استفاده از سرمایه‌های ملی برای حل مشکلات اساسی کشور

عباسعلی شمس*

درحال حاضر دو مشکل اساسی جامعه عبارتنداز: رکود اقتصادی و بیکاری جوانان که خود باعث ده‌ها مشکل اقتصادی و اجتماعی دیگر در جامعه است. اما می‌توان بودجه‌ای ماهیانه به مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان از طریق کاهش هزینه‌های جاری، استقراض، اوراق بهادار، اوراق مشارکت، تغییر در نرخ‌های انرژی، تخصیص بخشی از مالیات دریافتی، تغییر در نحوه پرداخت یارانه‌ها، تغییر در برخی مواد بودجه سالانه کشور، ایجاد صندوق‌های سرمایه گذاری و ... تحصیل کرد.

چنانچه بودجه مذکور تامین شود به دو طریق زیر قابل‌مصرف خواهد بود:

الف ) ۷۵ درصد بودجه فوق به مصرف پروژه‌های عمرانی اختصاص یابد. به‌ این معنی که هر روز یک پروژه ۱۰۰ میلیاردتومانی در کشور افتتاح شود.

ب ) ۲۵ درصد بودجه فوق به جوانان تحصیل‌کرده که خدمت سربازی را به پایان رسانده، دارای سایر شرایط عمومی بوده و در هیچ سازمانی تاکنون استخدام نشده اند، اختصاص یابد. براساس آمارهای استخدامی طی سنوات گذشته افراد فوق‌الذکر که شرایط لازم را دارند، حدود یک‌میلیون نفر برآورد می‌شوند که دولت باید برای این قشر کار ایجاد کند.

نتایج

به این طریق بسیاری از معضلات و مشکلات جامعه حل شده و امید، نشاط، رونق اقتصادی و سرمایه‌گذاری جایگزین مشکلات می‌شود، همچنین سرمایه‌های ملی کشور برای نسل‌های بعدی حفظ خواهد شد. سایر نتایج نیز عبارتند از:

۱- جوانان از خطرات مختلف اجتماعی و اقتصادی حفظ خواهند شد و به‌دنبال آن رونق اقتصادی و اجتماعی ایجاد می‌شود، ارزش پول و امکان سرمایه‌گذاری خارجی نیز افزایش می‌یابد.

۲- باتوجه به دریافت حقوق جوانان، زمینه برای ازدواج آنان فراهم می‌شود و زمینه برای تقاضای مسکن و سایر لوازم موردنیاز زندگی افزایش یافته و باعث رونق در اقتصاد خواهد شد.

۳- با فعال شدن چرخه اقتصادی کشور و پروژه‌های عمرانی، سایر افرادی که از شغل خود بیکار شده‌اند مجددا مشغول به‌کار خواهند شد و به‌تبع آن قشر وسیعی از افراد و امکانات کشور فعال شده، همچنین بسیاری از سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز شروع به سرمایه گذاری و فعالیت خواهند کرد.

۴- همچنین گردش کار و پول در جامعه افزایش یافته و موجب رونق اقتصادی و خروج از شرایط رکود می‌شود.

*کارشناس ارشد حسابرسی