با هوش‌های اجتماعی کسانی هستند که هوش اجتماعی بالایی دارند. در این مقاله می‌خواهیم تنها به شرح هفت مورد از ویژگی‌های این افراد بپردازیم:

1. با هوش‌های اجتماعی می‌توانند با دیگران همدلی داشته باشند.

همدلی یعنی اینکه ما بتوانیم خود را به جای دیگران بگذاریم، با کفش‌های آنها راه برویم و دنیا را از دریچه چشم آنها ببینیم. همدل‌ها علاوه بر احساسات بیان شده، احساسات ناگفته افراد یا گروه را نیز درک می‌کنند. آنها می‌توانند بر اساس درک صحیح و دقیقی که از نیاز یا احساس افراد یا گروه پیدا می‌کنند، به آنها کمک کنند. آنها با هر کسی متناسب با خود او رفتار می‌کنند. آنها در رفتار‌های خود مراعات حال دیگران را نیز می‌کنند، در صورتی که افرادی که در همدلی ضعیف هستند، بدون در نظر گرفتن حال دیگران هر کاری که بخواهند انجام می‌دهند.

2. با هوش‌های اجتماعی جریانات جاری در محیط را به‌خوبی تشخیص می‌دهند.

آنها به راحتی روابط قدرتمند و کلیدی را تشخیص می‌دهند. آنها در شناسایی روابط ضروری قوی عمل می‌کنند. این افراد در برخورد با هنجار‌های محیط و گروه کاملا سنجیده رفتار می‌کنند، این در حالی است که کسانی که این مهارت را ندارند، در بهترین حالت، نا‌خواسته هنجار‌ها و قوانین محیط را نقض ‌کرده و به دیگران آسیب وارد می‌کنند. به بیانی دیگر، نیازی نیست که دائما به این افراد قوانین، هنجار‌ها و خط مشی گروه را یادآوری کنیم. آنها خیلی خوب می‌توانند بر جریانات محیطی و افراد تاثیر بگذارند و در آخر، میزان خطای آنها در گروه، سازمان و محیط کمتر است.

3. با هوش‌های اجتماعی در تشخیص نیاز دیگران بسیار قوی عمل می‌کنند.

از آنجایی که این افراد بسیار بر محیط و شرایط آگاهی دارند، همچنین همدل‌های خوبی هستند، به راحتی می‌توانند نیاز و خواسته‌های گفته یا نا گفته دیگران را درک کرده و در جهت کمک به آنها برآیند. این در حالی است که افرادی که این مهارت را ندارند در تشخیص نیاز دیگران معمولا خطا می‌کنند و آنها را درک نمی‌کنند، پس در کمک به آنها چندان موفق نیستند. افرادی که در تشخیص نیاز دیگران با هوش نیستند، بیشتر از همه به نیاز‌های خود و برآوردن آنها مشغول هستند و دیگران در ارتباط با آنها احساس درک نشدن و بی اعتمادی می‌کنند.

4. با هوش‌های اجتماعی در برقراری ارتباط عملکرد قوی‌ای دارند.

آن‌ها در تعاملات ارتباطی مهارت دارند، مثلا در گفت‌وگوی دو طرفه و ادامه دادن صحبت. آنها خیلی خوب گوش می‌دهند و به دنبال درک متقابل هستند. به خوبی می‌توانند در مقابل یک جمع صحبت کنند. این افراد بدون اینکه حالت تدافعی پیدا کنند به بازخورد‌هایی که به ایشان داده می‌شود گوش می‌کنند. آنها متعصب نبوده و مشتاق تغییر عقاید کهنه خود هستند. در حالی‌که افرادی که این مهارت را ندارند اصلا از دیگران بازخورد نمی‌خواهند، در روابط یک جانبه عمل می‌کنند، شنوندگان موفقی نیستند و بنابراین، کمتر دیگران را درک می‌کنند.

5. با هوش‌های اجتماعی قدرت تاثیر‌گذاری بر دیگران را دارند و در روابط میان فردی تاثیرگذار هستند.

این افراد شفقت و همدلی خود را به دیگران نشان می‌دهند، دیگران را آزاد و راحت می‌گذارند. آنها در روابط میان فردی خود درایت و دیپلماسی خاصی را به‌کار می‌بندند. این افراد صریح و شفاف هستند و از ابهامات دوری می‌کنند. آنها می‌توانند فضای پر تنش را با روش‌های مناسبی آرام کنند. افرادی که مهارت تاثیر‌گذاری میان فردی را دارند به‌راحتی می‌توانند حس امنیت و اعتماد را در دیگران ایجاد کنند و انرژی مثبت به آنها بدهند. آنها در تبادل اطلاعات ماهر هستند، یعنی اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و در مقابل اطلاعاتی را دریافت می‌کنند. این افراد به مذهب، فرهنگ و جنسیت دیگران احترام می‌گذارند و حس پذیرفته شدن و تعلق داشتن را به آنها منتقل می‌کنند.

6. با هوش‌های اجتماعی در همکاری گروهی عملکرد قوی‌ای دارند.

آن‌ها به قوانین و هنجار‌های گروه عمل می‌کنند. این افراد می‌دانند که پیشرفت و رسیدن به اهداف گروهی در گرو تقویت تمام گروه است و نه فقط در گرو موفقیت خود آنها. آنها از همکاری با دیگران لذت می‌برند و تمام افراد گروه را به فعالیت تشویق می‌کنند. این افراد تمام اطلاعات لازم برای پیشرفت گروه را در اختیار افراد می‌گذارند، در حالی‌که افرادی که مهارت کار گروهی را ندارند اطلاعات را برای خود نگه می‌دارند تا خودشان موفق شوند. برخی از افرادی که مهارت کار گروهی را ندارند از دیگر افراد گروه اطلاعات می‌گیرند یا صبر می‌کنند تا دیگران تمام تلاش‌ها را انجام دهند، سپس در نهایت از تمام اطلاعات در جهت موفقیت فردی خود استفاده کرده و تلاش گروه را به نام خود تمام می‌کنند.

7. با هوش‌های اجتماعی به راحتی می‌توانند در دیگران اعتماد ایجاد کنند.

آن‌ها اطلاعات لازم مربوط به خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند، با دیگران محترمانه، منصفانه، شفاف و صریح برخورد می‌کنند. آنها بر قول‌ها و تعهدات خود پایبند هستند و غالبا افرادی هستند که سر موقع در قرار ملاقات حاضر می‌شوند. این افراد حال دیگران را مراعات و به وضعیت آنها توجه می‌کنند. در این افراد یکپارچگی متناسبی میان افکار، گفتار و عملکردشان دیده می‌شود و در مجموع، این ویژگی‌ها باعث می‌شود که فرد قابل اعتماد و معتبری در نظر مردم باشند.