تخصیص منابع بانکی هدایت شده، راه خروج از رکود صنعت ساختمان
در یازدهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران با اهدای لوح و تندیس به مهندس علی اصغر بندار صاحبی، شرکت «آهاب» به عنوان واحد نمونه صنعتی انتخاب شد. به همین مناسبت دنیای اقتصاد با مهندس صاحبی یکی از کارشناسان خبره صنعت احداث گفت وگویی انجام داد تا از فعالیت‌های این شرکت و اوضاع و احوال صنعت ساختمان کشور جویا شود.
با توجه به مشکل بیکاری در کشور، شرکت آهاب به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای چند نفر اشتغالزایی کرده است؟
آهاب به صورت مستقیم برای ۲۰۵۰ نفر و به طور غیرمستقیم برای ۳۵۰۰ نفر اشتغالزایی کرده است.

نظرتان در مورد جشنواره قهرمانان صنعت چیست؟ این جشنواره چه کمکی به صنعت کشور می‌کند؟
با توجه به مسئله اشتغال، این جشنواره قادر است با شناسایی، معرفی و مطرح کردن صنایع نمونه در جامعه و با ایجاد انگیزه و تشویق بنگاه‌ها و صنایع مختلف، برخی مشکلات را رفع کند و همچنین موجبات بهبود و پیشرفت صنایع را فراهم آورد که در این مرحله اقدام موثر و مثبتی است.برگزاری این جشنواره باعث تشویق و حل و فصل مشکلات شده و با نگاه هنرمندانه در راستای تقویت مسئله کارآفرینی و ارتقاء صنعت گام برمی دارد.

ارزیابی شما از صنعت احداث ایران چیست و چگونه می‌توان صنعت ساختمان کشور را از رکود خارج کرد؟
با توجه به سطح علمی جامعه و قشر جوان تحصیلکرده، صنایع احداثی می‌تواند ضمن رفع نیاز کشور، زندگی بهینه تری برای مردم به ارمغان بیاورد.چنانچه صنعت ساختمان از رکود خارج شود می‌تواند حداقل ۲۰۰ صنعت وابسته را از رکود خارج کند. برای این منظور می‌توان با تخصیص منابع بانکی هدایت شده در پروژه‌های عمرانی، در سریع ترین زمان ممکن این صنعت را از رکود خارج کرد.با مطالعه رکود و بیکاری درکشورهای مختلف همان طور که در اقتصاد آنها نیز شاهد بوده ایم، می‌توان با توجه به ازدیاد بیش از اندازه خودرو در کشور و عدم کشش جاده ها، برای انجام پروژه‌های عمرانی نظیر جاده سازی اقدام کرد و این صنعت را با هدایت منابع مالی احداث و سرمایه گذاری توسط استفاده کنندگان از رکود خارج کرد. به عنوان مثال در ژاپن نیز هزینه‌های سرمایه گذاری در این صنعت باعث ایجاد اشتغال شد و این کشور را از رکود اقتصادی خارج کرد. این سرمایه گذاری‌ها می‌تواند از طریق هدایت سیستم پولی توسط دولت و جذب پول‌های سرگردان در این بخش و بخش‌های دیگر، صنعت را فعال کند که هم به اشتغال و هم به رشد اقتصادی کمک می‌کند.در همین رابطه احداث شهرک‌های اقماری به صورت باغ - ویلا در شهرهای بزرگ نظیر تهران، مشهد، کرج، تبریز، اصفهان و ... ، تاثیر مستقیمی بر امر اشتغال دارد. شهرک‌های اقماری را می‌توان با ایجاد تسهیلات و امکانات در واگذاری زمین و تاسیسات زیربنایی نظیر آب، برق، گاز و با استفاده از سرمایه‌های سرگردان در کمترین زمان احداث کرد که علاوه بر تاثیر مثبت در ایجاد اشتغال به کاهش آلودگی هوا نیز کمک می‌کند.

شرکت‌های داخلی چگونه می توانند پس از رفع تحریم ها، توان رقابت با شرکت‌های مطرح خارجی برای اجرای پروژه‌های بین المللی را داشته باشند؟
از آنجا که شرکت‌های داخلی از دانش و تجربه خوبی برخوردار شده‌اند و می‌توانند کشور را در جهت توسعه و پیشرفت قرار دهند، سیستم بانکی کشور بعد از رفع تحریم‌ها می تواند با دادن تضامین خارجی به کشورهای مورد هدف، برقراری بیمه‌های لازم در امر ساختمان و توجه به کیفیت و رعایت استانداردها، طوری عمل کند که کشورهای اروپایی و امریکایی قادر به رقابت با شرکت‌های داخلی نباشند.

