مدیریت بودجه برای والدین کم‌درآمد

مترجم: مریم رضایی

بخش عمده توصیه‌هایی که امروز متوجه والدین است، والدینی را مخاطب قرار می‌دهد که وضعیت مالی خوبی دارند یا حداقل می‌توان گفت با وضعیت مالی خانواده خود مشکلی ندارند. اما اگر خانواده شما در وضعیت مالی خوبی به سر نبرد چه اتفاقی می‌افتد؟ وقتی پول کافی ندارید، چطور می‌توانید وظیفه پدر و مادری خود را به بهترین نحو انجام دهید؟ در اینجا نکته‌هایی را برای کمک به این گونه خانواده‌ها عنوان می‌کنیم.

صورتی از وضعیت مالی خود داشته باشید

ثبت و ضبط میزان درآمد و خرج و مخارج کار سختی است. هر چقدر مشکلات مالی ما بیشتر باشد، تمایل ما برای صرف زمان به منظور بودجه‌ریزی و پیگیری جریانات نقدی در زندگی کمتر می‌شود. اما باید بدانید وقتی به دلیل شرایط بد مالی عصبی می‌شوید، پیگیری مسائل مالی مهم‌تر از زمانی است که همه چیز عادی و خوب است. این کار را می‌توانید در یک دفترچه یا روی کامپیوتر شخصی خودتان انجام دهید. بودجه‌بندی شما به‌طور کلی چهار مرحله اساسی را دربرمی‌گیرد: ثبت مخارج روزانه/ هفتگی/ ماهانه؛ ثبت کل درآمد؛ کسر مخارج از درآمد؛ و در نهایت بررسی روش‌هایی برای کاهش مخارج یا افزایش درآمد. حتی اگر خرجتان بیشتر از دخل‌تان باشد، با دانستن اینکه چقدر کم دارید، بهتر می‌توانید شرایط را کنترل کنید. به یاد داشته باشید ندانستن این اطلاعات هیچ نفعی برای شما نخواهد داشت. باید بدانید خانواده‌تان از نظر مالی در چه جایگاهی به‌سر می‌برند.

از سرگرمی‌های رایگان استفاده کنید

اینکه پول کم دارید به این معنی نیست که نمی‌توانید تفریح و سرگرمی داشته باشید. بیشتر شهرها سرگرمی‌های رایگان برای افراد و خانواده‌ها دارند. از رسانه‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد این مکان‌ها استفاده کنید و از افراد مختلف در مورد آنها پرس‌وجو کنید.

از کمک‌های دولتی بهره بگیرید

اگر تسهیلاتی وجود دارد که دولت به رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد، حتما از آن استفاده کنید. وام‌های بانکی کم بهره و ثبت نام فرزندانتان در مدارس دولتی از آن جمله هستند.

به‌دنبال اضافه‌کاری باشید

ممکن است همین حالا هم دو شغل داشته باشید و امکان پیدا کردن کار دیگر برای شما وجود نداشته باشد. اما اگر می‌توانید زمانی را به انجام کارهای بیشتر اختصاص دهید، در وظایفی که از عهده آن بر می‌آیید، خلاقیت به خرج دهید. حتی در بسیاری از این کارها می‌توانید از فرزندان‌تان کمک بگیرید؛ کارهایی مثل پرستاری در خانه، نظافت منزل و کارهایی مانند اینکه می‌توان آنها را به شکل سرگرمی برای فرزندان توصیف کرد و در کنار آن درآمد بیشتری به دست آورد. وقتی فرزندان شما بزرگ‌تر شدند، از آنها بخواهید به دنبال کار نیمه‌وقت بگردند. البته مراقب باشید درگیر کارهای سنگین که مناسب سن‌شان نیست، نشوند. این نگرانی وجود دارد که کارهای تمام وقت و سنگین بر تحصیل آنها اثر بگذارد و حتی هزینه‌های تحصیل آنها را بالا ببرد که عملا این کار بی‌نتیجه است و تصمیم مالی عاقلانه‌ای نیست.

