بخشودگی کامل جرائم عوارض نوسازی؛ تا 15 اسفندماه 92
مدیردرآمدهای شهرداری مشهد از بخشودگی کامل جرایم عوارض نوسازی تا 15اسفندماه سال جاری خبر داد.
محمد آذری که در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه سخن می گفت، افزود: از سال‌های گذشته تا کنون حدود ۷۰ میلیارد تومان بدهی معوقه شهروندان بابت عوارض نوسازی بوده است. وی با اشاره به اینکه از مجموع کل بدهی‌های عوارض نوسازی شهرداری،۴۰ میلیارد تومان آن مربوط به ۱۵هزار شهروند است، یادآور شد: این شهروندان که عوارض نوسازی خود را به موقع پرداخت نکرده اند، طبق قانون مشمول ۹درصد جریمه دیرکرد در سال می‌شوند.مدیر درآمد های شهرداری مشهد با تاکید براینکه اگر شهروندی تا ۱۵اسفندماه عوارض نوسازی خود را پرداخت کند، مشمول بخشودگی کل جرایم می‌شود، اظهار کرد: شهروندان می‌توانند با مراجعه به سایت شهرداری مشهد و نواحی مختلف شهرداری و کلیه ارگان‌های الکترونیکی سطح شهر برای پرداخت عوارض غیرحضوری اقدام نمایند.
آذری خاطر اضافه کرد: عوارض نوسازی به صورت میانگین در سال ۵۰هزار تومان است که این مبلغ در برابر خدماتی که شهرداری مشهد درحوزه جمع‌آوری زباله، زیباسازی فضای شهر و... ارائه می‌دهد، رقم بسیار ناچیزی است. آذری با اشاره به اینکه متاسفانه اکثر افرادی که عوارض نوسازی خود را پرداخت نکرده‌اند از اقشار برخوردار جامعه هستند، یادآور شد: عدم پرداخت عوارض نوسازی شهرداری اخلاقا درست نیست و موجب اشکال و ایراد در خدمت‌رسانی به موقع شهرداری می‌شود.
مدیر درآمد های شهرداری مشهد خاطر نشان کرد: دستگاه‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی و اشخاص حقوقی نیز در زمره افرادی قرار دارند که عوارض نوسازی خود را به موقع پرداخت نمی‌کنند.به منظور مشارکت عمومی در اداره شهر و انجام وظیفه قانونی و اخلاقی انتظار
می رود شهروندان عوارض نوسازی را مشابه بهای سایر خدمات (آب، برق، گاز، تلفن و ...) به موقع پرداخت نمایند تا در ارائه خدمات جاری و روزمره به شهروندان عزیز و گرامی مشکلی ایجاد نشود.
۷۰۰ میلیارد تومان؛ هزینه‌های جاری
و نگهداری شهردر سال ۹۲
مدیر درآمدهای شهرداری مشهد گفت: شهرداری مشهد ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار صرف هزینه‌های جاری و نگهداری شهر می‌کند .
آذری افزود: این هزینه‌ها سال به سال افزایش می‌یابد و از سوی دیگر هرسال مناطق جدیدی به شهر مشهد ملحق می‌شوند که هزینه مضاعفی را بر دوش شهرداری می‌گذارد. آذری افزود: همه این موارد در حالی است که نرخ اجناس و خدمات ثابت نیست و هر سال این هزینه‌ها افزایش می‌یابد و تلاش می‌شود درآمدهای شهرداری به منظورخدمات‌رسانی مطلوب حداقل پوشش هزینه‌ای جاری و نگهداری شهر را بدهد.
وی با اشاره به ماده ۱۷۴ قانون پنجم توسعه درخصوص لزوم درآمدزایی شهرداری و اخذ بهای خدمات شهری از شهروندان، گفت: سیاست‌هایی به منظور تحقق این قانون دنبال می‌شود که به عنوان درآمدهای پایدار در سه شاخه اصلی عوارض نوسازی شهری، عوارض صنفی و عوارض خودرویی در دست بررسی است .
مدیر درآمدهای شهرداری مشهد با بیان اینکه سالیانه ۶۰۰ هزار قبض عوارض صادر می‌شود گفت: به عبارت دیگر ۶۰۰ هزار واحد مسکونی، اداری و صنفی در مشهد وجود دارد که در ازای یک سال استفاده از خدمات شهری، مشمول پرداخت عوارض می شوند.
آذری بنای محاسباتی عوارض امسال را بر مبنای ارزش معاملاتی سال ۸۶ عنوان کرد و گفت: ارزش کل این عوارض ۳۰ میلیارد تومان است که به ازای هر واحد مسکونی، اداری و صنفی رقمی معادل ۵۰ هزار تومان در سال و ۱۳۷ تومان به صورت روزانه برآورد می‌شود. وی اضافه کرد: تعیین ۱۳۷ تومان عوارض به صورت روزانه در حالی است که هزینه جمع آوری زباله، رفت و روب و یا ترمیم آسفالت به هیچ عنوان با این رقم قابل مقایسه نیست. مدیر درآمدهای شهرداری مشهد گفت: برای رفع نواقص و مشکلات موجود باید افزایش مبنای محاسباتی عوارض نوسازی،به صورت منطقی انجام و بر مبنای روز محاسبه شود.
