلات به طرح‎های کوچک و متوسط با کمتر از ۱۰۰ کارگر در اولویت قرار گرفت تا از طریق رفع مشکل واحدهای تولیدی، تأمین سرمایه در گردش و مواد اولیه برای این واحدها، اشتغال نیز ایجاد شود.

رقم ناچیز تسهیلات

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی عنوان می‌کند: به نظر من این هدف به خوبی در کشور محقق می‎شود اما نکته‎ای که وجود دارد این است که پرداخت رقم ۱۶ هزار میلیارد تومان توافق شده با بانک مرکزی، قطعا در مجموع رقم ناچیز است. مروج‎الشریعه با اشاره به سهم ۴.۸ درصدی خراسان رضوی از این تسهیلات که مبلغی معادل حدود ۷۶۰ میلیارد تومان را شامل می‎شود، خاطرنشان می‎کند: طرح‌های ما آماده، در کارگروه مصوب و به بانک‎ها ارجاع شده است و بنابراین استان خراسان رضوی خیلی زود این تسهیلات را جذب خواهد کرد. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی معتقد است: در استان‌هایی مشابه خراسان رضوی که طرح‌های بزرگ صنعتی وابسته به دولت ندارند و طرح‌های اقتصادی در آن‌ها مبتنی بر بخش خصوصی با اتکا به صنایع کوچک و متوسط است، باید پرداخت تسهیلات از سایر منابع مصرف نشده صورت گیرد تا از مازاد منابع بانکی با همان شرایط استفاده کنند.

تجربه طرح بنگاه‎های زودبازده

مروج‎الشریعه در خصوص احتمال انحراف در مسیر پرداخت تسهیلات احیای تولید، اینطور پاسخ می‎دهد: بانک‌های کشور، مدیران بخش صنعت و دستگاه‎های ناظر تجربه بسیار ارزنده‎ای از موضوع اجرای طرح بنگاه‏های زودبازده را در گذشته داشته و دارند بنابراین مسیر کار روشن و شفاف است. وی اضافه می‎کند: علاوه بر این در طول فرایند انجام پرداخت حتما باید تیم‌های نظارتی فعال شوند برای رصد پرداخت و اینکه پرداخت در چه زمینه‎هایی صورت می‎گیرد؛ اگر بحث نظارت با قوت و قدرت ادامه یابد، قطعا انحراف معیار به صفر خواهد رسید. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی با اشاره به نرخ سود این تسهیلات، عنوان می‎کند: در حال حاضر هر دو بخش عقود مبادله‌ای و مشارکتی بر ۱۸ درصد تراز شده و در این رقم ثابت نخواهد ماند؛ دولت و وزارت صنعت به دنبال در نظر گرفتن یارانه‌ای برای کمک به طرح‌های کوچک هستند اما اینکه کف و سقف آن چه مقدار باشد، کارگروه ملی ستاد تسهیل در حال بررسی این موضوع است و با محقق شدن منابع درآمدی، بودجه این بخش نیز مشخص خواهد شد. وی یادآور می‎شود: در حال حاضر بنگاه‌های کوچک و متوسط که تمایل دارند هر چه سریع‎تر وارد چرخه تأمین منابع مالی شوند، به این رقم ۱۸ درصد راضی هستند.

مُسکنی از جنس تسهیلات

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی هم در خصوص تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی احیای تولید به «دنیای اقتصاد» می‎گوید: اثرگذاری پرداخت این تسهیلات به صورت مُسکن است و درمان محسوب نمی‌شود.محسن احتشام ادامه می‎دهد: صنایع، تولیدکنندگان و کارآفرینان ما در چند سال گذشته دوره حادی را پشت سر گذاشته‌اند و با مشکلات بسیاری مواجه شدند که در اثر اعمال تحریم‌ها، تغییر نرخ ارز، تورم ۴۰ درصدی و ... ایجاد شد و این مشکلات خارج از اراده و خواست آن‌ها بود. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه عوامل کلان در واقع برای این واحدهای تولیدی و صنعتی ما مشکلاتی ایجاد کرده است، تصریح می‎کند: باید این واحدها تک تک عارضه‎یابی شوند و دولت سهم خود را از چالش‌هایی که برای تولیدکننده و کارآفرین ایجاد کرده است، پرداخت کند. وی با اعتقاد بر اینکه پرداخت این وام‌ها و تسهیلات دردی را درمان نمی‌کند، خاطرنشان می‏کند: واحدهای تولیدی و صنعتی استان خراسان جنوبی هنوز موفق به دریافت این تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی نشده‌اند.

پرداخت به واحدهای دارای مزیت نسبی

احتشام تأکید می‎کند: این تسهیلات باید به واحدهایی پرداخت شود که دارای مزیت نسبی و رقابتی هستند، تکنولوژی روز دارند، صنعت مادر هستند و محصول باکیفیت تولید می‎کنند زیرا پرداخت این تسهیلات به واحدهایی که مزیت نسبی یا رقابتی ندارند، مشکلی را از اقتصاد ما حل نخواهد کرد و چرخه تولید را راه نخواهد انداخت؛ نباید اینگونه باشد که این تسهیلات به هر واحدی پرداخت شود بلکه باید پایش درستی در این زمینه صورت گیرد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه برای بخش تولید ما در سال‎های گذشته مشکلاتی ایجاد شده که خود در آن تقصیری ندارد، عنوان می‎کند: باید بانک‎ها نیز در تولید و اقتصاد ما شریک شوند؛ نرخ ۱۸ درصدی که برای این تسهیلات در نظر گرفته شده، هنوز بالاست و به نظر من تولیدکنندگان ما با این نرخ هم توان رقابت در بازارهای جهانی را نخواهند داشت. احتشام به این نکته نیز اشاره می‎کند که نرخ سود بانکی باید متناسب با نرخ تورم و سه درصد از آن بالاتر باشد و می‎افزاید: در حال حاضر نرخ تورم ۹ درصد است و نرخ سود بانکی نیز باید به ۱۲ درصد کاهش یابد.

چالش‎های وام صنعتی

چالش‎های وام صنعتی

چالش‎های وام صنعتی