یک کارشناس گردشگری و ابنیه تاریخی گفت: صنعت گردشگری در دوران مدرن، به صنعتی پرسود تبدیل شده است، به گونه‌ای که بسیاری از کشورها به‌ویژه جوامع توسعه یافته از تمامی ظرفیت‌های خود برای جذب گردشگران خارجی استفاده می‌کنند. آرش رفیع در گفتگو با خبرنگار دنیای اقتصاد اظهار کرد: گسترش صنعت توریسم نه تنها به اقتصاد کشور و ایجاد مشاغل جدید کمک می‌کند، بلکه عامل مهمی برای شناسایی آداب و رسوم و فرهنگ کشور و ایجاد زمینه‌های ارتباط فرهنگی میان کشورهای مختلف است.
این کارشناس گردشگری خاطرنشان کرد: در ایران اما با وجود ظرفیت‌های مناسب طبیعت‌گردی، اماکن تاریخی و فرهنگی و به تازگی ایجاد ظرفیت‌های لازم برای گردشگری درمانی، نگاه مشخص و ثابتی برای افزایش جذب توریسم و ارتقای صنعت گردشگری وجود ندارد و سیاست‌گذاری‌های مربوط به این حوزه نیز چون بسیاری از امور، تابعی از سیاست‌های کلی دولت‌ها در هر دوره است.
وی ادامه داد: شاهد این امر هم نگاه منفی دولت‌های نهم و دهم به برقراری ارتباط با سایر کشورهاست. مسلما اجرای چنین سیاست‌هایی منجر به کاهش درآمدزایی دولت از طریق جذب گردشگر خارجی و ایجاد نوعی نگرش منفی به کشور می‌شود.
رفیع تصریح کرد: دولت یازدهم اما از ابتدای کار روی جذب گردشگر و ایجاد ظرفیت‌های لازم در زمینه جذب گردشگر تاکید کرده است و مدعی است در یک سال گذشته میزان گردشگران خارجی که از ایران بازدید کرده‌اند، رشد چشمگیری داشته است .
این کارشناس گردشگری با بیان اینکه با وجود اظهارات مسئولان میراث فرهنگی مبنی بر تغییر نگاه دولت به مسئله توریسم، تا به حال اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام نشده است، متذکرشد: در حال حاضر، بسیاری از مدیران میراث فرهنگی استان‌ها از کمبود اعتبار گله‌مند هستند و طبق اطلاعات موجود پروژه‌های مربوط به پژوهش و مرمت آثار تاریخی، فرهنگی و رفاهی آغاز نشده است.
رفیع افزود: البته با وجود تمامی کاستی‌ها، به اعتقاد من باید به دولت و سازمان میراث فرهنگی فرصت داد تا در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند و با مشورت کارشناسان حوزه گردشگری گام‌های خود را بردارند.
کارشناس گردشگری و ابنیه تاریخی اظهارکرد: به‌طور حتم، ایجاد زمینه‌های جدید برای جذب توریسم، نیازمند تدابیری است که باید مدنظر مسئولان حوزه گردشگری قرار بگیرد. تغییر نگاه مسئولان فرهنگی و از بین بردن برخی محدودیت‌های اجتماعی و فرهنگی که سر راه گردشگران خارجی وجود دارد و میدان فعالیت‌های آنان را محدود می‌کند، در کنار تغییر رفتار فرهنگی مردم و ارائه آموزش‌های لازم برای پذیرش توریسم و همراهی با او اولین گام برای افزایش جذب گردشگر در کشور است.
وی گفت: واقعیت این است که گردشگران خارجی علاقه دارند تعطیلات خود را در کشوری بگذرانند که مردم با آنها به عنوان موجوداتی عجیب و گاه مزاحم و مخل نظم اجتماعی برخورد نکنند.
توجه به این امر و تغییر نگاه مسئولان و مردم، همراه با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری همچون تدارک امکانات مناسب و به روز حمل و نقل هوایی و زمینی، ساخت هتل‌هایی با کیفیت بالا، ارائه خدمات رفاهی مناسب، نظارت کافی بر بازارهای مورد توجه توریست و استاندارد کردن قیمت‌ها و مهم‌تر از همه توجه به مقتضیات زیستی و بومی توریسم و تفاوت‌های فرهنگی موجود میان کشور‌ها می‌تواند ما را به برنامه‌های چشم‌انداز جذب 20 میلیون توریست به ایران نزدیک کند.


رونق گردشگری سبب بهبود روابط سیاسی
رفیع ادامه داد: ضمن اینکه عمده‌ترین دستاورد حضور گردشگران خارجی به ایران تنها محدود به حوزه فرهنگی نیست، بلکه از حیث سیاسی نیز به بهبود روابط کشورها و زدودن تصویرهای غلطی که در رسانه‌های خارجی از وضعیت ایران ساخته می‌شود کمک می‌کند.
وی تاکیدکرد: نباید فراموش کرد هر توریست می‌تواند سفیر فرهنگی برای شناساندن کشورمان به سایر کشورها باشد و به ایجاد ارتباط فرهنگی میان مردم ایران و سایر کشورهای جهان کمک کند. علاوه بر اینکه در دنیای امروز گسترش ارتباطات و فرا رفتن روابط اجتماعی از مرزهای سیاسی موجب شده است تا انسان‌ها علاقه‌مند به کسب تجارب جدید و آشنایی با فرهنگ‌های گوناگون باشند.
رفیع بابیان اینکه، ضروری است تا با تاکید بر نگاهی مشخص و به دور از هر گونه سیاسی کاری بر صنعت توریسم به عنوان صنعتی پاک و پر درآمد توجه شودخاطرنشان کرد: سیاست‌های لازم متناسب با فرهنگ ایرانی و فرهنگ سایر کشورها با توجه به تمامی تفاوت‌های فرهنگی و با آگاهی از نیازها و خواسته‌های گردشگران خارجی تدوین و اجرا شود.
وی گفت: توجه به امکانات بخش خصوصی و فراهم کردن زمینه‌های مالی و اجتماعی مناسب برای بخش خصوصی می‌تواند به مسئولان دولتی کمک کند تا بخش عظیمی از مردم را در بحث فرهنگ‌سازی و پذیرش توریست با خود همراه کرده و از عواید آن بهره ببرند.