ارغوان
شعار فیلم: دیدی ای دل که غم عشق دگر بار چه کرد
شعار فیلم: دیدی ای دل که غم عشق دگر بار چه کرد
کارگردان:
کیوان علیمحمدی/ امید بنکدار

بازیگران:
مهتاب کرامتی، مهدی احمدی، شقایق فراهانی، آزاده صمدی، الهام کردا، یاسمین پازوکی، نسیم ادبی، رابعه مدنی، مریم بوبانی، مرتضی اسماعیل کاشی و نیکی نصیریان.
خلاصه داستان ملاقات یک زن و مرد در شب مرگ یک نوازنده مشهور- زندگی، گذشته و آینده هر دوی آنها را دستخوش تغییر می‌کند.pic1


نگاه ویژه
بودجه فرضی: یک میلیارد تومان
چرا باید دید: سومین فیلم دوقلوهای کارگردانی سینمای ایران، اگر به سیاق دو فیلم قبلشان باشد، باید منتظر نماهای غیرمتعارف در فیلمی ضدقصه باشیم. البته در نقل قولی از سازندگان «ارغوان»آمده است که این فیلم بر خلاف دو فیلم قبلی، یک فیلم قصه‌گو است. فیلم قصه‌گوی بنکدار/علیمحمدی بر مدار همیشگی سینمای شهری بنا نهاده شده است که بعید است بودجه‌اش از یک میلیارد تومان بیشتر شده باشد. هر چند که بنکدار در گفت‌وگو با ما بودجه فیلم را «جزو اسرار» بداند و از بازگو کردنش سرباز بزند. با نگاهی به قصه فیلم و بازیگران آن دور از ذهن نیست که در صد بالایی از بودجه صرف تیم بازیگری شده باشد که بتواند در اکران عمومی سال آینده هزینه‌های فیلم را بازگرداند. با این حال سومین فیلم دو کارگردان متفاوت نمای سینمای ایران با ادعای قصه‌گویی حتما حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت.


اعترافات ذهن خطرناک من
شعار فیلم: پشت این دیوار دریاست
کارگردان: هومن سیدی
بازیگران:سیامک صفرى، نگار جواهریان، عباس غزالى، امیر جعفری، رویا نونهالی، میترا حجار و چکامه چمن ماه.
خلاصه داستان ماجرا در یک ٢٤ ساعت مى‌گذرد و داستان مردى است که در یک روز کامل هیچ چیزى را به یاد نمى‌آورد.pic2

نگاه ویژه
بودجه فرضی: یک میلیارد تومان
چرا باید دید: هومن سیدی تازه در سینمای ایران کشف شده است. درک نقش‌هایی که بازی کرده مثال‌زدنی است، «سیزده» هم به‌عنوان اولین فیلمش نشانه‌های یک کارگردان پدیده را در سینمای ایران داشت. «اعترافات ذهن خطرناک من» اما روی دیگری از استعداد هومن سیدی را نشان خواهد داد؛ بودجه‌ای که به گفته نوروزبیگی برای این فیلم صرف شده البته به تناسب فیلم‌های دیگر بودجه معقولی است. انتظار می‌رود عمده این هزینه پای بازیگران فیلم رفته باشد. بازیگرانی که هرکدام برای هر فیلمی به تنهایی برند قابل اتکایی محسوب می‌شوند. در میان این بازیگران اشتیاق برای دیدن سیامک صفری که از تئاتر آمده است و در این فیلم نقش اول را دارد، تا لحظه‌ای که او را روی پرده ببینی هر لحظه بیشتر می‌شود. پس باید به دیدن فیلم هومن سیدی با این نام سوررئالش امیدوار بود.


ایران برگر
شعار فیلم: ندارد
خلاصه داستان یک کمدی شلوغ که داستانش در فضای معاصر روایت می‌شود و داستان امرالله خان و فتح الله خان است که بر سر انتخابات شوراها در یک روستا با هم رقابت می‌کنند.
شعار فیلم: دیدی ای دل که غم عشق دگر بار چه کرد
کارگردان: مسعود جعفری جوزانی
بازیگران:علی نصیریان، محسن تنابنده، احمد مهران‌فر، حمید گودرزی، هادی کاظمی، سحر جعفری جوزانی، نیوشا ضیغمی، شهره لرستانی، گوهر خیراندیش، محمدرضا هدایتی و...pic۳


