سلفی‌گیرها با احتمال بالاتری شخصیت ضد اجتماعی دارند
نگار حسینی بازار سلفی داغ است. کافی است اینستاگرام را باز کنید یا فیس‌بوک را یا هر شبکه اجتماعی دیگر. با حجم عظیمی از عکس‌های سلفی افراد در موقعیت‌های مختلف مواجه می‌شوید که البته کیفیت چندان مناسبی هم ندارند. با این حال به‌نظر می‌رسد افراد این روزها با این روش برای گرفتن عکس از خود از دیگران بی‌نیاز شده‌اند. تازگی‌ها برای گرفتن سلفی روش‌های دیگری هم ابداع کرده‌اند، مثلا اینکه گوشی تلفن همراه را سر یک میله سوار می‌کنند و سلفی‌های دسته‌جمعی می‌گیرند. به‌طور معمول وقتی شخصی عکس‌های سلفی متعددی از خود به اشتراک می‌گذارد، به اعتقاد عموم خودشیفته است، هرچند افراد به‌طور دقیق و علمی معنی خودشیفته را ندانند. حالا اما بررسی‌ها نشان داده است که این افراد نه تنها خودشیفته هستند که اختلالات دیگری مانند شخصیت ضد اجتماعی نیز در آنها بیش از دیگر افراد دیده می‌شود.
افرادی که تعداد زیادی عکس سلفی (خودگرفت) در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند، بیش از دیگران احتمال دارد که به ناهنجاری‌های روانی مبتلا باشند. یک بررسی که در دانشگاه اوهایو در این مورد انجام شده است نشان می‌دهد احتمال بالایی وجود دارد که این افراد اختلال شخصیت ضد اجتماعی داشته باشند.
در این بررسی 800 فرد بالغ بین 18 تا 40 ساله مورد تحقیق قرار گرفته اند. این تحقیق تایید می‌کند افرادی که بیش از حد از خود سلفی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند با احتمال بالایی دچار خودشیفته گی هستند.
«ژوزه فاکس»، استاد دانشگاه اوهایو که در این تحقیق نقش همکار را به عهده داشته است، «این مورد که افرادی که از خودسلفی‌های متعددی روی شبکه‌های اجتماعی می‌گذارند و البته پیش از انتشار آن عکس‌ها را ویرایش می‌کنند، بیشتر خودشیفته هستند، چیز تعجب‌آوری نیست و مردم به‌طور عمومی چنین برداشتی درمورد این افراد دارند با این حال این نخستین بار است که در یک تحقیق آکادمیک چنین نتیجه‌ای گرفته می‌شود.»
نتیجه‌ای که بسیار مورد توجه است آن است که این افراد بیش از دیگران احتمال دارد مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی باشند. به‌علاوه این تحقیق نشان می‌دهد که افرادی که سلفی‌هایشان را آنلاین منتشر می‌کنند احتمالا بیش از دیگران برای افراد جذاب هستند.
پیش از این براساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۳ میلادی در دانشگاه بیرمنگام روی افرادی که تعداد قابل ملاحظه‌ای از این دست عکس‌ها را روی پروفایل فیس‌بوک خود به اشتراک می‌گذارند، انجام شده بود. این تحقیقات نشان می‌داد که در سطح پایین ‌تری از نظر حمایت‌های اجتماعی و صمیمت قرار دارند. همچنین این تحقیق نشان می‌دهد بخش عظیمی از عکس‌های افرادی که در سنین ۱۸ تا ۲۴ سال دارند از نوع سلفی بوده است.به‌نظر می‌رسد از آنجا که شرکت‌های وابسته به صنعت زیبایی به‌طور دائم در حال تبلیغ این هستند که به نوجوانان و زنان ثابت کنند زیبایی می‌تواند عامل بسیاری از موفقیت‌ها باشد، در نتیجه، افراد برای بروز زیبایی‌های خود احساس مسوولیت و رسالت می‌کنند.
اما سلفی درواقع چیست؟ در ویکی‌پدیا درمورد این سبک عکاسی آمده است: عکس سلفی که به عکاسی پرتره از خود گفته می‌شود، معمولا توسط دوربین عکاسی یا دوربین موبایل گرفته می‌شود. عکس‌های سلفی بیشتر در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، گوگل پلاس، اینستاگرام و ... به اشتراک گذاشته می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در شبکه اجتماعی اینستاگرام بیش از ۲۳ میلیون نفر از هشتگ سلفی و ۵۱ میلیون نفر نیز از هشتگ من استفاده کرده‌اند. به اعتقاد افراد، این سبک از عکاسی اغلب خودخواهانه و عجیب است. این عکس‌ها در جلوی آینه یا با چرخش لنز دوربین به سمت خود برداشته می‌شود. این روش عکاسی جایگزین عکاسی به کمک تایمر خودکار است.
اما با وجود اینکه به‌نظر می‌رسد سلفی متعلق به نسل شبکه‌های اجتماعی است، تاریخچه این شیوه به اوایل قرن بیستم برمی‌گردد. درواقع نخستین عکس سلفی به شکل مدرن در اوایل قرن بیستم توسط جوزف بایرون موسس کمپانی عکاسی بایرون و بن فالک گرفته شده است. پنج نفری که در این عکس حاضر هستند، عکاسان کمپانی بایرون هستند. این عکس در پشت بام مارسیو استودیو در خیابان پنجم گرفته شده است. کمپانی بایرون در سال ۱۸۹۲ در منهتن توسط جوزف بایرون تاسیس شده است.
منبع: تایم