معرفی شرکت آهاب
شرکت آهاب در سال ۱۳۶۶ ابتدا به منظور انجام طرح‌های عمرانی آبی به ویژه آبرسانی مناطق محروم در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و کردستان تاسیس شد. با گذشت زمان، زمینه فعالیت‌های شرکت نیز گسترش یافت و هم اینک علاوه بر ارائه خدمات در صنعت آب (احداث سد، شبکه‌های آبیاری و زهکشی، خطوط لوله انتقال آب) و ساختمان سازی، در سایر زمینه‌های پیمانکاری از جمله قطار شهری، راهسازی، نفت و گاز، امور زیربنایی و پروژه‌های مهندسی، خرید و ساخت (EPC) و فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی در شهر تهران و حومه (شهرستان دماوند، پرند و شهر آفتاب) ایفای نقش می‌کند. این پیمانکار نیز همچون پیمانکاران دیگر، مشتاق است در زمینه عمران و آبادانی سرزمین خود موثر بوده و آثار قابل افتخاری بیافریند. از این رو تمام توان خود را به کار گرفته تا همگام با دانش و فناوری روز و به کارگیری روش‌های نوین مدیریت ، فناوری و تجهیزات پیشرفته، در جهت افزایش کیفیت اجرای پروژه‌ها (با رعایت استانداردهای ملی و بین المللی)، افزایش بهره وری، دانش فنی و خدمتگزاری گام بردارد. اکنون این شرکت دارای رتبه یک در ۴ رشته آب، راه و ترابری، تاسیسات و تجهیزات، ابنیه و ساختمان است. به منظور آشنایی بیشتر با خدمات این شرکت، سوابق آن در دو بخش پروژه‌های پایان یافته و پروژه‌های در حال اجرا، معرفی می‌شود:

پروژه‌های اتمام یافته در رشته آب:
۱- احداث شبکه آبیاری و زهکشی اراضی ساحل راست زرینه‏رود
2- احداث شبکه آبیاری و زهکشی اراضی ساحل چپ زرینه‏رود
۳- افزایش ظرفیت کانال انتقال آب ساحل راست زرینه‏رود
4- خط انتقال آب به تبریز از زرینه‏رود
۵- خط انتقال آب از بردسیر به رفسنجان
6- خط انتقال آب از دریاچه سد شهید کاظمی بوکان به شهر سقز
۷- خط انتقال آب از میناب به بندرعباس
8- خط انتقال آب به مجتمع مس میدوک
۹- خط انتقال آب از بندرعباس به جزیره قشم
10- سد انحرافی جیرفت و مخزن ذخیره آن
۱۱- سد مخزنی جره- رامهرمز (استان خوزستان)
12- سد مخزنی رودخانه شور (استان کرمان)
۱۲- سد مخزنی ارداک و تاسیسات وابسته (استان خراسان)
13- سد مخزنی قره‏تیکان و تاسیسات وابسته (استان خراسان)

در رشته ساختمان:
۱- مجتمع اداری ساتکاب
2- کارخانه سیمان کارون
۳- ۱۵۶ واحد آپارتمانی زعفرانیه تبریز

در رشته تاسیسات و تجهیزات:
۱- تامین تجهیزات و مصالح اختصاصی احداث خط لوله گاز فازهای ۱۶-۱۵، ۱۸-۱۷ و نیروگاه متمرکز پارس جنوبی و اجرای آن
2- تامین کالاهای مورد نیاز خط لوله 20 اینچ تغذیه نیروگاه مرکزی غرب عسلویه

آخرین پروژه بهره برداری شده
سد قره تیکان (سررود) خراسان
این سد در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرقی مشهد و در ۱۵ کیلومتری جاده آسفالته مشهد-کلات واقع است. هدف از احداث سد مخزنی سررود، احداث یک سد مخزنی بر روی رودخانه و استحصال آب آن برای توسعه کشاورزی منطقه و جلوگیری از هرزروی سیلاب بوده است. این سد از نوع سدهای سنگریزه ای با هسته ناتراوای روسی است. حجم برخی از عملیات اجرایی سد به شرح زیر است:
*خاکریزی : 780 هزار متر مکعب
*خاکبرداری: ۷۲۲ هزار متر مکعب
*بتن ریزی : 60 هزار متر مکعب
*راه دسترسی: ۲۸ کیلومتر
*قالب بندی:30 هزار متر مربع
*طول تاج: ۵/ ۳۲۲ متر
*عرض تاج: 10 متر
*ارتفاع سد از پی: ۵۷ متر
*دارای 2 تونل انحراف به طول 235 و 229 متر