نگاه ویژه
بودجه فرضی: یک میلیارد تومان
چرا باید دید: سیاهه بلندی است برای دلایل اشتیاق برای دیدن فیلم مسعود جعفری‌جوزانی. یکی اینکه «ایران برگر» 16 سال بعد از آخرین فیلم جوزانی؛ «بلوغ» ساخته شده است، و در طول این سال‌ها مسعود جعفری‌جوزانی ابرسریال «در چشم باد» را ساخته است. دیگراینکه ستاره‌های این سال‌های سینمای ایران و در راسشان محسن تنابنده و احمد مهرانفر در آن بازی می‌کنند. از علی نصیریان استخوان خرد کرده و جنتلمن هم نباید گذشت و از بازی او حتما باید در هر فیلمش لذت برد. به این دلایل اضافه کنید صدای شهرام ناظری روی «ایران برگر» را. اصلا نباید صدای استاد را از دست داد. ونکته آخر اینکه «ایران برگر» از معدود فیلم‌های کمدی این دوره است و حکم سوپاپ تخلیه را خواهد داشت. بودجه فیلم اگر این رقمی باشد که ما فرض کرده‌ایم، شاید عمده‌اش پای بازیگران هزینه شده باشد که تعدادشان کم هم نیست.


بوفالو
شعار فیلم: همه چیز پایان‌یافتنی است و در این پایان سرگشتگی مزه مرداب می‌دهد
خلاصه داستان شکوفه و پیمان زوج جوانی هستند که مرتکب دزدی شده‌اند و به بندر انزلی می‌روند تا شخصی را ملاقات کنند غافل از اینکه طمعشان پرخطر است.
کارگردان: کاوه سجادی حسینی
بازیگران:
پرویز پرستویی، سهیلا گلستانی، هومن سیدی، پانته‌آ پناهی‌ها، سیامک ادیب و محمدرضا فتحی.pic۴


نگاه ویژه
بودجه فرضی:۸۵۰ میلیون تومان
چرا باید دید: به گفته همایون اسعدیان این فیلم روی 850 میلیون تومان بسته شده است. از این رقم حدود 250 میلیون تومان به گروه بازیگران فیلم اختصاص یافته است. اسعدیان می‌گوید: «شک نکنید که بیشتر بودجه فیلم ما برای گروه بازیگران صرف شده است. یعنی چیزی حدود 30 درصد بودجه. این رقم در بعضی فیلم‌ها به 60 درصد می‌رسد. این ماجرا باعث می‌شود از کیفیت بخش‌های فنی کار کم شود و این به ضرر فیلم تمام می‌شود.» از بحث جدی همایون اسعدیان که بگذریم احتمالا «بوفالو» به دلیل حضور پرویز پرستویی و سهیلا گلستانی که چندی است به یک زوج بازیگری تبدیل شده‌اند، و همچنین هومن سیدی احتمالا یکی از فیلم‌های دیدنی این دوره خواهد بود.



بهمن
شعار فیلم: ... و می‌دانست آن‌گاه چون بهمنی فرو می‌ریخت
کارگردان: مرتضی فرشبافر
بازیگران:
فاطمه معتمدآریا، احمد حامد، مریم شیرازی، امیر نصیری یکتا، فریده اسماعیلی و شیرین یزدان‌بخش.
خلاصه داستان زنی به نام هما از مجرب‌ترین پرستاران بیمارستان است که پیشنهاد شب‌کاری ده روزه‌ای را می‌پذیرد. هما دچار بی‌ خوابی می‌شود و نحوه رویارویی او با کار خود و خانواده چنان می‌ شود که در آستانه فروپاشی قرار می‌گیرد.pic۵


نگاه ویژه
بودجه فرضی:یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان
چرا باید دید: به گفته جواد نوروزبیگی که رکورددار تهیه‌کنندگی این دوره است، این فیلم برایش یک میلیارد و 500 میلیون خرج برداشته است. قصه فیلم می‌گوید «بهمن» نباید فیلم پرخرجی باشد. فیلمی درباره بحران میانسالی که در سینمای ایران کمتر به آن پرداخته شده است. اولین بازی رودرروی فاطمه معتمدآریا و همسرش احمد حامد در سینمای ایران باید به شخصیت‌پردازی فیلم کمک کرده باشد. حامد به‌رغم میل باطنی‌اش و به اصرار زیاد برای اولین بار در این فیلم، نقش مقابل همسرش را بازی کرده است.



