بریتانیا در فردای همه‌پرسی

همه‏پرسی جدایی از اتحادیه اروپا به چالشی برای حزب حاکم انگلستان منجر شده است. ۵۰ نفر از نمایندگان پارلمان و اعضای حزب محافظه‏کار، هشدار دادند اگر نتیجه همه‏پرسی خروج از اتحادیه اروپا باشد، این افراد رای به برکناری کامرون می‏دهند. اگر ۵۰ نفر از نمایندگان محافظه‏کار پارلمان برای رفتن کامرون امضا بدهند، بحث پیرامون ماندن و رفتن کامرون در جمع پارلمان طرح خواهد شد. برخی از اعضای حزب حاکم انگلستان به نخست‌وزیر این کشور هشدار دادند پیش از رای عدم اعتماد و کنارگذاشتن وی، خودش تاریخ کناره‏گیری را تعیین کند. به گفته برخی کارشناسان، اگر کامرون پیروز این همه‏پرسی شود و اکثریت مردم به عدم خروج از اتحادیه اروپا رای دهند، فورا هم‌حزبی‏های کامرون که خواستار خروج هستند به دنبال برگزاری همه‏پرسی دیگری خواهند بود و خیلی سخت است که کامرون در تقابل با این خواسته بایستد. اما اگر کامرون در این همه‏پرسی شکست بخورد و مردم رای به خروج از اتحادیه اروپا بدهند، زمان نخست‌وزیری وی به پایان می‏رسد و باز هم حزبش از او حمایت نمی‏کند. بنابراین نتیجه همه‏پرسی روز ۲۳ ژوئن (امروز) هرچه باشد به حال کامرون تفاوتی نمی‏کند و باید از نخست‌وزیری انگلستان کنار برود.

پیش‏بینی کارشناسان اقتصادی حاکی از آن است که در صورت رای مردم به خروج، ارزش پوند به شدت کاهش می‏یابد. روند کاهش ارزش پوند طی روزهای اخیر با اعلام نتایج نظرسنجی‏ها مبنی بر تمایل بیشتر مردم برای خروج روند کاهشی داشته است. در این زمینه کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول هشدار داده که تصمیم احتمالی رای دهندگان بریتانیایی به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین تهدید علیه اقتصاد این کشور خواهد بود. او همچنین هشدار داد در صورتی که رای‌دهندگان انگلیسی به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رای دهند، موقعیت لندن به‌عنوان مرکز مالی دنیا متزلزل خواهد شد. همچنین شرایط تجار و معاملات میان انگلستان و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا متاثر از این موضوع،خواهند شد. و از آنجایی که تاکنون کشوری از اتحادیه اروپا جدا نشده است، در صورت رای مردم انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا زمان زیادی برای صدور قطعنامه‏های جدید در رابطه با شرایط تجاری و معاملاتی نیاز است. مساله دیگر شرایط شهروندان انگلستانی است که در دیگر کشورهای اروپایی تحت قوانین اتحادیه اروپا زندگی می‏کنند. هیچ قانونی پیش‏بینی نشده است که در صورت خروج این کشور از اتحادیه اروپا، شرایط این شهروندان مانند گذشته خواهد بود یا تغییر می‏کند. همچنین شهروندان اتحادیه اروپا که داخل انگلستان زندگی می‏کنند شرایط نامشخصی خواهند داشت. هیچ قطعنامه‏ای هم برای این افراد پیش‏بینی نشده است. امروز کسانی که در انگلستان برای شرکت در همه‏پرسی ثبت نام کرده‏اند باید به این سوال پاسخ دهند که «آیا بریتانیا باید عضو اروپا بماند یا از اتحادیه اروپا بیرون بیاید؟» پاسخ تنها «نه» یا «آری» است. به نظر می‏رسد انگلستان با خروج از اتحادیه اروپا بیشتر از آنکه سود ببرد، متضرر شود اما یک روز بعد از برگزاری همه‏پرسی جدایی و روز جمعه آتی با شمارش آراء معلوم می‏شود که «اتحاد پادشاهی بریتانیا» و «اتحادیه اروپا» به بقای خود به شکل کنونی ادامه می‏دهند یا دستخوش تغییرات جدید خواهند شد.

نتایج نظرسنجی‏ها

نتایج نظرسنجی‏ها اعم از تلفنی و آنلاین، تا چند هفته مانده به برگزاری همه‏پرسی به سوی پیشتازی کمپین ماندن پیش رفته بود اما طی دو هفته منتهی به برگزاری همه‏پرسی، نظرسنجی‏های متعدد حاکی از آن است که کمپین خروج به سرعت پیش افتاده است. برای مثال نتیجه نظرسنجی «آی پی اس او اس» برای روزنامه «ایوینینگ استاندارد» نشان داد کمپین خروج، ۱۰ درصد از کمپین ماندن پیش افتاده است. همچنین نتایج نظرسنجی «او آر بی» برای روزنامه ایندیپندنت هم نتیجه مشابهی را نشان می‏دهد. برخی کارشناسان مذاکرات برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و احتمال هجوم ۱۲ میلیون ترکیه‏ای به انگلستان را یکی از دلایل اصلی تمایل مردم به سمت کمپین خروج عنوان کردند. ضمن اینکه حامیان خروج معتقدند اتحادیه اروپا سودی برای انگلستان نداشته و با قوانینش مانع رشد اقتصادی این کشور شده است. این جمعیت می‏گویند در مقابل هزینه هنگفتی که انگلستان به‌عنوان سهمیه خود برای عضویت در اتحادیه اروپا پرداخت می‏کند، چیز زیادی دریافت نکرده بلکه مجبور است شرایط اتحادیه اروپا برای سهمیه مهاجران را متحمل شود.

دیگر کشورها و همه‏پرسی جدایی

کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا از احتمال خروج انگلستان خشنود نیستند چراکه این مساله می‏تواند به تمایل برخی از اعضا برای جدایی دامن بزند و در نهایت به تضعیف جایگاه این اتحادیه و فروپاشی آن منجر شود. برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به انگلستان هشدار دادند که از این اتحادیه خارج نشود. فرانسه بارها به انگلیس گفته است در صورت جدایی از اتحادیه اروپا، دیگر کنترلی بر مرز مشترک دو کشور نداشته و پناه‏جویانی که در «کاله» به سر می‏برند رها شده و به سوی انگلستان هجوم می‏برند. همچنین فرانسه هشدار داده است همکاری دو کشور بر اساس توافق امنیتی مشترک در صورت خروج انگلستان از اتحادیه اروپا قطع خواهد شد. ماه گذشته «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا که برای شرکت در مراسم نودمین سالگرد تولد ملکه انگلستان به این کشور سفر کرده بود درباره همه‏پرسی جدایی گفت که این اتفاق به ضرر روابط واشنگتن و لندن است. وی تهدید کرده بود خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، ‏ لندن را در انتهای صف روابط اقتصادی با واشنگتن قرار می‏دهد و این احتمال وجود دارد که ۱۰ سال زمان برای اجرای توافقات تجاری میان دو کشور، نیاز باشد. «نایجل فاراژ» رهبر حزب یوکیپ در پی این اظهارات اوباما آن را چرند محض خواند و گفت مهم نیست رئیس‏جمهور آمریکا چه می‏گوید بلکه این نظر مردم انگلستان است که اهمیت دارد.