اجاره‌های میلیونی دکه‌های مطبوعاتی
سال‌هاست که ساماندهی دکه‌های مطبوعاتی از سوی مدیریت شهری دنبال می‌شود اما هر بار به بهانه‌ای زمان اجرایی شدن این طرح به تعویق می‌افتد. نخستین بار اواخر سال 86 طرح ساماندهی کیوسک‌های مطبوعاتی از سوی شرکت ساماندهی مشاغل مطرح شد. مشکل اصلی اشغال پیاده‌روها و نبود مکان کافی برای قرار دادن نشریات بود. همچنین برای امنیت بیشتر و جلوگیری از هرگونه تخلف کیوسک‌های جدید به‌گونه‌ای طراحی شد که پلیس بتواند به‌راحتی درون آنها را مشاهده کند.کیوسک‌های جدید یک سال بعد به شهر آمدند اما تنها یک روز میهمان پایتخت بودند. کیوسک‌داران از همه‌جا بی‌خبر وقتی با پیکره جدید کیوسک‌های مطبوعاتی در خیابان انقلاب روبه‌رو شدند مقابل ساختمان شهرداری تحصن کردند. آن سال قرار بود 200 کیوسک جدید به جای کیوسک‌های قدیمی در شهر نصب شود اما سال تمام شد و خبری از تغییرات نشد.طرح ساماندهی کیوسک‌ها با طراحی سه مدل جدید کیوسک دوباره کلید خورد. این کیوسک‌ها به گونه‌ای طراحی شده بود که تنها امکان عرضه مطبوعات و محصولات فرهنگی در آن باشد. قرار بود 10 کیوسک‌ جدید، به‌طور پایلوت در نقاط مختلف شهر تهران نصب شود تا تمامی کیوسک‌داران آن را مشاهده کرده و به تدریج تمامی یکهزار و 200 کیوسک شهر تهران ساماندهی شود اما این اتفاق باز هم نیفتاد.
گره کور ساماندهی دکه‌های مطبوعاتی
کیوسک‌داران که همیشه با ساماندهی دکه‌هایشان مخالف بودند بی‌توجهی به نظرات خود را دلیل عدم همکاری با مدیران شهری عنوان می‌کردند. پس از مدتی کیوسک‌داران هم با مدیران شهری به توافق رسیدند اما این طرح به نتیجه نرسید و همچنان روزنامه‌ها و نشریات در کیوسک‌های قدیمی به فروش می‌رسید و نیمی از عرض پیاده‌رو‌ها را روزنامه و نشریات اشغال کرده و گاهی نیز فرشی برای رژه موش‌ها بودند. اما دلیل تاخیر در نصب کیوسک‌های جدید چیست؟رضا قدیمی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در خصوص ساماندهی کیوسک‌های مطبوعاتی می‌گوید: درحال حاضر 1500 کیوسک در تهران وجود دارد و در 15 سال اخیر هیچ مجوز کیوسکی صادر نشده است.او ادامه می‌دهد: در بحث کیوسک‌های مطبوعاتی ما شاهد تداخل صنفی هستیم که مانع انجام و برنامه‌ریزی مناسب برای آنها می‌شود.
کیوسک‌های مطبوعاتی لباس‌فروشی می‌کنند
محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورا در خصوص ساماندهی کیوسک‌های مطبوعاتی در سطح شهر تهران می‌گوید: در سال 68 بیش از 5 تا 6 هزار کیوسک در سطح شهر تهران بود و این کیوسک‌ها ضمن ایجاد مزاحمت‌های محلی برخی اقدام به فروش اقلامی می‌کردند که در تقابل و سلامت و بهداشت مردم بود.عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه می‌دهد: حتی برخی قاچاق می‌فروختند، در آن زمان براساس ماده 55 قانون شهرداری‌ها به آنها اخطار داده شد و تمامی این کیوسک‌ها به‌جز کیوسک‌های مطبوعاتی جمع‌آوری شد.وی با بیان اینکه از نظر جانمایی این کیوسک‌ها در سطح شهر نیاز به مطالعه دارند، می‌گوید: در گذشته معمولا کیوسک‌ها را در جاهایی قرار می‌دادند که در مسیر عبور مردم بود و در واقع یک امتیاز تجاری بیشتر از سایر جاها داشت و همچنین ایجاد سد معبر می‌کرد.
