بیلیارد و بولینگ، تجارت یا ورزش؟
دنیای اقتصاد، زیتون سیدزاده- در هفته‌ای که گذشت امیر خادم، معاون پارلمانی و حقوقی وزارت ورزش و جوانان در دیداری که با استاندار و مدیرکل ورزش خراسان رضوی داشت به مسائل و مشکلات ورزش استان پرداخت که یکی از موضوعات موردتوجه وی در این دیدار وضعیت بیلیارد و بولینگ در خراسان رضوی و مشکلات پیش‌آمده برای هیأت استان بود. بولینگ و بیلیارد یکی از ورزش‌های دارای ماهیت و سازمان‌یافته فدراسیون و هیأت‌های تابعه در سطح کشور است؛ اما به‌نظر می‌رسد برخی تصورات نادرست نسبت به این دو ورزش باعث پدید آمدن مشکلات بسیاری پیش روی رشد کمی و کیفی این بخش شده باشد. امری که نیازمند نگاهی دوباره از سوی رسانه‌ها به این دو ورزش مهجور در استان ماست.
مصوبه‌ای علیه بیلیارد و بولینگ
امیر خادم در نشست اخیر خود در مشهد عنوان کرد: «با توجه به شرایط فعلی اقتصادی در کشور باید درجهت رونق ورزش و توسعه آن در جامعه برای باشگاه‌های خصوصی انگیزه ایجاد کنیم، متاسفانه در این مسیر برخی نهاد‌ها مانند شهرداری مانع می‌شوند و محدودیت ایجاد می‌کنند. در قانون، باشگاه‌های ورزشی و مجتمع‌های فرهنگی از مالیات معاف هستند اما در حال حاضر برای باشگاه‌های ورزشی که به زحمت تا به امروز فعالیت کردند هزینه‌ مالیات و پروانه تجاری درنظرگرفته شده و اخیرا شورای شهر مشهد رشته‌های ورزشی بولینگ و بیلیارد را که فدراسیون ورزشی دارند و برای کشور ما مدال‌آور هستند به‌عنوان رشته ورزشی محسوب نمی‌کند!» بنا به گفته‌ مجید کاظمی، رئیس هیأت استان خراسان رضوی، بیلیارد و بولینگ در همه نقاط کشور حکم ورزش را دارد اما با مصوبه شواری سوم شهر مشهد، فعالان این ورزش، تاجر خوانده می‌شوند و برای اجاره مکان‌هایی که در اختیار دارند باید تجاری بپردازند. این در حالی است که حتی سایر ورزش‌هایی که از پرداخت اجاره تجاری معاف هستند نیز با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و با این اوصاف کار برای دو ورزشی که از این شرط حداقلی نیز محروم‌اند، سخت‌تر هم خواهد شد.پس از تصویب این مصوبه، شهرداری مشهد باشگاه‌های دارای مجوز بولینگ و بیلیارد را به‌دلیل تجاری بودن پلمپ کرد، درحالی‌که این باشگاه‌ها دارای مجوز ورزشی بودند. باشگاه‌های سایر رشته‌های ورزشی تنها با مجوز ورزشی به راحتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند ولی در مورد بولینگ و بیلیارد گویا قضاوت‌های نادرستی در بین اعضای شورای شهر و شهرداری مشهد وجود دارد.

