تدوین استراتژی لازمه حفظ بازار افغانستان

علی رسولیان
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی و عضو اتاق مشترک ایران و افغانستان

افغانستان به‌دلیل مرزهای مشترک و اشتراکات تاریخی و دینی، بازار گسترده و فرهنگ و زبان مشترک یکی از بازارهای مهم کشور و به‌ویژه استان خراسان رضوی محسوب می‎شود و کالاهای تولیدی خراسان نسبت به سایر کالاهای کشور و استان‌ها از مزیت رقابتی بالایی در این بازار برخوردار است. آنچه مهم است حفظ و توسعه این بازار مهم و اساسی استان است که بیش از 50 درصد صادرات کالاهای استان را به خود اختصاص داده است.

حفظ این بازار نیازمند تدوین استراتژی مشخص و حرکت در مسیر این استراتژی است؛ استفاده مناسب از روابط ویژه مردم دو کشور، افغانی‎های تحصیل‌کرده در ایران، کمک‎های موثر جمهوری اسلامی ایران به صلح و آرامش در افغانستان، کمک به مردم افغانستان در زمان جنگ آن کشور، صدور کالاهای کیفی با قیمت مناسب، برندسازی کالاهای ایرانی در افغانستان، برنامه‎ریزی برای صدور خدمات فنی و مهندسی و حمایت جدی از این بخش، فعال شدن هرچه بیشتر نمایندگی‎های جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصادی، برگزاری نمایشگاه‎های تخصصی کالا و خدمات در ولایات افغانستان، ایجاد خطوط اعتباری و کاهش ریسک صادرات به افغانستان از الزامات حفظ و توسعه این بازار است.

نکته دیگری که نباید فراموش کرد متعادل کردن تراز بازرگانی دو کشور و همچنین توسعه سرمایه‎گذاری مشترک و صادرات ماشین‎آلات خط تولید به افغانستان است؛ هرچند با تدابیر دولت و کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی تولیدی افغانستان از جمله کنجد، میزان واردات از افغانستان در سه ماهه سال جاری 182 درصد رشد داشته است و استان خراسان رضوی در ایجاد و توسعه شهرک صنعتی هرات نقش اساسی داشته است. توسعه مراودات و همکاری‎ها با دولت افغانستان و حاکمیت‎های هم‎جوار مرزهای جمهوری اسلامی ایران یکی از عوامل مؤثر در توسعه همکاری‎ها به‌ویژه همکاری‎های اقتصادی و رفع موانع صادرات کالا و کاهش هزینه‎های حمل و نقل کالاست. استان خراسان رضوی با برگزاری همایش‎های تجاری و بازرگانی، برگزاری نمایشگاه‎های اثرگذار، برگزاری نشست‎های مشترک با مقامات و مسئولان ملی و حاکمیت‎های محلی افغانستان و تشکیل کمیته‎های مشترک اقتصادی نقش مؤثری در توسعه روابط اقتصادی با کشور همسایه داشته که لازم است با حمایت‎های مالی این روابط تقویت شود و توسعه یابد.