بررسی تمام خواص درمانی موز (قسمت دوم)

الهه میرزاده

کارشناس تغذیه

در قسمت اول درباره خواص درمانی موز به مواردی مانند تأثیرات موز بر سلامتی قلب و جلوگیری از سکته‌های قلبی و مغزی، پیشگیری از آسم و نقش درمانی آن در بیماری‌های مزمن مثل فشارخون و اختلالات حواس اشاره شد. همچنین درباره نقش این میوه لذیذ در سلامتی پوست و مو به‌صورت مختصر توضیحاتی داده شد. در این قسمت علاوه بر نقش درمانی موز در سایر بیماری‌ها به کاربردهای دیگر غیرخوراکی آن اشاره خواهیم کرد.

 

موز و کم خونی

آمارهای تأمل‌برانگیزی مبنی بر فقر آهن و کم‌خونی در ایران وجود دارد. براساس این آمارها ۵۰ درصد خانم‌های باردار ایرانی دچار فقر آهن و نیمی از دخترهای جوان ۱۴ساله تا زن‌های ۴۳ ساله از کمبود آهن رنج می‎برند و یک‌سوم این زن‌ها به آنمی یا کم‌خونی مبتلا هستند. متاسفانه کم‌خونی در هر زمانی و برای هرکسی پیش می‌آید. موز میوه فوق‌العاده‌ای است که آهن فراوان آن به افزایش گلبول‌های قرمز کمک و درنتیجه کم‌خونی را رفع می‌کند.

درمان یبوست

این میوه مقوی به‌دلیل فیبر بالایی که دارد اگر در رژیم غذایی قرار بگیرد به عملکرد طبیعی روده کمک می‌کند. موز مسهل بوده و به درمان یبوست کمک می‌کند. یکی از سریع‌ترین روش‌هایی که به درمان یبوست کمک می‌کند، مصرف شیرموز است که اگر همراه عسل مصرف شود علاوه بر کنترل سطح قندخون، معده را آرام کرده و غلظت خون را کاهش می‌دهد.

سوزش معده

موز دارای اثرات آنتی‌اسیدی طبیعی بر بدن است، بنابراین سوزش سردل و معده را کاهش می‌دهد. افرادی که بعد از خوردن وعده‌های غذایی در ناحیه معده احساس سوزش دارند، بهتر است نیم‌ساعت بعد از صرف غذا موز بخورند زیرا تسکین‌دهنده معده است. همچنین اگر موز بین وعده‌های غذایی مصرف شود، سطح قندخون را متعادل ساخته و از بروز برخی بیماری‌های صبحگاهی جلوگیری می‌کند.

کمک به سیستم عصبی

ویتامین ب موجود در موز سیستم عصبی بدن را به آرامش دعوت می‌کند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد افرادی که در محل کار خود ریزه‌خواری می‌کنند و مدام درحال خوردن شکلات، چیپس و... هستند خیلی زود دچار اضافه وزن و چاقی می‌شوند. این دسته از افراد برای جلوگیری از این عادت با خوردن یک عدد موز در روز می‌توانند سطح قندخون بدن‌شان را کنترل می‌کنند تا کمتر گرسنگی را احساس کنند.

جانشینی برای برنامه غذایی فاقد گلوتن

براساس مطالعات انجام شده، آرد تهیه شده از موز سبز می‌تواند به شکل پاستا در برنامه غذایی بیماران مبتلا به سلیاک قرار بگیرد. این محصول به لحاظ عطر، طعم و ویژگی‌های ظاهری تفاوت چندانی با محصولات مشابه ندارد.

سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

موز سرشار از ویتامین ب‌شش است؛ این ویتامین، باعث تخفیف علائم سندرم قبل از قاعدگی می‌شود. موز،‌ درد در ناحیه شکم را کاهش داده و نوسانات خلق‌وخو رو کنترل و از احتباس و جمع شدن آب‌ در بدن جلوگیری می‌کند.

دیگر خواص

موز دمای بدن را کنترل می‌کند و برای زنان باردار انتخاب مناسبی است. این میوه در مقایسه با سیب خواص بیشتری دارد و مواد معدنی، ‌پروتئین، ویتامین‌ها و... در این میوه نسبت به سیب دو برابر است. همچنین کربوهیدرات، ‌فسفر، پتاسیم و... در آن به وفور یافت می‌شود. یکی دیگر از خواص شگفت‌انگیز این میوه رفع سوزش نیش حشرات است، اگر مقداری از این میوه روی پوست و در محل نیش پشه مالیده شود سوزش و تورم را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد پتاسیم موجود در موز بر یادگیری دانش‌آموزان مؤثر است. متخصصان توصیه می‌کنند دانش‌آموزان در وعده صبحانه حداقل یک برش موز بخورند تا قدرت مغز و یادگیری‌شان افزایش یابد.

سفید کردن دندان با استفاده از پوست موز

پوست موز منبع غنی کلسیم است که مشکلات دندان ولثه‌ها را برطرف کرده و از تغییرات در دندان‌ها جلوگیری می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهند پوست موز جرم و لکه‌های روی دندان‌ها را نابود می‌کند. پوست موز را روی قسمت‌های مختلف دهان و دندان خود قرار دهید تا تمام آلودگی‌ها و باکتری‌های آن از بین بروند. پوست موز خاصیت اسیدی کوچکی دارد که با استفاده از آن در طول روز دیگر نیاز به مسواک و دهان شویه نخواهید داشت. پزشکان توصیه می‌کنند حتما پوست موز را روی دندان‌های خود بکشید تا دچار پوسیدگی‌های دهان و دندان نشوید.