بودجه، امکانات و دفتری که وجود نداشت
در گذشته عدم‌تفاهم این هیأت با مدیریت پیشین اداره کل ورزش و جوانان استان خود یکی از مصائب پیش روی بولینگ و بیلیارد خراسان بود؛ تا جایی که برای گرفتن سالن در راستای ایجاد پایگاه قهرمانی مراجعه به اداره‌کل ورزش و جوانان جوابی درپی‌نداشت؛ هیأت استان حتی آمادگی خود را اعلام کرد تا اداره کل، مکانی را برای این ورزش اجاره کند و هزینه تجهیز و بهره‌برداری بر عهده هیأت بولینگ و بیلیارد باشد، اما باز هم موافقتی در این راستا صورت نگرفت.این در حالی بود که در تمام مجموعه‌های ورزشی مشهد برای همه هیأت‌ها اتاق و دفتر وجود داشت، اما هیچ مکانی برای هیأت بولینگ و بیلیارد درنظرگرفته نشده بود و این مسأله مسئولان هیأت استان را بر آن داشت تا دفتر هیأت را در پارک بازی پایانه اتوبوسرانی مشهد که یک سالن بولینگ در آن وجود داشت، بنا کنند. بودجه درنظرگرفته شده برای بولینگ و بیلیارد نیز رقمی بود که با توجه به برگزاری بازی‌های متعدد در خراسان رضوی، هرگز کافی به نظر نمی‌رسید؛ بودجه‌ای که گاه هفت میلیون تومان در سال بود و گاهی هم به سه میلیون تومان کاهش می‌یافت.

نگاه کم‌سوی رسانه‌ها، بی‌میلی اسپانسرها
مسئولان هیأت بیلیارد و بولینگ استان یکی از دلایل ضعف در حل مسائل مربوط به این دو ورزش را عدم‌توجه کافی رسانه‌ها از یک‌سو و همچنین پخش نشدن تلویزیونی رقابت‌های مربوط به بیلیارد و بولینگ از سوی دیگر می‌دانند. این مساله موجب شده تا حامیان ورزشی، تمایل زیادی به حمایت از این رشته نداشته باشند و اسپانسرها به سراغ هیأت خراسان رضوی نیایند. دبیر هیأت بولینگ و بیلیارد استان مدتی پیش به وضعیت مالی و اسپانسر تیم بولینگ و بیلیارد در استان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون مسابقاتی که برگزار می‌شود اغلب در باشگاه‌ها و در غیر این صورت با اجاره کردن مکانی برگزار می‌شود و این در حالی است که هیچ اسپانسری به سراغ این رشته نمی‌آید چراکه پخش تلویزیونی آن وجود ندارد.

راه باز برای بانوان، درب بسته استان
از سوی دیگر ورزش بیلیارد و بولینگ در بخش بانوان ویژگی جهانی شدن دارد چراکه ویژگی‌های این دو رشته امکان حضور بدون مانع و با حجاب کامل اسلامی را در اختیار بانوان قرار می‌دهد. چیزی که در بسیاری از ورزش‌ها همواره محل بحث بوده است؛ اما با این حال در استان خراسان از بانوانی که به این ورزش‌ها روی می‌آوردند حمایتی صورت نمی‌گیرد و در حال حاضر تقریبا چیزی به‌نام باشگاه بیلیارد و بولینگ بانوان وجود ندارد و دو باشگاه بیلیارد هم که ویژه بانوان در مشهد راه‌اندازی شده بود به‌دلیل مشکلات اقتصادی تبدیل به باشگاه آقایان شد. در ماه‌های گذشته در تیم ملی بولینگ بانوان، نفر اول بانوان کشوری از خراسان رضوی بوده و همچنین مربی تیم ملی ناشنوایان بانوان نیز مشهدی است، اما همچنان یکی از علل ضعف تیم بانوان در رشته بیلیارد نبود امکانات و زیرساخت‌های لازم در استان خراسان رضوی بوده است.

کلید حل مشکلات در دست مسئولان
در جلسه اخیر خادم با استاندار و مدیرکل ورزش خراسان این پیشنهاد قوت گرفت که با مساعدت استاندار خراسان مشکل پروانه‌های تجاری باشگاه‌های خصوصی مانند بولینگ و بیلیارد حل شود. امید بر آنست که با روی کارآمدن مدیریت جدید در اداره کل ورزش و جوانان در سال جاری و تلاش‌های بی‌وقفه هیأت استان و ورزشکاران و کادرفنی این دو رشته راه برای ارتقا، توسعه، معرفی و همگانی شدن بیلیارد و بولینگ هموار شود و شاهد کمبود امکانات و از آن مهم‌تر کم‌توجهی مسئولان به ورزش‌های مهجور نباشیم.