تگرگ و آفتاب
شعار فیلم: ندارد
کارگردان: رضا کریمی
بازیگران:
کسری عزیزا، جواد عزتی، پردیس احمدیه
خلاصه داستان روایت و نگاه تازه‌ای به دفاع مقدس.pic۶

نگاه ویژه
بودجه فرضی: یک میلیارد تومان
چرا باید دید: به هر حال هر فیلمی از رضا کریمی به یک بار دیدنش قطعا می‌ارزد. این فیلم هم همین حکم را دارد. دلیلش هم ساده است. رضا کریمی به فضای قصه‌گویی در فیلم‌هایش اهمیت زیادی می‌دهد. سعی می‌کند قصه‌اش سرراست و روایتش بی‌دست‌انداز باشد. این فیلم البته به نظر نمی‌رسد خیلی پرخرج بوده باشد. فیلمی که به حواشی جنگ می‌پردازد و در نقش‌های اصلی‌اش از ستاره‌ها استفاده نمی‌کند خیلی نمی‌تواند ریخت و پاش کرده باشد. علاوه بر اینکه رضا کریمی خودش تهیه‌کننده فیلم است و به همین دلیل ساده طبیعی است که از بار مالی فیلمش کم کرده باشد، البته حتما یادتان باشد؛هر فیلم رضا کریمی ارزش یک‌بار دیدن را دارد.


تا آمدن احمد
شعار فیلم: انسانیت و نوع دوستی فراتر از مرز جغرافیا است
کارگردان: صادق صادق دقیقی
بازیگران:
افسر اسدی، مهدی فقیه، پرهام دلدار، حسین قفلی، سینوهه دانشمند، جواد فولادی، بهرام ابراهیمی و نسترن حسن کانلی.
خلاصه داستان ماجرا در سال ۱۳۶۵ اتفاق می‌افتد و روایتگر یک خانواده شهید در جزیره خارک است. در این فیلم، احمد از نیروهای جمعیت هلال‌احمر است که شهید می‌شود اما خانواده او فکر می‌کنند ‌هنوز زنده است و دنبال او می‌گردند.pic۷


نگاه ویژه
بودجه فرضی: یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان
چرا باید دید: پروانه مرزبان می‌گوید: «فیلم من گران تمام نشده.» راست می‌گوید. این رقم برای یک فیلم جنگی احتمالا رقم کمی است. مرزبان البته برخلاف بقیه فیلم‌های این دوره و شاید باقی فیلم‌های بدنه سینمای ایران که اولویت را به ستاره‌ها می‌دهند برای اینکه در گیشه موفق باشند، در تیم بازیگری‌اش ستاره‌ای نیست. مرزبان البته از اینکه رقم دقیق هزینه‌های فیلمش را بگوید در ابتدا ملاحظه‌ای محافظه‌کارانه داشت و دلیلش هم شفاف نبودن رقم تولید در سینمای ایران است که همکارانش از گفتن رقم دقیق ابا دارند و او را هم سرزنش می‌کنند برای اینکه رقم دقیق فیلمش را گفته است: «من فیلم قبلی‌ام را با 750 میلیون تومان تمام کردم و وقتی این را بسیار شفاف گفتم، همکارانم ظاهرا از این مساله خیلی خوششان نیامد!»



حکایت عاشقی
شعار فیلم: تبلور عشق در حکایت عاشقی.
کارگردان: احمد رمضان زاده
بازیگران:بهرام رادان، شیلان رحمانی، بهمن زرین‌پور، قطب‌الدین صادقی و شوان اتوف
خلاصه داستان داستان این فیلم برشی از زندگی «احمد ناطقی» عکاس دفاع مقدس است. یک عکاس جنگ اولین نفری است که بعد از بمباران شیمیایی حلبچه به این منطقه وارد می‌شود و از آن عکاسی می‌کند. این عکاس طی این سفر با زنی آشنا می‌شود و ماجراهای عاشقانه‌ای میان آنها اتفاق می‌افتد.pic8


نگاه ویژه
بودجه فرضی: یک میلیارد تومان
چرا باید دید: از معدود فیلم‌هایی که بعد از سال‌ها به بمباران شیمیایی حلبچه می‌پردازد و عشقی را روایت می‌کند که از دل خاکسترهای بمباران شیمیایی بیرون آمده است. بودجه این فیلم احتمالا کم فرض شده است. فیلمی جنگی که ستاره‌ای به جز بهرام رادان را هم در خود ندارد، بیشتر خرجش باید برای صحنه‌های جنگی صرف شده باشد.



