دنیای اقتصاد- عامل توسعه خوشه صنعتی جواهرات در مشهد گفت: طراحی یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف و مهمترین عامل توسعه صنعت طلا و جواهرات است. نخستین مسابقه کشوری طراحی طلا و جواهر، در تالار اجتماعات هتل همای مشهد و به همت خوشه صنعتی جواهرات مشهد برگزار شد. محمدجواد پیش‌بین با بیان اهمیت طلا و جواهر در شهر مشهد به دلیل حضور زائران، به فعالیت بیش از 75 درصد واحدهای طلا و جواهر استان در امر تولید اشاره کرد و گفت: مهمترین فعالیت‌های خوشه صنعتی جواهرات مشهد را می‌توان تاسیس اولین واحد طراحی طلا و جواهرات در مشهد، ثبت برندهای مختلف، راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه آکرودیته برلیان و برگزاری سمینارهای مختلف آموزشی برشمرد.
محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز که از مهمانان حاضر در این برنامه بود، با اشاره به این مهم که تا پیش از سال ۷۵ هیچ مانعی برای ورود به صنف طلا و جواهر وجود نداشت، گفت: از سال ۷۵ به بعد، بنابراین شد که دوره‌های آموزشی برگزار شود و هم‌اکنون این دوره‌ها در نقاط مختلف کشور حتی در شهرهای کوچک برگزار می‌شود. وی در ادامه افزود: صنعت طلا و جواهر و به‌ویژه سنگ‌های نیمه‌گران بها آنقدر جای کار دارد که همه می‌توانند در آن فعالیت کنند.
عادل، مدیر اتحادیه طلا و جواهر مشهد نیز با اشاره به این مهم که مالیات بر ارزش افزوده مردم را از خرید طلا و جواهرات مایوس کرده است بر لزوم حذف مالیات از اصل این محصول تاکید کرد.
در این همایش ۴ داور ایرانی، مهرناز فخری موحد، نیلوفر میرشهیدی، محمد مرتضوی، رضا مکرم و ۳ داور بین‌المللی از کشورهای آلمان، انگلستان و ایتالیا حضور داشتند. در ادامه این همایش نیلوفر میرشهیدی، دبیر علمی همایش و عضو هیئت داوران به تشریح نحوه داوری آثار پرداخت و گفت: فراخوان این مسابقه از اردیبهشت ۹۳ منتشر شده است و ۵۶ اثر برگزیده توسط داوران در سه گروه حرفه‌ای، آکادمیک و آماتور تقسیم شده و مجددا هر یک از گروه‌های مذکور به دو بخش طراحی دستی و طراحی کامپیوتری تفکیک شدند.
در پایان این همایش در گروه حرفه‌ای‌ها فاطمه دبیرفلک و غزاله حاجی‌بابایی به ترتیب اول و دوم و سمیه عباسی و سپیده مهدوی مشترکا مقام سوم را کسب کردند. در گروه آکادمیک نیز شهرزاد دیوی و مهدی جواهریان به ترتیب رتبه‌های اول و دوم و مریم دوگانی، ساره شریعتی و سمیرا نامجو مشترکا موفق به اخذ رتبه سوم شدند. همچنین در گروه آماتور نیلوفر حاجی‌عابدینی و مرضیه آغاسی به عنوان نفرات برتر برگزیده شدند. لازم به ذکر است که بیتا فخرصلاحی نیز به عنوان طراح برگزیده بخش مردمی انتخاب شد.


حواشی این همایش
-در اواسط این همایش خالقی پیشکسوت عرصه طلا و جواهر کشور در این همایش حضور یافت.
-هنگامی که عادل، مدیر اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای سخنرانی به روی سن آمد به انتقاد از مالیات بر ارزش افزوده پرداخت و با اشاره به برنامه مناظره که به طور همزمان با همایش از شبکه یک سیما و با موضوع مالیات بر ارزش افزوده در حال پخش بود، بدون عنوان سوال و گزینه‌های این برنامه تلویزیونی از حضار در همایش خواستار ارسال گزینه مورد نظر خود به صورت پیامکی به شماره مربوطه شد!!
-محمد کشتی آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در میان صحبت‌های خود به این مهم اشاره کرد که سنگ خام «گارنت» را از معادن موجود در کرمان به مبلغ دو دلار خریداری می‌شود و سنگ تراش داده شده آن در آمریکا تا دو هزار دلار به فروش می‌رسد.