آذری با بیان اینکه شیوه‌های پرداخت عوارض با اتخاذ راهکارهای ویژه افزایش داشته است، افزود: با هماهنگی تمام بانک‌های شهر مشهد در الکترونیکی کردن و اینترنتی شدن شیوه پرداخت، زمینه برای پرداخت آسان قبوض، فراهم شده است.
او استفاده از ابزارهای قانونی را آخرین راهکار شهرداری برای دریافت عوارض از سوی برخی شهروندان عنوان کرد و گفت: با رای کمیسیون ماده ۷۷ برای آن دسته از شهروندانی که نسبت به پرداخت قبوض عوارض خود اقدام نکردند، اخطارهای لازم صادر و نسبت به قطع برق آنان اقدام شده است. آذری، دریافت عوارض واحدهای صنفی را یکی دیگر از راه‌های درآمدزایی برای شهر عنوان و اظهار کرد: سالانه برای ۱۴۳ هزار واحد صنفی قبض صادر می‌شود که درآمد حاصله از این بخش نیز هشت میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
وی با تاکید بر ضرورت پرداخت عوارض از سوی بانک‌ها و موسسات مالی گفت: بانک‌ها و موسسات مالی اقدام به لغو مصوبه دریافت عوارض از سوی شهرداری کرده‌اند، اما این مراکز به دلیل حجم بالای تردد مراجعان و ارباب رجوع، بیشترین عارضه را برای شهر ایجاد می‌کنند و موظف به پرداخت عوارض و حقوق شهر هستند.
آذری با اشاره به اینکه حضور زائران در شهر مشهد باعث رونق اقتصادی شهر می‌شود، اما میلیاردها تومان هزینه بر دوش مدیریت شهری می‌گذارد، افزود: هزینه کرد میلیاردها تومان از سوی شهروندان برای تامین رفاه و آسایش زائران در حالی صورت می‌گیرد که کاسبان و صنوف تجاری بیشترین سود را از حضور زائران در مشهد می‌برند و باید در هزینه‌های شهر مشارکت بیشتری نیز داشته باشند و شهرداری عملا جز انجام هزینه از این درآمدها سهمی نمی‌برند.
مدیر درآمدهای شهرداری مشهد عوارض خودرویی را دیگر سرفصل پرداخت عوارض و کسب درآمدهای پایدار عنوان کرد و گفت: شهرداری در سال گذشته حدود ۷۰ میلیارد تومان در این زمینه به طورمستقیم هزینه کرده است، اما درصورت وصول کلیه عوارض خودرویی تنها ۱۶ میلیارد تومان آن محقق می‌شود. آذری با اشاره به جریمه شدن خودروهایی که برچسب عوارض ندارند، گفت: از طریق هماهنگی با پلیس راهنمایی و رانندگی، خودروهایی که عوارض خود را پرداخت نکرده‌اند، ۱۰ هزار تومان جریمه می‌شوند. وی مجموع درآمدهای نقدی شهرداری را از محل درآمدهای پایدار حدود ۲۰ درصد عنوان کرد که بقیه درآمدها از محل سرفصل‌های ساختمانی است.
افزایش نرخ عوارض و بهای خدمات شهری
از سال آینده
محمد آذری با بیان اینکه شهرداری در سطح شهر باید دو دسته وظیفه را انجام دهد، بیان کرد: یکی از این وظایف شهرداری در حوزه خدمات شهرداری و نگهداری شهر تعریف می‌شود و در صورت ایجاد هر گونه وقفه در آن شهر با مشکل مواجه خواهد شد که از جمله آن مشکلات می‌توان به رفت و روب معابر، جمع‌آوری زباله و... اشاره کرد. وی با بیان اینکه روزانه به طور میانگین دو میلیارد تومان برای نگهداری شهر هزینه می‌شود، تصریح کرد: از مجموع ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی شهرداری در سال ۹۲ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای نگهداری شهر هزینه شده است. مدیر درآمدهای عمومی شهرداری مشهد ادامه داد: با توجه به وجود دلایلی همچون افزایش پروژه‌های عمرانی و نیاز به نگهداری آن‌ها، اضافه شدن مناطق خدماتی جدید به شهر مشهد و همچنین افزایش سالیانه نرخ خدمات عمومی امکان کاهش این رقم وجود ندارد.