خانه دختر
شعار فیلم: هیچ وقت یه چیزایی رو به من نگو
کارگردان: شهرام شاه حسینی
بازیگران:
حامد بهداد، پگاه آهنگرانی، باران کوثری، رعنا آزادی ور، بابک کریمی، بهناز جعفری، محمدرضا هدایتی، نسیم ادبی، امیر علی نبویان، پردیس احمدیه، نادر فلاح، مانی‌شاه‌حسنی و رویا تیموریان.
خلاصه داستان مرتضی قصد دارد خانه کوچکشان را زیر قیمت بفروشد تا زودتر از محله و نگاه سنگین مردمانش فرار کند.pic۹


نگاه ویژه
بودجه فرضی: یک میلیارد تومان
چرا باید دید: پیش از دیدن فیلم این را بدانید که فیلمنامه «خانه دختر» را پرویز شهبازی نوشته است. پس دلیل اول اشتیاق برای دیدن فیلم معلوم شد. دلیل بعدی احتمالا حضور انبوه ستاره‌هایی است که می‌شود به‌خاطرشان رفت و فیلم را دید. پس شک نکنید که بالای 50 درصد بودجه فیلم پای ستاره‌ها رفته است. به هر حال یک فیلم ملودرام شهری بالطبع با تهیه‌کننده‌ای کارکشته رقم‌های معقولی را برای فضای فیلمش هزینه می‌کند. می‌ماند توصیه حامد بهداد برای دیدن «خانه دختر»: «این فیلم نقطه طلایی فیلم‌های شهرام شاه حسینی است.»



خداحافظی طولانی
شعار فیلم: همان‌طور مُرد که خدا می‌خواست. کی می‌دونه خدا چی می‌خواد؟
کارگردان: فرزاد موتمن
بازیگران:
سعید آقاخانی، ساره بیات و میترا حجار.
خلاصه داستان مردی‌ از اتهام یک قتل جنجالی تبرئه شده، ولی جامعه و اطرافیانش هنوز به عنوان مجرم نگاهش می‌کنند. مرد که درگیر یک رابطه عاطفی است، برای تداوم عشق و زندگی باید بر این بحران غلبه کند.pic۱۰


نگاه ویژه
بودجه فرضی: زیر یک میلیارد تومان
چرا باید دید: فرزاد موتمن در تمام این سال‌ها نشان داده قاعده بازی را بلد است، پس راحت فیلمش را می‌سازد و از آن دفاع می‌کند. موتمن از معدود فیلمسازانی است که تقریبا همه نوع ژانری را تجربه کرده است، اما همچنان شاخص‌ترین فیلمش «شب‌های روشن» است. عاشقانه‌ای که دو یا سه فیلم دیگر را می‌توان در تاریخ سینمای ایران رقیبش دانست. «خداحافظی طولانی» موتمن درباره شکل تولید فیلمش مفصل توضیح می‌دهد: «این فیلم به لحاظ بودجه‌ای که به آن اختصاص یافته، فیلم نمونه‌ای سینمای ایران نیست. در حال حاضر کمتر فیلمی را می‌توانید سراغ بگیرید که زیر یک میلیارد و 200 میلیون تومان ساخته شود. اما ما عمد داشتیم که فیلم را ارزان تمام کنیم و ثابت کنیم که الان هم می‌شود فیلم ارزان ساخت. با همه این اوصاف هر چند من نسبت به فیلم‌هایم نظرم را خیلی بیان نمی‌کنم، اما حس خوبی دارم.»


دوران عاشقی
شعار فیلم: ندارد
کارگردان: علیرضا رئیسیان
بازیگران:
لیلا حاتمی، شهاب حسینی، فرهاد اصلانی، پرویز پورحسینی، بیتا فرهی، لی‌لی فرهادپور، سوگل قلاتیان، نسیم ادبی، سعید داخ، داریوش فائزی، شهرام جمشیدی، فرزان نجفی، حمیدرضا حیات، حسین کوهستانی و بازیگر خردسال عرشیا خلج.
خلاصه داستان درام خانوادگی که در یک بستر اجتماعی روز اتفاق می‌افتد.pic۱۱


نگاه ویژه
بودجه فرضی: یک میلیارد تومان
چرا باید دید: بالطبع ژانر عاشقانه در ایران هنوز گونه جذاب و مخاطب پسند این سینما است. «دوران عاشقی»هم از این قاعده مستثنا نیست. به اضافه اینکه فیلم علیرضا رئیسیان یک زوج همیشه موفق شهاب حسینی و لیلا حاتمی را دارد که کیفیت استاندارد هر فیلمی را تضمین می‌کنند. انتظار هم می‌رود بالای 50 درصد بودجه کل فیلم پای تیم بازیگری رفته باشد. رئیسیان درباره اینکه چرا خودش تهیه‌کننده فیلم خودش بوده است گفت: «هیچ‌گاه برای ساخت فیلم با بخش دولتی کار نکرده‌ام. در واقع نهادهای دولتی تنها از دوستان خود برای ساخت فیلم حمایت می‌کند و اما فیلمسازهایی مانند من باید همیشه به دنبال تهیه‌کننده بخش خصوصی باشیم.»


