لامبورگینی مسابقه‌ای بدون راننده

توسعه فناوری خودران‌ها هر روز با رشد مواجه است و شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در دره سیلیکون واقع در کالیفرنیا در حال کار کردن روی نسخه‌های پیشرفته تری از رادارها و حسگرها و دوربین‌های مختلف هستند. ظهور خودروهای برقی باعث شد تا رکوردهای بیشتری از سرعت و شتاب از سوی این ماشین‌ها ثبت شود و زمینه برای مسابقه بین آنها فراهم شود که مسابقات فرمول E (فرمول برقی) از جمله این رقابت‌ها است.

در رابطه با خودروهای خودران اما این موضوع نیاز به‌کار بیشتری دارد، اما متیو جنتیل به‌عنوان طراح خودرو نمونه‌ای از لامبورگینی خودران را برای مسابقات خودروهای خودران طراحی کرده است که همانند یک روبات بزرگ می‌تواند در چنین مسابقه‌ای بدون دخالت راننده شرکت کند. ماتیو پیش از این به‌عنوان طراح برای خودروسازهایی مانند بوگاتی کار کرده است. در این مدل که تنها مدلی کامپیوتری است هیچ فضایی برای راننده وجود ندارد و خودرو با ارتفاع بسیار کمی که دارد می‌تواند بهتر از مدل‌های بنزینی هوا را شکافته و به پیش برود. در رابطه با مشخصاتی که ممکن است در داخلش استفاده شود هیچ اظهارنظری وجود ندارد، اما مشخص است که قطعا از پیشرانه‌های برقی برای رسیدن به حداکثر سرعت در آن استفاده خواهد شد.

در رندرهایی که این طراح خوش ذوق و آینده‌نگر منتشر کرده است خودرو در پیست مسابقه‌ای بارانی در حال حرکت با سرعت زیاد نمایش داده شده است و می‌توان انتظار داشت در آینده‌ای نه چندان دور این نوع رقابت‌ها متداول شوند، چرا که دیگر نگرانی از بابت تصادف و جان راننده وجود ندارد. در این طرح که برای لامبورگینی زده شده است خودرو شکل و شمایل خیره کننده‌ای دارد و وجود یک آنتن در آن نشان می‌دهد که امکان کنترل از راه دور آن نیز وجود خواهد داشت. مسابقات اتومبیلرانی در صنعت خودرو نقش موثری داشته‌اند و خود عاملی شده‌اند تا کیفیت خودروها و فناوری آنها افزایش پیدا کنند.

تلاش گروه‌های مختلف که عموما خودروساز هم بوده‌اند در ساخت خودروهایی سریع‌تر و بهتر باعث شده است تا این بهبود‌ها و فناوری‌ها به خودروهای تولیدی هم راه پیدا کند و آنها به‌تدریج تحت تاثیر این فناوری‌ها رشد و پیشرفت کردند. در رابطه با خودروهای برقی یا خودران هم همین موضوع مصداق پیدا می‌کند و این مسابقات می‌توانند شرایط برای جذب محققان بیشتر به این طرح‌ها را تسهیل کنند. سامانه‌های خودران به‌تدریج و به شکل سامانه پارک هوشمند وارد خودرو‌ها شده است و با پیشرفت‌هایی که در این زمینه محقق شد آنها توانستند کنترل خودرو را در دست بگیرند. شرکت تسلا موتورز ازجمله خودروسازان نوظهوری است که خودروهای تمام برقی‌اش را با این سامانه که به‌عنوان مرحله آزمایشی عرضه شده است تولید می‌کند و تا به امروز در فروش محصولات خود موفق عمل کرده است و همچنین زیرساخت‌های لازم برای این خودرو‌ها را هم فراهم کرده است.