آذری با بیان اینکه وظیفه دیگر شهرداری ایجاد زیرساخت‌های شهری است، ادامه داد: در حال حاضر اجرای پروژه‌های عمرانی در شهر مانند تقاطع‌های غیرهمسطح، کمربندی‌ها، بوستان‌ها و ... از وظایف شهرداری محسوب می‌شود. وی افزود: براساس ماده ۱۷۴ قانون پنجم توسعه کشور، شهروندان باید بهای خدمات شهرنشینی خود را پرداخت کنند. مدیر درآمدهای عمومی شهرداری مشهد ادامه داد: درحال حاضر ۸۰۰ هزار پلاک خودرو، ۱۴۳ هزار عوارض صنفی و ۶۰۰ هزار پلاک مسکونی در مشهد وجود دارد که در ردیف پرداخت‌کنندگان بهای خدمات شهرنشینی قرار می‌گیرند.
بخشودگی جرائم قبوض عوارض عمران،
نوسازی و خدمات شهری
آذری از ارائه تسهیلات به شهروندانی که باید عوارض عمران، نوسازی و خدمات شهری را پرداخت کنند، خبر داد و گفت: یکی از درآمدهای پایدار شهرداری عوارض عمران، نوسازی و خدمات شهری است که در این راستا سالیانه ۶۰۰ هزار قبض برای واحدهای مسکونی صادر می‌شود. وی ادامه داد: در سال جاری برای اولین بار این قبوض در اردیبهشت ماه صادر شده و پرداخت آن به صورت اینترنتی نیز میسر است.
مدیر درآمدهای عمومی شهرداری مشهد گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته، از سنوات گذشته ۷۲ میلیارد معوقه عوارض عمران، نوسازی و خدمات شهری شهروندان است که از این رقم ۱۰ هزار و ۵۰۰ شهروند با ۴۰ میلیارد تومان معوقه بالای یک میلیون تومان در این حوزه به شهرداری بدهکار هستند. وی ادامه داد: با توجه به این مهم، کسانی که تا پایان سال این عوارض را پرداخت نکنند، مشمول ۹ درصد جریمه می‌شوند، اما طبق مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد کسانی که معوقات عوارض نوسازی، عمران و خدمات شهری خود را تا ۱۵ اسنفند ماه پرداخت کنند، تمام جرائم آن بخشیده خواهد شد. مدیر درآمدهای عمومی شهرداری مشهد با بیان اینکه سالیانه ۳۰ میلیارد تومان قبض عوارض نوسازی صادر می‌شود، گفت: با احتساب معوقات این حوزه تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان قبض عوارض نوسازی صادر شده که تاکنون ۲۲ میلیارد تومان آن وصول شده است و بیشتر پرداختی این رقم مربوط به قبوض صادر شده امسال است. به گفته وی میانگین عوارض نوسازی پرداختی برای هر واحد مسکونی سالیانه ۵۰ هزار تومان است.
بخشودگی ۱۰۰ درصدی کارمزد و جرائم چک‌های برگشتی مودیان شهرداری
وی در ادامه در خصوص چک‌های برگشتی مودیان شهرداری نیز بیان کرد: شهرداری مشهد به منظور مساعدت به شهروندانی که امکان پرداخت یکباره بدهی خود را ندارند، دو مصوبه از شورای اسلامی شهر اخذ کرده است.
مدیر درآمدهای عمومی شهرداری مشهد در توضیح مصوبه اول بیان کرد: مودیانی که بدهی آن‌ها زیر ۵۰ میلیون تومان است، می‌توانند بدهی خود را حداکثر در ۳۶ ماه و بدون احتساب کارمزد پرداخت کنند. آذری تصریح کرد: همچنین طبق دیگر مصوبه شورای شهر مشهد در این خصوص، مودیان می‌توانند بدهی خود را در اقساط شش ماهه نیز پرداخت کنند که در این روش نیز از شهروند هیچ کارمزدی دریافت نمی‌شود. وی ادامه داد: از سال ۷۱ تاکنون ۵۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مجموع چک‌های برگشتی مودیان شهرداری است که از این رقم ۸۲ درصد از لحاظ ریالی مربوط به سررسید سال‌های ۹۱ و ۹۲ است.
آذری اضافه کرد: طبق مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد مودیانی که چک آن‌ها از سال ۷۱ تا تاریخ ۱۷ دی ماه سال جاری برگشت خورده است تا ۲۰ اسفند ماه بتوانند نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کنند در این روش ۵۰ درصد کارمزد و جریمه آنها بخشیده می‌شود. مدیر درآمدهای عمومی شهرداری مشهد گفت: در کنار ایجاد این تسهیلات نیز شهروندان می‌توانند به اندازه توانایی مالی، بدهی خود را به شهرداری پرداخت کنند و به همان میزان نیز جریمه و کارمزد آنها بخشیده می‌شود. به گفته وی مودیانی که برای پرداخت بدهی خود نیاز به دریافت تسهیلات دارند شهرداری آمادگی دارد نسبت به رفع اثر چک آن‌ها اقدام کند.