به گفته حقانی این کیوسک‌ها جمع‌آوری شد و فقط به تعدادی اجازه کار داده شد که یا گل‌فروشی کنند یا مطبوعات بفروشند.وی با تاکید بر اینکه در سطح شهر تهران شاهدیم که برخی از کیوسک‌های مطبوعاتی اقدام به فروش لباس می‌کنند، می‌گوید: این برخلاف قرارداد اولیه آنها با شهرداری است.باید کیوسک‌ها را ساماندهی کنیم و برای این کار باید مطالعات لازم انجام شود.به گفته حقانی، پیگیری می‌کنیم تا ساماندهی کیوسک‌های مطبوعاتی هرچه سریع‌تر در سطح شهر تهران انجام شود.
کرایه دکه‌های مطبوعاتی 25‌تا‌150 هزار‌تومان است
یکی از مشکلات اصلی دکه‌های مطبوعاتی اجاره بهای بالای آن است. برخی از این دکه‌ها بین یک تا سه میلیون اجاره داده می‌شوند. این در حالی است که رضا قدیمی، مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: پولی که ماهانه شهرداری ازصاحبان دکه‌های مطبوعاتی می‌گیرد بین ۲۵ تا ۱۵۰ هزار تومان است.
وی ادامه می‌دهد: ما دکه‌ها را واگذار کرده‌ایم و نمی‌توانیم نظارتی بر قیمت‌هایی که اجاره داده می‌شود، بکنیم.البته نباید این دکه‌ها اجاره داده شود. کسانی که این کار غیرقانونی را انجام می‌دهند مجبور هستند هر قیمتی را هم بپردازند. قدیمی در پاسخ به این پرسش که محدودیت در واگذاری دکه‌های مطبوعاتی سبب ایجاد این نوع دلالی‌ها نمی‌شود، می‌گوید: ما که نمی‌توانیم تمام سطح شهر را پر از دکه‌های مطبوعاتی کنیم. مجبوریم با محدودیت و بر اساس نیاز مناطق اقدام به نصب دکه‌های مطبوعاتی کنیم.
افزایش ۱۰ برابری اجاره بهای دکه‌ها توسط دلالان
اجاره بها یا قیمت خرید دکه‌ها بنا برمکان استقرارشان تفاوت دارد و با توجه به مناطق و محلات بالای شهر فرق می‌کند؛ این را یکی از دکه‌داران مرکزی شهر می‌گوید و ادامه می‌دهد: اگر در محلات منطقه یافت‌آباد قیمت اجاره بها ماهانه کمی بیشتر از یک میلیون تومان باشد در مناطق 1 و 2 تا 5 شهرداری حتما خیلی بیشتر است و در مناطق مرکزی شهر کمی کمتر.
حسین فکری عضو هیات‌مدیره اتحادیه روزنامه‌فروشان در مطبوعات هم به این موضوع اشاره می‌کند که اجاره‌بهای باجه‌های روزنامه‌فروشی در سال‌های اخیر تا ۱۵ برابر افزایش داشته و آن را بی‌سابقه می‌داند. یکی از دکه‌داران مطبوعاتی که دکه خود را به مبلغ ۴۵ میلیون تومان خریداری کرده و نگران کرایه نیست می‌گوید: دکه‌داران بنا بر موقعیت جغرافیایی بین یک تا ۲ میلیون کرایه می‌دهند و ۵۰ هزار تومان هم به شهرداری پرداخت می‌‌کنند، البته ما هم این مبلغ را پرداخت می‌کنیم. او از پرداخت مبلغ فروش روزنامه‌ها و مجلات به صورت کارت بانک انتقاد دارد و می‌گوید: قبلا هفته‌ای یک بار رئیس خط می‌آمد و مبلغ فروش روزنامه‌ها را می‌گرفت و می‌رفت و ما مشکلی نداشتیم حالا می‌گویند همه چیزالکترونیک شده و باید هزینه‌ها را به بانک بدهید، وقتی هم که یکی مثل من در باجه دست تنها باشد و کارگر هم نداشته باشد باید پیک موتوری بگیرد تا کارهای بانکی روزنامه‌ها و مجلات را انجام بدهد و این کمی سخت است.