انتظار خریدار ایرانی از خودرو

امیررشیدمهرآبادی
کارشناس خودرو

سلیقه خریداران خودرو در گذر زمان دائما در حال تغییر است، به طوری که خودروهایی که دو دهه قبل هنگام تردد در خیابان نظر همه را به خود جلب می‌کردند، امروز جایگاه قابل‌توجهی ندارند. البته هستند افرادی که هنوز هم طراحی و تکنولوژی را خیلی جدی نمی‌گیرند و همواره از مدل‌های دهه 90 به‌عنوان نقطه عطف خودروسازی جهان یاد می‌کنند. در بیشتر کشورهای پیشرفته و صاحب صنعت، خریداران بعد از مقایسه طراحی و انتخاب خودرویی که در نظرشان زیباتر جلوه می‌کند در گام دوم و پس از نهایی کردن قیمت؛ فاکتورهای بیشتری را مد نظر قرار می‌دهند. ازجمله هزینه نگهداری، مالیات، عوارض سالانه، مصرف بنزین، خدمات پس از فروش ودوره گارانتی طولانی‌تر و شرایط پرداخت مبلغ خودرو. حتی در برخی کشورهای صنعتی مانند آلمان، خریدار در صورت خرید خودروی داخلی، از تخفیف‌های زیادی برخوردار می‌شود. اما در کشور ما این قضیه متفاوت است، زیرا با توجه به بازار نه‌چندان متنوع، خریدار در بازه قیمتی و قدرت خرید خود کاملا با محدودیت انتخاب مواجه است و نمی‌تواند تمام فاکتورهای مد نظر خود را در زمان خرید لحاظ کند. این موضوع از نظر شرکت‌های خودروساز جدی گرفته نشده است و اگر هم جدی بررسی شده باشد حداقل گام اساسی برای این موضوع برداشته نشده و نمی‌توان صرفا تیراژ تولید را دلیلی بر منطبق بودن محصولات تولیدی با نیاز و سلیقه خریداران دانست.

 

خریداران خودرو معمولا اخبار خودرویی را دنبال می‌کنند و حتی حاضرند برای خرید خودرویی که فقط یک عکس از آن توسط شرکت خودروساز منتشر شده واطلاعی از قیمت و مشخصات دقیق آن هم ارائه نشده است مدت‌ها انتظار بکشند البته به شرطی که طرف مقابل هم نیاز و سلیقه‌شان را محترم بشمارد. در قسمتی از بازار که خریداران دارای قدرت خرید خوبی هستند، افراد برای داشتن خودروی مورد نظرشان وحتی برندی که سال‌هاست به آن دلبسته هستند، حاضرند با پرداخت چند برابر قیمت جهانی به مطلوب برسند و از سواری آن لذت ببرند. در قسمتی دیگر از بازار که سال‌هاست فاصله و محصولات تولیدی جدید احساس می‌شود، فاصله بین خودروهای تولید داخل و وارداتی است که کم‌کم با معرفی و ورود نمونه‌های متنوع چینی و خوش آب و رنگ، با شیبی ملایم ذائقه خریداران در این بازه در حال تغییر است و خریداران با چشم‌پوشی از هزینه نگهداری و استهلاک بالای این خودرو‌ها حتی کیفیت پایین خودرو‌های چینی را در کنار آپشن و طراحی‌های کمی به روز، پذیرفته‌اند. در بخش خودروهای داخلی نیز محصولات تکراری فقط می‌توانند ناگزیران را تا حدی قانع کنند. ولی به راستی خریدار ایرانی چه می‌خواهد؟

خریداران ایرانی خودرویی با طراحی زیبا و به روز میخواهند که در کنار کیفیت بالا و امکانات رفاهی مناسب جهت استفاده روزمره، دارای ایمنی حداقل متوسطی باشد ودر ضمن با ارائه خدمات پس از فروش خوب وپاسخگو و در شأن خریدار، خدمات دهی نماید. همچنین خریدار مجبور نباشد که سال‌های طولانی طراحی تکراری یک خودرو را تحمل کند و با ورود نمونه جدید خودرو در بازارهای جهانی، شاهد حضور آن خودرو در سبد خرید و تولید داخلی باشد. در ضمن ارائه خودروهایی با برند جهانی معتبر و در کلاس‌های متنوع از قبیل خودرو‌های دو درب، سقف باز شو (کروک)، دو دیفرانسیل و... می‌تواند تمام نیازهای سنی وکاربردی خریداران را پوشش دهد. انتظاراتی که خیلی پیچیده نیست و کاملا منطقی و در شان خریدار ایرانی است. در کنار همه این موارد اما بیشترین نیاز خریداران، کیفیت خوب است. کیفیتی که خریدار ایرانی آن‌را در همه ابعاد از خودروسازان مطالبه می‌کند، از کیفیت، رفتار و احترام با مشتری آغاز می‌شود تا کیفیت محصول نهایی. این انتظار برای خریداران حتی می‌تواند شیرین باشد به شرطی که خریدار از صداقت خودروساز اطمینان داشته باشد. زمانی که قرار است خودروی جدیدی به بازار معرفی شود اکثر خریداران با پرس و جو از دست‌اندرکاران بازار خودرو یا کارشناسان مشاور وفعال در زمینه خودرو در صدد کامل کردن اطلاعات خرید هستند و به نوعی با سردرگمی و تردید فقط بیشتر سردرگم می‌شوند،زیرا باید نمونه خودرویی که قرار است در آینده به بازار ارائه شود در تمام نمایندگی‌های فروش آن خودرو حداقل یک دستگاه مستقر شود و با آموزش کارشناسان فروش و ارائه اطلاعات فنی و مشخصات کامل خودرو، خریدار در زمان پیش‌خرید از تمامی کم وکیف خودروی ارائه شده مطلع گردد در ضمن قیمت نهایی خودرو نیز کاملا مشخص باشد. خریداران ایرانی بسیار هوشمندند و با فراگیر شدن سیستم‌های ارتباطی مانند اینترنت وشبکه‌های اجتماعی، اطلاعات عمومی و تخصصی فراوانی در دسترس همگان است و هر فردی حداقل انتظار دارد که در مقابل ارزش پرداختی، کالای دریافتی متناسب با آن را دریافت نماید.