عاطفه چهره‌گشا
این روزها رژیم‌های مختلف غذایی و تجویز‌های به اصطلاح سینه به سینه بسیار رایج است.


اما نکته مهمی که باید در این باره بدانید این است که لاغری به هر قیمتی درست نیست و انسان باید اول درصدد سالم بودن و سلامت بودن باشد و «اگر» چاق است رژیم غذایی بگیرد که سالم شود و چربی اضافی بدنش را از بین ببرد. باید بدانیم که تناسب اندام مهم‌تر از لاغر شدن است و باید در به‌دست آوردن تناسب اندام کوشید نه لاغری. حالا اگر با بررسی‌های مختلف متوجه شدید که اضافه وزن دارید و می‌خواهید رژیم بگیرید بهتر است که با متخصص تغذیه مشورت کنید و از رژیم‌های به اصطلاح من درآوردی پرهیز کنید. در این رژیم‌ها خطاهایی وجود دارد که گاهی نه‌تنها باعث لاغر شدن نمی‌شوند بلکه صدمات زیادی هم به بدن وارد می‌کنند. در اینجا به بعضی از این خطاها اشاره می‌کنیم:

۱. رژیم تک‌غذایی
رژیم‌های تک‌غذایی از رایج‌ترین رژیم‌های نادرستی هستند که برخی افراد برای کاهش وزن سریع به آنها روی می‌آورند. رژیم‌هایی مانند رژیم آب، گریپ‌فروت، انجیر، برگه زردآلو، سوپ یا تخم‌مرغ. در طول چنین رژیم‌هایی، فرد به مدت ۳-۲ هفته فقط یک نوع ماده غذایی می‌خورد. البته ممکن است با این کار فرد در مدت کوتاهی وزن مطلوبی هم کم کند اما حتما بعد از طی دوران رژیم‌درمانی، با مشکلات پوستی، ریزش مو، ناراحتی‌های گوارشی و ضعف و سردردهای مکرر مواجه خواهد شد. فراموش نکنید رژیم‌های تک‌غذایی، کاملا غیرعلمی و به سرعت برگشت‌پذیر هستند.

2. حذف صبحانه
خوردن صبحانه کسی را لاغر نمی‌کند اما نخوردن آن می‌تواند باعث ابتلا به اضافه‌وزن شود. تحقیقات نشان می‌دهند حذف صبحانه با کاهش کالری دریافتی بدن همراه است. به همین دلیل احتمال اینکه افرادی که صبحانه نمی‌خورند، بیشتر به میان‌وعده‌های چرب، شیرین و پرکالری (مانند انواع کیک، شیرینی و بیسکویت‌های خامه‌دار) روی بیاورند، بیشتر است. ضمن اینکه حذف صبحانه باعث ایجاد اشتهای بیشتر برای صرف ناهار می‌شود. افرادی که صبحانه نمی‌خورند، در وعده ناهار با ولع بیشتری غذاهای چرب و نشاسته‌ای میل می‌کنند و به این ترتیب، احتمال ابتلا به چاقی در آنها بالاتر می‌رود. صرف یک صبحانه سالم و سرشار از پروتئین و فیبر غذایی، تا حد بسیار زیادی فرد را تا وعده ناهار سیر نگه‌می‌دارد و جلوی پرخوری او را در این وعده می‌گیرد.

3. فراموش کردن میزان کالری میان‌وعده‌ها
خیلی‌ها عادت دارند مدام غر بزنند و بگویند ما شام و ناهار زیادی نمی‌خوریم، اما نمی‌دانیم چرا لاغر نمی‌شویم؟ اینها همان کسانی هستند که علاوه‌بر شام و ناهار، چند عدد کیک، شیرینی، بستنی، شکلات، انواع اسنک، چیپس و ذرت‌ بوداده در طول روز مصرف می‌کنند و کالری آنها را به حساب نمی‌آورند. اگر قصد کاهش وزن دارید، باید حواستان به میان‌وعده‌هایی که می‌خورید هم باشد.