رخ دیوانه
شعار فیلم: وقتی رخ تنها میشه و دیگه هیچ مهره‌ای نیست که کمکش کنه، آخرین راه حل رو انتخاب می‌کنه، خودش رو نابود می‌کنه تا بازی مساوی بشه...
کارگردان: ابوالحسن داوودی
بازیگران: طناز طباطبایی، صابر ابر، ساعد سهیلی، نازنین بیاتی، امیر جدیدی، سحر هاشمی، رضا آحادی، فرنوش آل‌احمد، بیژن امکانیان، گوهر خیراندیش و امیرمحمد زند.
خلاصه داستان چند جوان در یک قرار اینترنتی با هم آشنا شده و به دنبال یک شوخی و شرط‌بندی در مسیری پیچیده و دلهره‌آور می‌افتند؛ مسیری که درک جدیدی از زندگی و اجتماع را برای هر کدامشان رقم می‌زند.pic12



نگاه ویژه
بودجه فرضی:زیر ۲ میلیارد تومان
چرا باید دید: منصوری درباره مقدار هزینه‌های فیلمش می‌گوید: «متاسفانه در بنیاد سینمایی فارابی ملاک اول برای اختصاص بودجه بازیگر‌های چهره است. در این چند سال هم که ریاست سابق تلویزیون؛ عزت‌الله ضرغامی چنان رقم بازیگری را با سریال‌های فله‌ای بالا برده است که سمت هر بازیگری می‌روی رقم‌های نجومی طلب می‌کنند. با این اوصاف بودجه من برای تیم بازیگری فیلمم 25 درصد کل هزینه را در بر گرفت. هزینه‌ای که باید در 67 روز فیلمبرداری با مشکلات فراوان لحاظ می‌شد. ما برای هر روز فیلمبرداری رقمی نزدیک به 20 میلیون تومان هزینه کردیم و به این رقم اضافه کنید مشکلات جاری در فیلم را؛ یکی‌اش اینکه یک روز در لوکیشنی کار کردیم و فردا صاحبخانه ما را راه نداد و پول بیشتری خواست. ما هم به اجبار پرداخت کردیم. اینها تنها بخشی از مشکلات تولید در سینمای ما است.»



روباه
شعار فیلم: ندارد
کارگردان: بهروز افخمی
بازیگران:
بابک حمیدیان، حمید گودرزی، مرجان شیرمحمدی، آرش مجیدی و جلال فاطمی.
خلاصه داستان داستانی متفاوت که به ترور شهدای هسته‌ای می‌پردازد.pic۱۳


نگاه ویژه
بودجه فرضی: تهیه‌کننده ترجیح داد رقم دقیق را نگوید
چرا باید دید: نکته‌ای که بیشتر ما را راغب می‌کند برای دیدن فیلم، این است که تا کنون هیچ تصویری از فیلم بیرون نیامده و این ماجرا یکی از بی‌سابقه‌ترین اتفاقات فضای سینمای ایران است. محمد پیرهادی تهیه‌کننده «روباه» درباره هزینه‌های فیلمش گفت: «رقم تولید در ایران نسبت به سال قبل حدود 40 درصد افزایش پیدا کرده. با این حال ما در این فیلم به همه عوامل از جمله بازیگران فیلم رقم‌های منطقی و معقولی دادیم. ضمن اینکه نکته‌ای که همیشه در اینجور بحث‌ها مغفول می‌ماند طول زمان فیلمبرداری اثر است. «روباه» سه ماه فیلمبرداری‌اش طول کشید و عمده فضاهای فیلمبرداری هم فضاهای خارجی بود، و با وسواسی که بهروز افخمی روی جزئیات فیلم دارد، هزینه‌ها متناسب با وسواس او پرداخت می‌شود تا از کیفیت کار چیزی کم نشده باشد.»