پروژه‌های مهم در حال اجرا:
*رشته راه و ترابری:
احداث تونل قطعه جنوبی خط ۶ متروی تهران ( شامل تونل و ایستگاه ها)
*رشته تاسیسات و تجهیزات:
احداث نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب
*رشته ابنیه و ساختمان:
- احداث پروژه مجتمع تجاری - تفریحی چشم تهران
- احداث شهرک آویشن در دماوند

پروژه‌های در حال اجرا:
*احداث تونل قطعه جنوبی خط 6 متروی تهران به همراه ایستگاه ها
نظر به گسترش روزافزون جمعیت و توسعه شهرها، نیاز به خطوط حمل و نقل درون شهری جدید برای حل معضل آلودگی هوا امری اجتناب ناپذیر است. از این رو خطوط زیر زمینی در سال‌های اخیر توسعه بسیار یافته است. شهر تهران نیز دارای ۹ خط داخلی مترو بوده که خط ۶ یکی از این خطوط، به طول نهایی حدود ۳۵ کیلومتر و در سه قطعه و یک طرح توسعه است، قطعه جنوبی و میانی به طول حدود ۱۶ کیلومتر ، قطعه شمالی به طول حدود ۱۵ کیلومتر و طرح توسعه جنوبی به طول حدود ۴ کیلومتر است.

مشخصات پروژه:
پروژه احداث قطعه جنوبی و میانی تونل متروی خط ۶ تهران به طول حدود ۱۶ کیلومتر به طور همزمان به روش‌های مکانیزه و اتریشی، با استفاده از یک دستگاه حفار تمام مقطع (TBM) با مجموعه ماشین آلات حمل و نقل و نصب قطعات جداره داخلی تونل (سگمنت) برای حدود ۱۱ کیلومتر و با استفاده از ماشین آلات سنگین متداول تونل سازی اتریشی برای حدود ۵ کیلومتر در دست انجام است.

قطعه جنوبی و میانی حدفاصل شهرک دولت آباد در جنوب بزرگراه آزادگان تا پارک لاله به طول ۱۶ کیلومتر و شامل ۱۴ ایستگاه به قرار زیر است:
1-شهرک دولت آباد
۲-میدان شهدا
3-شهرک کیانشهر
۴-میدان امام حسین
5-بزرگراه بعثت، انتهای خیابان 17 شهریور
۶-بزرگراه شهید صیاد شیرازی
7-خیابان 17 شهریور، منصور
۸- خیابان شریعتی، بهارشیراز
9-میدان خراسان
۱۰-میدان هفت تیر
11- خیابان 17 شهریور، بزرگراه آیت ا... محلاتی
۱۲- خیابان کریم خان زند
13- خیابان 17 شهریور، خیابان امیرکبیر
۱۴-میدان ولیعصر

اجرای موارد زیر نیز در تعهد این شرکت است :
۱- زیر سازی حد فاصل ایستگاه A۶ تا ایستگاه O۶
2-روسازی و ریل گذاری حد فاصل ایستگاه A6 تا O6
۳-رکتیفایر میانی A۶B۶
4-خروجی اضطراری دوم A6B6
۵-پست‌های اصلی برق فشار قوی میانی و جنوبی خط۶
6-پانزده مورد هواکش‌های میان تونلی حد فاصل ایستگاه A6 تا ایستگاه O6
۷- احداث سه راهی و تونل ارتباطی خط ۶ به ۴
8- سه راهی و تونل ارتباطی از تونل مکانیزه به پایانه جنوبی دولت آباد و یووال‌های مربوطه
۹-زهکش بخش جنوبی حد فاصل ایستگاه G۶ تا ایستگاه A۶

از بخش‌های مهم این مسیر، ایستگاه‌های تقاطعی با خط ۸ در محل بزرگراه بعثت- انتهای خیابان ۱۷ شهریور، ایستگاه تقاطعی با خط ۷ در محل خیابان ۱۷ شهریور- بزرگراه آیت ا... محلاتی، ایستگاه تقاطعی با خط ۴ در محل میدان شهدا، ایستگاه تقاطعی با خط ۲ در محل میدان امام حسین، ایستگاه تقاطعی با خط ۱ در محل میدان هفتم تیر و ایستگاه تقاطعی با خط ۳ در محل میدان ولیعصر است.