از دیگران کمک بخواهید

اگر خویشاوندان یا دوستانی در اطرافتان دارید که آمادگی کمک به شما را دارند، در درخواست از آنها کوتاهی نکنید. فکر می‌کنید با این کار کنترل زندگی‌تان را از دست می‌دهید و حریم خصوصی خود را بر هم می‌زنید؟ شاید این گونه باشد، اما اگر به جای فرستادن فرزندان کوچک‌تان به مهد کودک، مادربزرگشان یا یکی از همسایه‌های مورد اطمینان که خودش فرزند کوچک دارد از آنها نگهداری کند، فداکاری ارزشمندی انجام شده و در هزینه‌های شما تا حد زیادی صرفه‌جویی می‌شود. همچنین استفاده از وسایل سالم و دست دوم اطرافیان‌تان که دیگر به آنها نیازی ندارند، کمک بسیاری بزرگی است.

به خیریه‌ها فکر کنید

مکان‌های مذهبی یا صندوق‌های فعال در امور خیریه محل خود را که تلاش می‌کنند به اقشار کم‌درآمد کمک کنند، بیابید. بسیاری از این خیریه‌ها دارای صندوق‌های قرض‌الحسنه هستند که به خانواده‌ها کمک مالی می‌کنند. با آشنایی با این موسسات می‌توانید روی حمایت‌های مالی و احساسی آنها در فرآیند بزرگ کردن فرزندان‌تان حساب کنید.

روحیه خود را حفظ کنید

پدر یا مادر خوب بودن، فارغ از هر وضعیت مالی که دارید، کار دشواری است. مشکلات مالی می‌تواند این شرایط را بدتر و شما را درگیر اظهارنظرهای ناراحت‌کننده از سوی دیگران کند. ریچارد ویسبورد روانشناس، در مقاله اخیر خود در روزنامه نیویورک‌تایمز با عنوان «آیا والدین فقیر در وظایف خود ضعیف عمل می‌کنند؟» در مورد رفتارهای غالبا منفی والدین کم‌درآمد صحبت کرده است. اما به‌طور قطع نمی‌توان گفت والدینی که درآمد کمتر دارند، در وظایف خود کوتاهی می‌کنند و پول بیشتر لزوما به رفتار بهتر آنها منجر می‌شود. والدین در هر گروه درآمدی نهایت تلاش خود را برای رفع نیازهای فرزندان می‌کنند. درست است فرزندان در خانواده‌های فقیر در مدرسه با مشکلاتی مواجهند، چون خانواده آنها نمی‌تواند هزینه تحصیل و لوازم آموزشی آنها را به‌طور کامل فراهم کند، اما تحقیقات نشان داده در برخی خانواده‌های ثروتمند فرزندان با مشکلات احساسی و اخلاقی دست و پنجه نرم می‌کنند.پس تلاش کنید اطرافتان را با افراد مثبت و ارتباطات سازنده پر کنید تا در هر وضعیت مالی که هستید، روحیه شادی داشته باشید.

نتیجه‌گیری نهایی

در خانواده‌ای که وضعیت مالی چندان مناسب نیست، وقتی بطری شیری که بابت آن پول داده‌اید از دست فرزند کوچکتان می‌افتد یا آبمیوه روی کامپیوتر قدیمی خانه می‌ریزد، حفظ آرامش والدین و گفتن جمله «نگران نباش!» خیلی سخت‌تر است. این والدین دیگر پول بیشتر برای خرید یک بطری شیر یا کامپیوتر جدید را ندارند و هر گونه خطایی می‌تواند به واکنش عصبی آنها منجر شود؛ حتی با اینکه می‌دانند عمدی در کار نبوده است. والدین متمول‌تر توانایی مالی دارند که در صورت بروز این اتفاقات بگویند: «اشکالی ندارد، اتفاق بود» و سپس یک لپ‌تاپ جدید یا بطری شیر دیگری بخرند. اما وقتی پولی برای خرید لوازم نقاشی، وسایل ورزشی یا بازی‌های ویدئویی برای فرزندان باقی نمانده، والدین نمی‌توانند شاد باشند. در هر صورت، باید به یاد داشت که فرزندان دوست دارند با آنها ارتباط برقرار شود. صرف نظر از اینکه چقدر درآمد دارید، می‌توانید روابط پرباری با فرزندان خود داشته باشید و با برنامه‌ریزی درست دوران کودکی خوبی برای آنها بسازید.