شرفناز
شعار فیلم: من هم حق زندگی دارم
کارگردان: حسن نجفی
بازیگران:
حمیرا ریاضی، ضرغام استادی اصل، علی اوسیوند، ایوب افشار، سعید گل‌بچه، خلیل خانی و یاسمن اوسیوند.
خلاصه داستان اثری اجتماعی که داستانش در روستاهای مرزی پاکستان اتفاق می‌افتد.pic۱۴

نگاه ویژه
بودجه فرضی:یک میلیارد تومان
چرا باید دید: حسن نجفی آذری زبان، دستیار سابق مجید مجیدی در مرز پاکستان احتمالا فیلمش را زیر این رقمی که ما فرض کرده‌ایم ساخته است. فیلم، احتمالا فیلم شریفی است که به مخاطبش دروغ نمی‌گوید. همین یک دلیل شاید برای دیدن فیلم حسن نجفی کافی باشد.


شکاف
شعار فیلم: اونی که توی این شکاف غرق میشه بی‌گناه‌ترینه.
کارگردان: کیارش اسدی‌زاده
بازیگران:
هانیه توسلی، بابک حمیدیان، پارسا پیروزفر، سحر دولتشاهی، امیرکیان نجف‌زاده، احسان امانی، علیرضا علویان، حسین راضی، مرتضی آقا حسینی و توفان مهردادیان.
خلاصه داستان زوج جوانی ناخواسته برای مدت کوتاهی از فرزند دوست خود نگهداری می‌کنند؛ اما حادثه‌ای برای کودک باعث می‌شود زندگی این زوج به بحران کشیده شود.pic۱۵

نگاه ویژه
بودجه فرضی: 500 میلیون تومان
چرا باید دید: احتمالا کم‌خرج‌ترین فیلم امسال «شکاف» است. ظاهرا علی سرتیپی و منیژه حکمت هم مثل فرزاد موتمن می‌خواستند اثبات کنند هنوز می‌شود فیلم ارزان ساخت. سرتیپی در این باره می‌گوید: «اصلا زیاد هزینه نکردیم. با اینکه بازیگرانمان همه حرفه‌ای بودند، اما به‌خاطر من و کارگردان فیلم از ما ارزانتر گرفتند. با اینکه ارزان‌تر گرفتند، با این حال حدود ۴۰ درصد بودجه فیلم پای بازیگری رفت.» سرتیپی تیم خوبی را برای این فیلم جمع کرده است. هر چهار بازیگر اصلی «شکاف» اگر به تنهایی در هر فیلم دیگری باشند تماشاگر را مشتاق به دیدن فیلم می‌کنند، چه برسد به اینکه همه‌شان در یک فیلم جمعند.



شیفت شب
شعار فیلم: آیا بهتر نیست که بیشتر بدانیم؟
کارگردان: نیکی کریمی
بازیگران:
محمدرضا فروتن، لیلا زارع، سحر قریشی، امیرحسین آرمان، ترلان پروانه، اکبر رحمتی، روح‌الله محرابی، سعیده عرب و شایان خلیلی.
خلاصه داستان زنی به نام ناهید در خیابان‌های تهران به دنبال شوهرش می‌گردد تا راز زندگی‌شان را کشف کند.pic۱۶


نگاه ویژه
بودجه فرضی: یک میلیارد تومان
چرا باید دید: نیکی کریمی درباره هیچ بخشی از فیلمش هیچ اشتیاقی نداشت سخن بگوید. ما هم این نبود اشتیاق را احترام می‌گذاریم و دلیلی نمی‌توانیم ذکر کنیم برای اینکه «شیفت شب»دیده شود. دوست داشتید ببینید، دوست نداشتید نبینید!



طعم شیرین خیال
شعار فیلم: حدیث عشق با آن زبانی که نشنیدی تا حالا.
کارگردان: کمال تبریزی
بازیگران:
شهاب حسینی، نازنین بیاتی، نادر فلاح، پریوش نظریه، عیسی یوسفی‌پور، نازنین فراهانی و مهدی بجستانی.
خلاصه داستان طنز رمانتیکی که در آن شیرین ماجرای آشنایی خود و خانواده‌اش را با کسی که قرار است به خواستگاری او بیاید ‌برای ما روایت می‌کند.pic۱۷


نگاه ویژه
بودجه فرضی:یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان
چرا باید دید: حسین‌نژاد درباره هزینه‌های فیلمش جزء به جزء سخن گفت: «تمام مدت فیلمبرداری ما در خارج از تهران بود. بنابراین 30 درصد به کل هزینه‌های ما به نسبت تهران اضافه شد. هزینه‌هایی مثل هتل، رفت و آمد و بلیت هواپیما و دیگر هزینه ها. از مجموع یک میلیارد و 600 میلیون تومان، 35 تا 40 درصدش را برای بازیگری کنار گذاشتیم. ما یک مرحله مقدماتی قبل از نوشتن فیلمنامه هم داشتیم که یک سال طول کشید. برای این بخش 10 درصد بودجه را گذاشتیم. برای تجهیزات فنی فیلمبرداری و نورپردازی هم 10 درصد هزینه شد. مراحل بعد از تولید هم که کارهای انیمیشن و جلوه‌های ویژه را انجام دادیم، 20 درصد هزینه کردیم و برای کارگردانی هم 10 درصد بودجه را گذاشتیم. 10 درصد باقیمانده را هم برای مسائل غیرقابل پیش‌بینی هزینه کردیم.