زمان اجرای پروژه طی دو قرارداد یکی به مدت 48 و دیگری به مدت 16 ماه است.
مدیر طرح/ مشاور کارفرما : شرکت مهندسان مشاور حمل و نقل ریلی بهروی تهران
کارفرما: شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)
طول تونل : ۱۶هزار متر
قطر تمام شده تونل مکانیزه : 815 سانتیمتر
ضخامت سگمنت : ۳۵ سانتیمتر
قطر تمام شده تونل اتریشی : 835 سانتیمتر
ضخامت لاینینگ : ۵۰ سانتیمتر
*ایستگاه هایی از خط 3 متروی تهران شامل ایستگاه راه آهن و ایستگاه منیریه و بخشی از ایستگاه صدر از خط 1 متروی تهران نیز در سنوات قبل توسط شرکت آهاب تکمیل شده است.



احداث نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب:
در کشور ما سالانه نمایشگاه‌های متعددی در زمینه‌های مختلف علمی، صنعتی، فرهنگی، هنری و ...در سطح بین المللی برگزار می‌شود. نیاز به ایجاد فضایی با مساحت مناسب و لازم و به موازات آن کاهش مشکلات درون شهری همچون ترافیک، زمینه ساز احداث نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب شد. این طرح در ابتدای اتوبان تهران - قم، در زمینی به مساحت ۱۳۸ هکتار به کارفرمایی سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران به مدیریت طرح شرکت یادمان سازه و مشاوره و نظارت شرکت «نقش جهان پارس» در حال احداث است. عملیات ابنیه، تأسیسات الکتریکال و مکانیکال، محوطه سازی سایت، ساختمان سمینارها و اداری، جنبی، موتورخانه ها، زیرگذر و کانال‌های تأسیساتی توسط این شرکت در حال ساخت و تکمیل است. عملیات اجرایی پروژه از اسفند ماه ۹۰ شروع شده و پیش بینی می‌شود قبل از پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

اهم فعالیت‌های انجام شده و در دست اجرا در پروژه مذکور:
*آرماتوربندی ۱۱۶۰۰ تن
*بتن ریزی 146هزار مترمکعب
* قالب بندی ۱۸۵هزار مترمربع
*عملیات خاکبرداری 1 میلیون مترمکعب
*عملیات خاکریزی ۳۰۰هزار مترمکعب
*اجرای پوشش سنگی محوطه و ساختمان‌ها 79هزار مترمربع
*اجرای نمای کرتین وال ۱۰۵۰۰ مترمربع و اجرای ۱۰۰۰ مترمربع
*اجرای خیابان‌های سایت به مساحت 314هزار مترمربع و به طول تقریبی 52 کیلومتر
*اجرای فضای سبز کل سایت و اجرای ۳ مخزن آب ۱۶۰۰ مترمکعبی و یک مخزن آب ۳۵۰۰ مترمکعبی به همراه ۳ ایستگاه پمپاژ واسطه
*اجرای موتورخانه‌های مرکزی نمایشگاه شامل نصب 4 عدد چیلر 1000 تن، 3 عدد چیلر 600 تن ، 4 عدد بویلر 10 میلیون BTU و 2 عدد بویلر 6 میلیون BTU
*اجرای حدود ۷۴ کیلومتر لوله‌های پلی اتیلن شبکه‌های آبیاری و آتش نشانی سایت، اجرای شبکه گاز به طول ۵۱۰۰ متر به انضمام ایستگاه تقلیل فشار گاز
*اجرای 25 کیلومتر انواع لوله‌های فولادی تا سایز 16 اینچ
*اجرای سیستم‌های BMS,PMS,ACCESS CONTROL ، دیتا سنتر، مخابرات، اعلام و اطفای حریق، سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع، سیستم صوتی و تصویری و روشنایی کل سایت و ساختمان ها
*اجرای 31 کیلومتر کابل 20 کیلوولت فشار متوسط، 580 کیلومتر کابل فشار ضعیف، 196 کیلومتر کابل جریان ضعیف
*نصب و راه اندازی ۱۹ عدد ترانسفورماتور به ظرفیت ۲۴هزار کیلو ولت آمپر و ۱۶ دیزل ژنراتور به ظرفیت ۱۹هزار کیلو ولت آمپر
*نصب و راه اندازی 10 تابلو MV فشار متوسط و 281 عدد تابلو فشار ضعیف


