چابک سازی اصناف

ریحانه سجادی- مطابق آمارهای رسمی بیش از ۱۷ درصد تولید ناخالص ملی در حوزه اصناف توسط ۳ میلیون واحد صنفی در سطح کشور رقم می خورد که سهم استان اصفهان ۲۰۰ هزار واحد صنفی است. به طور قطع اصناف نقش تاثیرگذاری در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارند. به اعتقاد معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، اگر اتحادیه های صنفی ما قوی باشند و ساماندهی مناسبی داشته باشند می توان شاهد کارهای نو در مجموعه اصناف بود و در این راه باید دست به اقدمات نویی بزنیم. آنچه می خوانید گفتگوی دنیای اقتصاد با محمد مجیری است.

دنیای اقتصاد: به اعتقاد شما برای داشتن اتحادیه های قوی در اصفهان این حوزه نیازمند چه تغییراتی است؟

به طور قطع تغییر نگاه سنتی در اداره امور اصناف به نگاه مدرن بسیار حائز اهمیت است. یکی از اقداماتی که در استان اصفهان انجام شده انعقاد تفاهم نامه ای در حوزه به اشتراک گذاری داده ها بین دستگاه های مختلف در حوزه اصناف بین شهرداری اصفهان، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره ثبت احوال و پست در جهت دسته بندی اصناف بسته به نوع فعالیت آنهاست. ما معتقدیم اصناف در اقتصاد خرد استان تاثیر گذار هستند همچنین سرمایه گذاری که در هر یک از واحدها انجام شده و اشتغال قابل توجهی ایجاد کرده است.

دنیای اقتصاد: در حال حاضر نقطه قوت اصناف اصفهان چیست؟

بحث تحصیلات شاغلین حوزه های صنفی نقطه قوت بزرگیست به طوریکه نزدیک به ۳ هزار نفر در حوزه اصناف استان اصفهان تحصیلات فوق لیسانس و دکتری دارند و اگر این موضوع در بحث مدیریت اتاق اصناف و اتحادیه ها نیز نقش پررنگی به خود بگیرد می تواند نگاه سنتی به اصناف را به مدیریت مدرن تبدیل کنند.

دنیای اقتصاد: به اعتقاد شما بزرگترین چالش اصناف اصفهان چیست؟

اصناف متشکل از سازمان های صنفی هستند که اگر تعداد این سازمان ها زیاد باشد موجب عدم چابکی آنها می شود که این می تواند به عنوان مشکلی بزرگ فراروی واحدهای صنفی قرار گیرد. در سال های گذشته که دو مجمع امور تولیدی و توزیعی در اصناف وجود داشت مجمع ها برای بالا بردن رای خود، تعداد اتحادیه ها را گسترش دادند اما اکنون ادغام اتحادیه های صنفی و چابک سازی آنها جزو سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد. به عنوان مثال پیش از این اتحادیه ساندویچ و پیتزا و کبابی و بریانی و رستوران به طور جداگانه فعالیت داشتند اما ما معتقدیم این اتحادیه ها باید در قالب یک اتحادیه واحدهای غذایی با یکدیگر تجمیع شود تا خدمات را با کیفیت بالا به مردم ارائه دهند. همچنین در بحث خودرو اکنون اتحادیه باتری سازان، تعمیرکاران، نقاشان و صافکاران اتومبیل و ... به طور جداگانه فعالیت می کنند در صورتیکه اگر تجمیع شوند از تداخل صنفی آنها جلوگیری خواهد شد و شاهد خدمت رسانی بهتر به مردم هستیم. البته طی یک سال گذشته اتحادیه ساندویچ و پیتزا با یکدیگر ادغام شدند همچنین اتحادیه بخشی از مسکری که کار دستی داشت زیرمجموعه اتحادیه صنایع دستی شد و بخش ماشینی آن به صنف استیل و برنج واگذار شد. البته ادغام اتحادیه در اصفهان بسیار محدود و با کُندی در حال اجراست که این نیازمند یک کار جمعی است. متاسفانه در ادغام برخی اتحادیه ها با مسائل قانونی مواجه هستیم و برخی مواقع اتاق اصناف باید به این جمع بندی برسد. البته قانون به کمیسیون نظارت مجوز داده که جهت مصلحت سازمان های صنفی، چند اتحادیه را با کار کارشناسی یکدیگر ادغام کند.