4. حذف میان‌وعده‌ها
همان‌طور که باید حواستان به کالری میان‌وعده‌ها باشد، دقت کنید میان‌وعده‌ها را کامل از رژیم غذایی‌تان حذف نکنید. قرار دادن ۲ یا ۳ میان‌وعده سالم و مغذی، هم به حفظ سلامت در طول دوره رژیم‌درمانی کمک می‌کند و هم جلوی پرخوری در وعده‌های اصلی غذایی را می‌گیرد. شیر کم‌چرب، ماست کم‌چرب، انواع میوه، آجیل‌های خام، دانه‌های خام، آبمیوه‌های طبیعی، خرما، انجیر یا توت خشک می‌توانند جزو بهترین میان‌وعده‌ها محسوب شوند. البته اگر حد تعادل را در مصرف آنها رعایت کنید.

5. برابر دانستن مفهوم‌ کم‌چرب و کم‌‌کالری
قرار دادن خوراکی‌های کم‌چرب مانند انواع لبنیات یا گوشت‌های کم‌چرب و بدون چربی کمک زیادی به تسریع روند کاهش وزن می‌کند. گاهی برخی از افراد عبارت کم‌چرب و کم‌کالری را با هم اشتباه می‌گیرند و با مصرف بیش از حد خوراکی‌های کم‌چرب، باعث افزایش کالری دریافتی و شکست خوردن برنامه رژیم‌درمانی‌شان می‌شوند. مثلا اگر کسی قرار است ۳ لیوان شیر و ۲ پیاله ماست در طول دوران رژیم‌اش داشته باشد، بهتر است ۳لیوان شیر و ۲ پیاله ماست کم‌چرب به جای انواع پرچرب بخورد و مجاز به مصرف ۶ لیوان شیر و ۴ پیاله ماست، حتی از نوع کم‌چربش در طول روز نیست. این موضوع در مورد گوشت‌ها هم صدق می‌کند. کالری ۱۰۰ گرم گوشت گوساله کم‌چرب از ۱۰۰ گرم گوشت گوسفند کمتر است اما همین ۱۰۰ گرم گوشت گوساله هم حاوی حداقل ۲۰۰کیلوکالری انرژی است و نمی‌توانید به بهانه کم‌چرب بودن گوشت، ۱۰۰ گرم از آن را ۲۰۰ گرم کنید.

6. نادیده گرفتن کالری نوشیدنی‌ها
برخی از افراد کالری نوشیدنی‌های مختلف مانند شربت‌ها، آبمیوه‌های طبیعی، نوشابه‌های گازدار، دوغ یا قهوه و نسکافه‌های شیرین و مخلوط با شیر یا شیر خشک را در برنامه غذایی‌شان به حساب نمی‌آورند. نتیجه چنین عادتی این می‌شود که روزی چند لیوان نوشیدنی مختلف که ممکن است از ۱۰۰ تا ۵۰۰ کیلوکالری انرژی داشته باشند بخورند و بگویند نمی‌دانم چرا هر کاری می‌کنم، لاغر نمی‌شوم.

7. ننوشیدن آب کافی
نوشیدن آب کافی در طول روز باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود. اصلا آب یکی از ضروریات بدن برای سوزاندن کالری است. هرچه بدن بیشتر در معرض کم‌آبی قرار بگیرد، متابولیسم آن هم پایین‌تر می‌آید و فرد بیشتر مستعد ابتلا به اضافه‌وزن خواهدشد. پژوهشگران آمریکایی می‌گویند بزرگسالانی که حداقل روزی 8 لیوان یا بیشتر آب می‌نوشند، بیشتر از کسانی که این مقدار از آب را در طول روز صرف نمی‌کنند، می‌توانند وزنشان را در حد دلخواه ثابت نگه دارند پس توصیه می‌شود تقریبا 1 ساعت بعد از هر وعده و میان‌وعده غذایی یکی دو لیوان آب بنوشید و اصلا اجازه ندهید حس تشنگی به‌صورت خشکی دهان در شما ایجاد شود.