پروژه چشم تهران:
طی سال‌های اخیر بررسی یکی از نیازهای جامعه مبنی بر تفریح و گردشگری حاکی از آن است که سفرهای توریستی مردم به کشورهای همسایه به ویژه حاشیه خلیج فارس افزایش یافته که بالطبع موجب خارج شدن ارز از کشور نیز می‌شود. به این ترتیب، فکر ایجاد طرحی با جاذبه‌های خرید، تفریح و گردشگری با قیمت‌های کنترل شده و نیاز سنجی اقشار مختلف جامعه، هم تراز با مجتمع‌های مشابه در کشورهای همسایه و با به کارگیری طراحان خلاق و استفاده از فناوری روز دنیا قوت گرفت و نسبت به اجرای آن جدیت و همت لازم به دست آمد. مجتمع ساختمانی چشم تهران، جنب ایستگاه متروی صدر با کاربری چند منظوره تجاری، تفریحی، سرگرمی، خدماتی، پذیرایی و رستوران در زمینی به مساحت ۶۲۱۰ متر مربع در خیابان شریعتی ، بالاتر از پل صدر، جنب ایستگاه متروی صدر در دست احداث است. این مجتمع دارای ۱۷ طبقه است که ۷ طبقه آن زیرزمین بوده و سه طبقه آخر آن به کاربری تفریحی، سرگرمی و پذیرایی اختصاص یافته است. در طبقه آخر نیز یک چرخ فلک به قطر ۶۵ متر قرار خواهد گرفت. متراژ کل مجموعه ۶۲۶۰۰ متر مربع است.



شهرک آویشن:
این پروژه در شمال غربی شهر دماوند و در غرب روستای احمد آباد واقع شده و از سه طرف توسط کوه‌های سرهار احاطه گردیده است. نامگذاری آویشن بعلت فراوانی گیاه آویشن در دامنه‌های مشرف به آن اقتباس شده است. این شهرک با فاصله حدودو ۶۰ کیلومتری از شهر تهران شاید نزدیکترین مجموعه مسکونی - ویلایی در نزدیکی تهران باشد که با طراحی تمامی فضاها اعم از مسکونی و مشاعات، بالاترین استانداردها را به لحاظ کیفی و کمی برای ایجاد یک محیط بسیار مناسب و استثنایی برای سکونت فراهم آورده است. شهرک آویشن با ۶۷۰ قطعه مسکونی در قطعات ۵۰۰ تا ۲۰۰۰متر مربعی در مساحت ۵۷ هکتار و بالغ بر ۴۱ هکتار فضای سبز با غرس بیش از ۴۰۰ هزار اصله انواع درخت بوته‌های تزئینی در حال اجراست. شهر دماوند شاید تنها شهر اطراف تهران باشد که هنوز بر قامت استوار کوهستانی اش، دامان سبزی از ییلاق بر تن دارد و طبیعت بکر خود را حفظ کرده است. به همین دلیل و با توجه به شرایط آب و هوایی منحصر به فرد این منطقه، شهرک آویشن با کاربری ویلایی- ییلاقی تعریف شده است. با در نظر داشتن دورنمای ممتاز آینده، طراحی فضاهای متنوع و احداث مجموعه‌های گردشگری و ورزشی شامل: شله‌های کوهستانی در کنار اماکن متعدد رستورانی-تفریحی، پیست ورزشهای زمستانی، زمین‌های ورزشی نظیر تنیس، اسکیت، مینی گلف، مانژ اسبدوانی، سالن‌های ویژه برگزاری مراسم، پارک‌های کودک، مجموعه استخر و بازیهای آبی و همچنین سالن‌های ورزش‌های خاص نظیر بولینگ، بیلیارد و پینت بال را در دست ساخت دارد. همچنین این شرکت سعی دارد با ساخت مجموعه ای از برترین ساختمان‌های ویلایی و مسکونی و ایجاد بالاترین استانداردهای شهرسازی، هر آنچه در شهر تهران، ییلاقات و شهرهای اطراف می‌توان یافت، در شهرک آویشن عرضه کند. امید که این شهرک سبز درپناه دامنه‌های دماوند، جایی برای زندگی بهتر باشد.

بازی‌های آبی

پینت بال

تالار

گردشگری