عصر یخبندان
شعار فیلم: می‌ترسم تمام فکرهایی که می‌کنم واقعیت داشته باشد
کارگردان: مصطفی کیایی
بازیگران:
مهتاب کرامتی، بهرام رادان، آنا نعمتی، سحر دولتشاهی، مینا ساداتی، محسن کیایی، بابک بهشاد، علی میلانی، پوریا رحیمی‌سام، صدف طاهریان، علی کوچکی، فرهاد اصلانی و ژاله صامتی.
خلاصه داستان در عصر یخبندان خارپشت‌ها تصمیم گرفتند رنج خارهای یکدیگر را تحمل کنند؛ اما کنار هم باشند و به هم گرما بدهند. خارپشت‌ها تنها جاندارانی بودند که در «عصر یخبندان» زنده ماندند.pic۱۸


نگاه ویژه
بودجه فرضی:یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان
چرا باید دید: لشکر بازیگران ستاره، مصطفی کیایی با سابقه «ضد گلوله» و «خط ویژه» و خط‌شکنی‌هایی که کیایی همیشه در فیلم‌هایش دارد اشتیاق برای دیدن «عصر یخبندان»را دوچندان می‌کند. از همین حالا می‌توانید شلوغ‌ترین سانس جشواره را برای «عصر یخبندان»سند بزنید. رقیب فیلم مصطفی کیایی شاید «ایران برگر» مسعود جعفری‌جوزانی باشد. با این اوصاف لشکری‌قوچانی بسیار به فیلمش امیدوار است و ریز هزینه‌های صرف شده در فیلمش را به شرح زیر اعلام کرد: «12 درصد کارگردانی و فیلمنامه. 30 درصد بازیگری. 58 درصد هزینه‌های تکنیکی.» قوچانی البته فیلم را از استاندارد سینمای ایران بالاتر دانست و امیدواری زیادی داشت برای اینکه فیلمش به دل هیات داوران هم بنشیند. او می‌گوید: «ما سه سال برای این فیلم کار تحقیقاتی کردیم و در سه ماه فیلمنامه را نوشتیم.» پس با این بنیه تحقیقاتی فیلم باید حتما فیلم خوبی شده باشد.


مرگ ماهی
شعار فیلم: ماهی‌هایی هستیم که دوستِت دارم روی لب‌هایمان مرده است
کارگردان: روح‌الله حجازی
بازیگران:
نیکی کریمی، سحر دولتشاهی، علی مصفا، طناز طباطبایی، بابک حمیدیان، ریما رامین‌فر، بابک کریمی، پانته‌آ بهرام، بهرنگ علوی، حسام محمودی، مروارید کاشیانی و مهرداد میرکیانی.
خلاصه داستان همیشه فکر می‌کردم ماهی‌ها موقع مردن، وقتی لب می‌زنن، یه چیزی می‌خوان بگن که من اونو نمی‌شنوم...pic۱۹


نگاه ویژه
بودجه فرضی: یک میلیارد تومان
چرا باید دید: اگر دو فیلم قبلی روح‌الله حجازی را در نظر نگیریم، حاشیه‌هایی که مهناز افشار در یکی دو ماه گذشته برای «مرگ ماهی» به‌وجود آورد تماشاگر را مجاب می‌کند که فیلم را ببیند. غیراز این مورد لشکر ستاره‌های فیلم نشان می‌دهد که روح‌الله حجازی از هیچ تلاشی برای اینکه فیلمش دیده شود دست نمی‌کشد. با این حال وقتی قرار است بر سر بودجه فیلم حرف بزند، کنار می‌ایستد و پاسخی نمی‌دهد: «چون بانک پاسارگاد شریک سرمایه‌گذاری فیلم است و من جلسه‌ای را با آنها هنوز نگذاشته‌ام نمی‌توانم رقم دقیق بودجه فیلم را بگویم. اما این را بگویم که هزینه فیلم فقط صرف هنرپیشه نشده است. در همه بخش‌ها هزینه کرده‌ایم تا کیفیت کار را داشته باشیم.» به هر حال حجازی شاید بعدا بتواند کارگردانی باشد که نامش تماشاگر را مجاب کند برود فیلمش را ببیند.



