شهرکتابی با عطر بهشت

دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- بارها فکر کرده‌ام که اگر نبودند آدم های معدودی مثل رضا رجب زاده، این پیرمرد دوست داشتنی، آرام و مهربان که عمرش را صرف اعتلای فرهنگ کتابخوانی کرده است، فرهنگ و هنر مشهد چقدر یتیم می ماند. مردی که هیچگاه سودای شهرت، پشت تریبون رفتن و مطرح شدن را نداشته، حالا با وقف ملک شخصی‌اش دوباره برای تمام آنانی که با بوی کتاب مست می‌شوند سرپناهی را ساخته است تا نگران پیدا نکردن هیچ کتابی نباشند. پردیس کتاب یا شعبه دیگر انتشارات امام، جمعه شب با حضور هزاران نفر از مردم مشهد، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعدادی از ناشران برجسته و ادیبان و هنرمندان این شهر افتتاح شد. به امید آن روز که راه رجب‌زاده‌ها پر رهرو، بی‌مانع و هموار باشد.

در تب همه‌گیر برج سازی، ساخت این شهر کتاب بسیار ارزشمند است

در این مراسم عبدالله کوثری، مترجم سرشناس کشورمان که به خواست مردم دقایقی را به ایراد سخن پرداخت، گفت: کم و بیش در جریان افتتاح این شهرکتاب بودم. به مردم مشهد به‌خاطر چنین امکانی که به‌وجود آمده تبریک می‌گویم. در زمانیکه تب برج‌سازی و پاساژسازی همه را گرفته یک انسانی چنین موقعیتی را وقف کتاب می‌کند و این بسیار ارزشمند است.

کوثری با بیان اینکه در مملکت ما تناسب منطقی بین تعداد ناشران و کتاب‌فروشان نیست، گفت: به گفته مسئولان ارشاد، حدود هفت الی هشت هزار ناشر داریم ولی به هیچ وجه کتاب‌فروشی که بشود روی آن نام کتاب‌فروشی را گذاشت، نداریم. اما سوال این است که آیا از همین تعداد کتاب‌فروشی که داریم استقبال می‌شود؟ کسی‌که با این شرایط چنین ریسکی می‌کند به نظر من بیش از هرچیز چشم امیدش به مردم بوده و خواسته کاری برای مردم بکند.

این مترجم ادامه داد: واقعا شهری با این جمعیت، موقعیت و ثروت، چنین مکانی را لازم داشت. من شهر کتاب تهران را هم دیده‌ام و فکر می‌کنم اینجا نه تنها چیزی از تهران کم ندارد بلکه به نظرم به مراتب زیباتر و با سلیقه‌تر از تهران ساخته
شده است.

کتاب‌هایی که برای ترجمه انتخاب می‌کنم، براساس سلیقه مخاطب جوان است

عبدالله کوثری با تاکید بر اهمیت استقبال مردم از این پردیس کتاب گفت: از این به بعد مهم این است که چقدر از این مکان استقبال شود. روی صحبتم نیز با جوانان است. اعتراف می‌کنم هر کتابی که بخواهم برای ترجمه انتخاب کنم ناخودآگاه یا خودآگاه مخاطبانم را جوانان این مملکت تصور می‌کنم. ما دیگر عمرمان را کردیم و هرچه می‌خواستیم، بشویم، شدیم ولی شما جوانان پتانسیل‌ها و نیروهای بالقوه این مملکت هستید. آرزوی من این است که جوانان این کتاب‌ها را بخوانند.

کوثری تصریح کرد: هر وقت جوانی من را در خیابان می‌بیند و به کتاب‌هایم اظهارلطف می‌کند خستگی از تنم می‌رود. من به آقای رجب‌زاده تبریک می‌گویم، به اعتقادم ایشان یکی از انسان‌ترین انسان‌هایی است که تا به‌حال دیده‌ام. امیدوارم روزهای بعد هم این شهر کتاب مثل افتتاحیه آن شلوغ باشد.

یکی از آرزوهای بزرگ من در شهر مشهد محقق شد

محمدجعفر یاحقی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد در این مراسم گفت:

باید بگویم امشب یکی از آرزوهای بزرگ من در شهر مشهد تحقق پیدا کرد، هروقت به شهر کتاب تهران می‌رفتم، آرزو می‌کردم که کاش در مشهد هم چنین مرکزی باشد، البته همه می‌دانند که شهر کتاب تهران به همت شهرداری تاسیس شد، ما باید دست آقای رجب‌زاده را ببوسیم که به تنهایی و با هزینه خودش این کار بزرگ را انجام داده است.

این نویشنده و پژوهشگر ادامه داد: اکنون دست و پای همه ما برای تفرج بیشتر در بازار کتاب باز شده، من این اتفاق خوب را به همه مردم مشهد تبریک می‌گویم و آرزو می‌کنم این مرکز همیشه پر از جنب‌وجوش و تبادل فکر و فرهنگ باشد.

قلب هر شهری کتاب‌فروشی آن است

محمدجعفر یاحقی با بیان اینکه قلب هر شهری کتاب‌فروشی آن شهر است، گفت: شهرهای بزرگ به همین رویدادهای بزرگ زنده هستند. شهری که کتاب‌فروشی مرده‌ای دارد به همان میزان مرده است. من حاضرم علیرغم تمام گرفتاری‌هایی که دارم به همراه دوستانم در دانشکده ادبیات جلسات نقد و بررسی کتاب را در این محل برگزار کنیم تا علاقمندان هر هفته دور هم بنشینند و درجریان کتاب‌های نو و انتشارات نو قرار بگیرند.

