نکاتی برای حفظ عمر باتری
پیاده شدن از خودرویی که در هوای سرد زمستانی روشن نمی‌شود موضوعی نیست که به راحتی بتوان با آن کنار آمد. حفظ و نگهداری از باتری خودروها تنها با رعایت نکات ساده‌ای امکان‌پذیر است و باعث می‌شود عمر باتری خودرو شما طبیعی باشد و زود‌تر از موعد خود خراب نشود. باتری‌های سربی- اسیدی متداول‌ترین نوع باتری در گذشته بوده است. در این نوع باتری‌ها عبور یک جریان معکوس باعث شارژ شدن آنها می‌شود. باتری‌ خودروها به دلیل اینکه همواره توسط دینام خودرو در حال شارژ شدن هستند می‌توانند برق مورد نیاز خودرو و تجهیزات جانبی آن را به‌طور متناوب تامین کنند. یکی از مهم‌ترین موارد مصرف باتری اتومبیل‌ها استارت موتور خودرو است و برق‌رسانی به شمع‌های خودرو جهت ایجاد جرقه برای انفجار سوخت در سیلندر است. بدون باتری‌ خودروها کاملا بی‌استفاده و مشتی فلز خواهند بود. بیشتر سیستم‌های خودرو‌های امروز با استفاده از جریان برق قابل استفاده هستند.
یک باتری معمولی اتومبیل ۶/ ۱۲ ولت نیروی DC تولید می‌کند. با این وجود ارزش اسمی آن ۱۲ ولت است. در اصل باتری اتومبیل از ۶ باتری کوچک‌تر ساخته شده است که به‌صورت سری به هم متصل شده‌اند. در صورتی که باتری خودرو شما به هر دلیلی تخلیه شده است چند راه می‌توانید انجام دهید تا دوباره آن را احیا کنید: راه اول این است که از باتری خودرو دیگر استفاده کنید و با اتصال صحیح سر باتری‌ها به هم جریان مورد نیاز برای روشن شدن خودرو به آن برسد و بعد از گذشت تنها پنج دقیقه دینام خودرو باتری را شارژ کرده و می‌توان باتری دوم را از خودرو جدا کرد. راه دیگر، استفاده از شارژر‌های مخصوص باتری است که قابل حمل و کوچک هستند و با استفاده از آنها کمک کنید بار تخلیه شده از باتری جبران شود. قبل از هر اقدامی به دستور‌العمل‌های دستگاه توجه کنید تا از بروز آسیب به باتری و ایجاد فاجعه بدتر جلوگیری شود. اتصال اشتباه در هر دو راه عواقب جبران ناپذیری را می‌تواند به‌دنبال داشته باشد. راز طول عمر باتری در نگهداری درست و صحیح از آن است، مکانیک‌ها توصیه می‌کنند یک بار در ماه در باتری را بردارید و شرایط باتری را بررسی کنید و پس از بازبینی حتما آن را سر جای خود قرار دهید.

در صورت مشاهده سولفات روی محل اتصال‌ها آن بخش را با جوش شیرین پاک کنید. برای از بین بردن سولفات‌ها می‌توانید از یک مسواک و ترکیب ۳ قاشق غذا خوری جوش شیرین و یک قاشق غذا خوری آب گرم اقدام به پاک‌سازی کنید. پس از شست و شو، ترمینال‌ها را با حوله خشک کنید و صبر کنید تا کاملا خشک شوند سپس اتصال را برقرار کنید. پس از تمیز کردن ترمینال‌ها با استفاده از وازلین یا روغن‌های دیگر که نیمه جامد هستند محل‌ها را بپوشانید تا از ایجاد مجدد سولفات جلوگیری شود. در صورتی که از باتری‌های با مراقبت بالا استفاده می‌کنید (سربی-اسیدی) سطح آب باتری باید به اندازه کافی بالا باشد. برخی باتری‌ها به مراقبت کمتری نیاز دارند و نیاز به بررسی مقدار آب باتری ندارند. در غیر این صورت هر ماه باید سطح آب باتری بررسی شود مخصوصا اگر ۲ سال از عمر باتری گذشته باشد. باتری‌هایی که به نگهداری نیاز ندارند در واقع کاملا مهرو موم شده‌اند. این باتری نیاز ندارند که سطح اسید داخل‌شان چک شود. روشن و خاموش کردن سریع خودرو برای مثال طی کردن مسافت‌های خیلی کوتاه باعث کاهش عمر باتری می‌شود. سرمای هوا دشمن بار الکتریکی درون باتری است، در هوای سرد قبل از روشن کردن خودرو اطمینان حاصل کنید که تمام وسایل الکتریکی و گرمایشی در حالت خاموش باشند تا در هنگام استارت زدن تمام بار الکتریکی صرف روشن کردن خودرو شود و بار اضافه از باتری‌ها کشیده نشود. در صورتی که از سلامت باتری خود اطمینان دارید ولی همچنان خودرو روشن نمی‌شود باید دینام خودرو را هم بررسی کرد. فراموش نکنید در خودروهای جدید جدا کردن سرباتری‌ها ممکن است باعث به‌هم ریختن سیستم‌های هوشمند خودرو شود و جهنمی را برای شما ایجاد کند. در صورتی که باتری شما در حالت تخلیه قرار دارد از کشیدن بار اضافه از آن اجتناب کنید چرا که این کار باعث ایجاد آسیب در سلول‌های باتری و کاهش شدید عمر آن می‌شود.