مزار شریف
شعار فیلم: هیچ جنگی به نفع هیچ مردمی نیست.
کارگردان: عبدالحسین برزیده
بازیگران:
مهتاب کرامتی، مسعود رایگان، حسین یاری
خلاصه داستان ماجرای کشتار دیپلمات‌های ایرانی در هشتم آگوست ۱۹۹۸ مصادف با هفدهم مرداد ۱۳۷۷ در کنسولگری ایران در مزارشریف است که به دنبال اشغال شهر توسط نیروهای طالبان رخ داد. در ابتدا مرگ هشت دیپلمات گزارش شد، مدتی بعد مرگ دو دیپلمات و یک روزنامه‌نگار دیگر نیز تایید شد، در نهایت تنها یک نفر از کارمندان کنسولگری به ایران بازگشت.pic۲۰


نگاه ویژه
بودجه فرضی: یک میلیارد تومان
چرا باید دید: به نظر می‌رسد بودجه فرضی ما برای «مزار شریف» بسیار کمتر از بودجه حقیقی فیلم باشد. اما با این حال برزیده با همین بودجه به سراغ ماجرای شهادت دیپلمات‌های ایرانی در پاکستان رفته است. فیلم از یک زاویه شاید جوابیه‌ای باشد بر فیلم «آرگو» ساخته بن افلک که دو سال قبل برنده بهترین فیلم اسکار شد. همین یک نکته شاید کافی باشد برای دیدن «مزار شریف».


مشرف به کوچه بی‌نام
شعار فیلم: ماه داره میره پشت ابر چقدر راز تو دل این‌دنیاست، کوچه بی نام کجاست…
کارگردان: هاتف علیمردانی
بازیگران:
فرهاد اصلانی، فرشته صدرعرفایی، امیر آقایی، باران کوثری، پانته‌آ بهرام، فرشته صدرعرفایی، ملیسا ذاکری، ستاره پسیانی، محمدرضا غفاری، علیرضا استادی، فرخنده فرمانی‌زاده، حمیدرضا محمدی، پروین ملکی، علیرضا علویان، نیوشا جهانی و حسام رحیمی منش.
خلاصه داستان دو خانواده در جنوب شهر تهران است. برای این خانواده‌ها اتفاق‌هایی می‌افتد که تغییر و تحولات بسیاری را رقم می‌زند.pic۲۱


نگاه ویژه
بودجه فرضی: یک میلیارد تومان
چرا باید دید: قصه فیلم احتمالا اولین نکته‌ای است که تماشاگر را جذب می‌کند. لشکری‌قوچانی که به این فیلم خیلی امید دارد و مثل «عصر یخبندان» بودجه ریزی فیلمش را در اختیار ما گذاشت: «10 درصد کارگردانی. 23 درصد بازی. 67 درصد هزینه‌های دیگر.»هاتف علیمردانی اما به نکته دیگری اشاره کرد: «حدود 50 درصد بودجه فیلم برای بازیگران صرف شد» یعنی رقمی نزدیک به 500 میلیون تومان. دستمزدهای بازیگران به این منوال پیش برود کسی قادر به پرداخت‌کردنشان نخواهد بود.


من دیه‌‏گو مارادونا هستم
شعار فیلم: فرافکنی دسته‌جمعی جهت کاهش عذاب وجدان عمومی
کارگردان: بهرام توکلی
بازیگران:گلاب آدینه، جمشید هاشم پور، بابک حمیدیان، هومن سیدی و ویشکا آسایش.
خلاصه داستان ماجرای اختلاف خانوادگی میان دو خواهر یکی از طبقه بالای شهر و دیگری از پایین شهر را روایت می‌کند.pic22


نگاه ویژه
بودجه فرضی: یک میلیارد و 750 میلیون تومان
چرا باید دید: شما به هر آدمی بگویید مارادونا را می‌شناسد یا نه، شک نکنید جوابش مثبت است و دوست دارد فیلمی که نام او را بر پیشانی‌اش دارد ببیند. اما این مارادونا، از آن مارادوناهای پرخرجی است که احتمالا بازیگرانش بیشترین سهم را از تهیه‌کننده گرفته‌اند. هر چند بهرام توکلی خیلی اشتیاقی برای دیده شدن در تماشاگر ایجاد نمی‌کند، اما مارادونا نامی نیست که به سادگی بشود از آن گذشت.