یاحقی ادامه داد: بدون تردید سهم انتشارات امام در گسترش فرهنگ در خراسان کم‌نظیر است و ما تا به‌حال چنین کتاب‌فروشی نداشته‌ایم. انتشارات امام یک کتاب‌فروشی است ولی از یک ناشر اعتبار بیشتری پیدا کرده و بدون هیچ دعوت و خبررسانی این استقبال شکل گرفته است.

یاحقی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» تصریح کرد: شما مطبوعاتی‌ها می‌توانید در انتشار و تبلیغ و ترویج این فرهنگ کمک کنید چون این مردم بردشان محدود است ولی وقتی جلسات فرهنگی برگزار و اخبار آن در رسانه‌ها پوشش داده شود قدم بزرگی برداشته شده و البته این کار مستلزم حمایت شهرداری نیز هست.

عضو شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: مشهد مرکز رفت‌وآمد افراد بسیاری است، پس پسندیده است که مرکزی برای نشست و برگزاری جلسات با این بزرگان مهیّا شود. هنرمندان و دانشمندان زیادی به مشهد رفت‌وآمد می‌کنند اما کسی باخبر نمی‌شود و دست خالی بازمی‌گردند.

ویترین‌های کتاب، شرایط خوبی ندارند

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در افتتاحیه این شهر کتاب گفت: توفیقی است که امروز یکی از اتفاقات خوب فرهنگی شهر و کشورمان را شاهدیم، کتابفروشی امام برای هر مشهدی انباشته از خاطرات خوب است.

سید عباس صالحی ادامه داد: موسس محترم این کتاب‌فروشی در طول 35 سال گذشته با درایت و پشتکار، بنای فرهنگی محکمی را در این شهر بنا و نقطه عطفی در حوزه گسترش فرهنگ این شهر ایجاد کرده است. تک‌تک مشهدی‌هایی که به کتاب علاقمند شدیم به این کتاب‌فروشی مدیونیم، امیدواریم نسل‌های بعدی هم با نام انتشارات امام انس بگیرند.

صالحی با بیان اینکه تولید کتاب در کشور ما شرایط خوبی دارد اما ویترین‌های کتاب شرایط خوبی را ندارند، تصریح کرد: اتفاق خوبی که امروز شاهد آن هستیم، این است که انتشارات امام گام سوم را در حلقه کاری خودش در حوزه کتاب
آغاز می‌کند.

اینکه کسانی‌که علاقمند به کتاب هستند، بتوانند حجم انبوه تازه‌های کتاب را در شرایط مطلوب‌تر ببینند و کودکان و نوجوانان آنان بتوانند به راحتی با کتاب ارتباط برقرار کنند، امکان برگزاری نشست‌ها و گفتگوهای فرهنگی در حاشیه کتاب‌فروشی فراهم شود همگی اتفاقات خوبی است که در این نوع از فروشگاه‌های مدرن عرضه کتاب می‌توانیم شاهدش باشیم.

وی ادامه داد: در این کتاب‌فروشی آدمی حس می‌کند وارد گلستان کتاب شده و ممیزی کتاب‌ها حداقلی است، لذا کسانی‌که عاشق کتاب هستند، حس می‌کنند که اگر به این کتاب‌فروشی بیایند هر نوع کتابی را پیدا خواهند کرد. صالحی در پایان تصریح کرد: گسترش فرهنگ فقط مدرسه‌سازی نیست بلکه بخشی از آن این است که ذائقه‌های مردم را در کتابخوانی تقویت کنیم.

برای برگزاری کنسرت،

گفت‌وگوهای جدی صورت می‌گیرد

در حاشیه این مراسم سیدعباس صالحی در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» مبنی بر اظهارات دادستان خراسان رضوی درخصوص لغو برگزاری تمامی کنسرت‌ها در این استان و واکنش اداره کل ارشاد اسلامی درباره این اظهار نظر گفت:

این سوال را باید از معاون هنری ارشاد بپرسید، شاید اظهارنظر من جامع نباشد، اما حتما گفت‌وگوهای جدی صورت گرفته و می‌گیرد تا کشور با هماهنگی بیشتری در این مسیر حرکت کند.

افتتاح شهر کتاب پس از 12 سال

علی رجب‌زاده از موسسان این شهر کتاب در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه بعد از ۱۲ سال این پروژه افتتاح شد، گفت: مراسم رسمی نداشتیم و از هیچ کسی دعوت رسمی نکردیم، وی ادامه داد: انتشارات ققنوس، آموت، نیلوفر و ... از جمله ناشرانی بودند که برای افتتاح این شهر کتاب به مشهد آمدند. رجب‌زاده در توضیح کارکرد غرفه‌های این شهر کتاب گفت: بخش ویژه این پردیس کتاب مختص کودکان است، کلاس‌های متعددی برای کودکان در بخش موسیقی، بازی‌های آموزشی، نقاشی و داستان برگزار خواهیم کرد.

این رویداد باعث دلگرمی است

سلمان ساکت، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: در روزهایی که عموما اخبار خوبی از مشهد به گوش نمی‌رسد و این شهر از لحاظ فرهنگی نسبت به بقیه شهرها خیلی حال و روز خوشی ندارد این رویداد دل فرهنگ‌دوستان را در این شهر شاد کرده است، امیدوارم بیش از پیش شاهد بازگشایی چنین مکان‌هایی در مشهد باشیم.

شهرکتابی با عطر بهشت