دنیای اقتصاد: به اعتقاد شما دلیل مخالفت بر سر راه ادغام برخی اتحادیه ها، ناشی از خود آنهاست یا مشکلات قانونی وجود دارد؟

در ادغام اتحادیه ها به طور طبیعی یکی از اتحادیه ها از بین می رود به طور قطع مجموعه ای ضعیف در مجموعه قوی حل می شود که این موجب مقاومت برخی از اتحادیه ها می شود.

دنیای اقتصاد: فکر می کتید ادغام اتحادیه ها در نهایت موجب توسعه اصناف اصفهان می شود؟

به اعتقاد بنده مجوز کسب و ساماندهی مشاغل یکی از وظایف اتحادیه هاست اما اهم وظیفه آنها آموزش و ارتقا است چرا که این موجب ارائه مطلوب تر کالا و خدمات به مردم می شود. در حوزه اقتصاد مقاومتی یکی از موارد قابل توجه پرداختن به اصناف تولیدی است موضوهی که بعضا مغفول مانده است. نکته قابل توجه اینکه، امروز جای خالی "اتحادیه صادرات صنفی" بین حدود ۹۶ واحد تولیدی صنفی اصفهان قابل احساس است. اتحادیه صادراتی صنفی به این معناست که تولیدکنندگان صنفی- صادراتی ما با داشتن کارت بازرگانی از اتحادیه های مختلف، به طور همزمان می توانند عضو این اتحادیه جدید باشند. به عنوان مثال برخی واحدهای صنفی مبل و یا طلا عضو اتحادیه صادراتی صنفی شوند و کار تخصصی بر روی تولیدات خود انجام دهند.

دنیای اقتصاد: آیا برنامه ریزی برای تشکیل اتحادیه صادرات صنفی در اصفهان صورت گرفته است؟

قرار است به زودی و تا نیمه اول امسال مجوز تشکیل اتحادیه صادرات صنفی از کمیسیون نظارت استان گرفته شود.

دنیای اقتصاد: یکی از موضوعات مهم اصناف، برندسازی در این حوزه است. آیا این مهم دستاوردی در اصفهان داشته است؟

صحبت های لازم در این زمینه زده شده اما کار عملی هنوز صورت نگرفته است. به طور قطع اتحادیه ها باید به حوزه آموزش و برندینگ وارد شوند و قرار است با تغییراتی که در اصناف صورت می گیرد شاهد دگرگونی و جوانگرایی اتحادیه ها در مدیریت شان و توجه به مقوله برندسازی باشیم.

دنیای اقتصاد: چشم انداز اصناف اصفهان چگونه خواهد بود؟

یکی از موارد بسیار مهمی که با شهرداری انجام می شود بحث ساماندهی مشاغل و صنوف آلاینده است که اکنون شناسایی آنها صورت گرفته و قرار است تمهیدات لازم برای ایجاد شهرک های صنفی در جوار شهر انجام شود. در قانون نظام صنفی موضوع "تاسیس شهرک های صنفی" جزو وظایف شهرداری ها شناخته شده است که این کار در اصفهان توسط سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری دنبال می شود. به عنوان مثال تاسیس شهرک مبل می تواند موجب آزادسازی بافت خیابان شریف شرقی و غربی رهنان که محل کارگاه ها و فروشگاه های مبل است، شود. همچنین طی یک ماه گذشته در بحث شهرک طلا با اختصاص زمینی در کنار شهرک جی موافقت شده و نامه آن از سوی وزارت مسکن و شهرسازی ابلاغ و استاندار اصفهان بر این موضوع تاکید کرده است. از سوی دیگر کار مطالعاتی شهرک طلا اصفهان از سوی اتحادیه طلا و جواهر در حال انجام است. همچنین مشاغل صنفی دیگری داریم که باید به عمق جابجا شوند و امیدواریم این اتفاق با تعامل اتاق اصناف و شهرداری انجام شود.