دوگانه‌سوزها در مسیر رشد تولید - ۴ تیر ۹۴
به نظر کارشناسان هرگونه تغییر در بازار خودرو منجر به تغییر رفتار مشتریان و به دنبال آن تولیدکنندگان خودرو می‌شود. یکی از موضوعاتی که در چند سال گذشته تاثیرات بسیاری در بازار خودرو و از سوی دیگر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خودرو داشته، افزایش قیمت بنزین بوده است که تغییرات بسیاری را در نگرش مشتریان نسبت به خودرو داشت. در ابتدای سال 86 براساس افزایش قیمت حامل‌های انرژی، قیمت بنزین سهمیه‌ای 100 تومان و آزاد 400 تومان شد. بنابراین قیمت بنزین افزایش چهار برابری پیدا کرد. در این زمان بازار خودرو و از سوی دیگر خیابان‌های شهر شاهد تاثیر مستقیم این افزایش قیمت بودند. بسیاری از مردم استفاده از خودرو شخصی خود با بنزین سهمیه‌ای 100 تومانی را به‌صرفه نمی‌دانستند. برهمین اساس استفاده از خودروهای کم مصرف باب شد.
به‌طوری که بعد از این موضوع بسیاری از خودروسازان تولید خودروهای دوگانه‌سوز را در دستور کار خود قرار دادند. مشتریان نیز به دلیل افزایش هزینه‌هایشان به خرید خودروی دوگانه‌سوز روی آورده‌اند و برخی حتی برای مصرف کمتر بنزین خودرو خود را به دوگانه‌سوز تبدیل کردند. با افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای از ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ و نرخ آزاد آن از ۴۰۰ به ۷۰۰ تومان در سال ۸۹ نیز بار دیگر بازار شاهد تاثیرپذیری مشتریان از افزایش قیمت بنزین بودند. به‌طوری که بار دیگر اقبال نسبت به خرید خودروهای دوگانه‌سوز افزایش یافت. جهش بسیار زیاد افزایش قیمت بنزین در این سال تا حدود بیشتری باعث ترغیب مشتریان به خرید خودرو دوگانه‌سوز شد. بر همین اساس بازار تولید و خرید خودرو دو‌گانه‌سوز افزایش یافت و با وجود آنکه زیرساخت‌های لازم برای این موضوع به اندازه کافی وجود نداشت، اما تقاضا برای خرید این نوع خودروها بسیار بود. هر چند این رفتار مردم به‌صورت مقطعی بود اما اولویت استفاده از خودرو دوگانه‌سوز هنگام افزایش قیمت بنزین بسیار احساس می‌شد.
در سال 93 نیز افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای از 400 به 700 و بنزین آزاد از لیتری 700 به 1000 تومان رسید. در سال جاری نیز با برداشتن قیمت بنزین سهمیه‌ای و تک‌نرخی کردن بنزین به 1000 تومان شاهد تاثیر این موضوع بر رفتار مشتریان بودیم. به‌طوری که این موضوع را می‌توان در آمار تولید خودرو در اردیبهشت ماه سال جاری نیز دید. براین اساس تولید خودروهای سواری دوگانه‌سوز در کشور افزایش یافته است و علت آن درخواست مشتریان بوده است.
جهش تولید دوگانه‌سوزها
براین اساس خرید خودروهای دوگانه‌سوز افزایش 7/ 147 درصدی داشته است. به‌طوری که در این مدت تولید پژو 405 دوگانه‌سوز با افزایش 7/ 147 درصدی از 991 دستگاه در اردیبهشت 1393 به 2 هزار و 455 دستگاه در اردیبهشت ماه سال جاری افزایش یافته است. از سوی دیگر پژو پارس دو گانه سوز نیز با افزایش آمار 270 درصدی نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است. براین اساس در اردیبهشت ماه سال جاری تعداد 3 هزار و 242 پژوپارس دوگانه‌سوز تولید شد. این در حالی است که سال گذشته تعداد یک هزار و 201 پژو پارس دوگانه‌سوز تولید شده است.
براساس آمار مقایسه‌ای تولید خودرو سال ۹۴-۹۳، تولید سمند دوگانه‌سوز نیز نسبت به مدت مشابه سال پیش با افزایش ۱۹ درصدی همراه بوده است. به‌طوری که از یک هزار و ۹۳۲ دستگاه در اردیبهشت ۱۳۹۳ به ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه در اردیبهشت سال جاری افزایش یافته است. اردیبهشت امسال تولید تیبا دوگانه‌سوز نیز با رشد ۱/ ۹ درصدی از ۱۱ هزار و ۶۹۱ دستگاه در اردیبهشت ۱۳۹۳ به ۱۲ هزار و ۷۵۱ دستگاه افزایش یافته است. براساس این آمار، در این مدت تولید پراید دوگانه‌سوز اما با کاهش ۳/ ۳۸ درصدی از ۲ هزار و ۸۹۸ دستگاه به یک هزار و ۷۸۹ دستگاه کاهش یافته است.
رفتار خودروسازان تابع رفتار مشتریان
بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو استفاده مشتریان از خودروهای دوگانه‌سوز را به علت تغییرات صورت گرفته در زمینه قیمت حامل‌های انرژی چون بنزین و گاز می‌دانند. از سوی دیگر آنها بر نقش بسیار زیاد این موضوع در تولید خودروهای دوگانه‌سوز در کشور تاکید دارند به‌طوری که در طول سال‌هایی که قیمت بنزین افزایش یافته درخواست مشتریان از خودروسازان در خصوص تولید این خودروها بیشتر بوده است.
یکی از کارشناسان صنعت خودرو در این باره به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: رفتار خودروسازان تابعی از رفتار مشتریان است. بنابراین شرکت‌های خودروساز براساس تغییر رویکرد مردم برنامه تولیدات خود را مشخص می‌کنند. برهمین اساس افزایش قیمت بنزین تغییراتی را در رفتار مشتریان و از سوی دیگر تولیدکنندگان خودرو به دنبال داشته است.
وی با اشاره به اینکه بعد از افزایش قیمت بنزین گرایش مشتریان به خودروهایی با مصرف سوخت کمتر سوق پیدا کرده است، می‌افزاید: گران شدن بنزین باعث داغ شدن بازار خودروهای کم‌مصرف و دوگانه‌سوز شده است و اینکه در سال جاری با تک‌نرخی شدن بنزین بار دیگر شاهد این موضوع بودیم، رویکردی کاملا منطقی از سوی مشتریان است.
بنابراین در صورتی که بار دیگر قیمت حامل‌هایی چون بنزین و گاز افزایش یابد، از آنجا که مشتری به دنبال تطبیق قیمت با هزینه‌های خود است شاهد درخواست بیشتر آنها خواهیم بود که به همین دلیل خودروسازان نیز بر اساس درخواست مشتریان به تولید خودروهای کم‌مصرف و دوگانه‌سوز می‌پردازند.
براین اساس افزایش تولید خودروهای دوگانه‌سوز در اردیبهشت سال جاری خودروسازان را ترغیب به افزایش تولید خودروهای دوگانه‌سوز و کاهش تیراژ محصولات بنزین‌سوز می‌‌کند.