اجرای همگانی مرغ سحر در بجنورد
دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- پس از به اتمام رسیدن ایام محرم و صفر، خراسان بزرگ برگزارکننده کنسرت‌های متعددی از هنرمندان موسیقی کشور بوده که عموم این میزبانی در بجنورد و تالار گلشن این شهر بوده است. بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، شهر به نسبت کوچکی است که مردمش همواره به دیدن بیلبوردهای تبلیغاتی کنسرت‌های خوانندگان نامی کشور عادت کرده‌اند، شهرام ناظری، همایون شجریان، گروه کامکارها، علیرضا قربانی، محمد معتمدی و خوانندگان پاپ مثل احسان خواجه‌امیری، سیروان خسروی، رضا یزدانی و ... از جمله کسانی بودند که هریک به نوبت تبلیغ کنسرت‌هایشان سطح شهر را ریتمیک کرده است.
دوم بهمن‌ماه سال جاری نیز طنین آواز همایون شجریان در بجنورد و آواز علیرضا قربانی در نیشابور، شمال و غرب مشهد را موزون کرد و مشهدی‌ها را به این دو شهر کشاند. علیرضا قربانی که خود ماه گذشته با اجرای آلبوم سودایی در بجنورد برای سومین بار طی یک سال گذشته در این شهر به روی صحنه رفت، این بار مهمان نیشابوری‌ها در سالن سینما فیروزه این شهر بود، کنسرت همایون شجریان اما تبدیل به تور خراسان‌گردی شد، شب اول کنسرت عده زیادی که موفق به تهیه بلیت نشده بودند پشت درهای سالن گلشن بجنورد به امید راهی برای ورود به سالن کنسرت به سر بدند. استقبال مردم آنقدر زیاد بود که در ساعات اولیه باز شدن سایت تمامی بلیت‌های دو شب و چهار سانس به فروش رسید و برگزارکنندگان را مجاب کرد تا کنسرت را برای شب سوم و چهارم تمدید کنند، اما تمدید چهارم لغو شد و همایون شجریان پس از اینکه دوم، سوم و چهارم بهمن آلبوم نسیم وصل را در بجنورد اجرا کرد، بعد از یک شب استراحت، آماده اجرای ۶ و ۷ بهمن در قوچان شد. این شهر به نسبت بجنورد در فاصله کمتری از مشهد و در خراسان رضوی قرار دارد.

اولین اجرای شجریان پسر در خراسان
شب اول کنسرت همایون در بجنورد برخلاف انتظار همیشگی بدون تاخیر آغاز شد و شجریان پسر با تشویق تماشاچیان به روی صحنه آمد و زمانی‌که میکروفونش را به دست گرفت، سکوت محض در سالن حکم‌فرما شد. همایون با اجرای تصنیف «تو کیستی» فریدون مشیری اولین آوازش را خواند و بعد از آن با شعر مولانا، شد زغمت خانه سودا دلم، در طلبت رفت به هرجا دلم ... دومین قطعه خود را اجرا کرد، قطعه سوم با شروع موسیقی بخش آغازینش حال و هوای دیگری را در بین تماشاچیان ایجاد کرد، قطعه‌ای که نام این کنسرت را به خود اختصاص داده بود، قطعه‌ای ماندگار از بانو سیمین بهبهانی بود که سال گذشته جامعه شعر و ادبیات کشور را بی‌مادر کرد، قطعه‌ای که همگان را به مرور دفتر خاطراتشان مجاب می‌کرد که از همان «نبسته‌ام به کس دل» آغازینش تا «به من هرآنکه نزدیک، از او جدا جدا من» انتهایش را خط ببرند.

شجریان تصنیف‎هایی از بزرگان ادبیات ایران را می‌خواند
گویی همایون شجریان با انتخاب تصنیف‌هایی از بزرگان ادبیات فارسی صدای زیبا و بی‌رقیب خود را ماندگارتر می‌کند، در قطعات اجرایی او نام مولانا با دو تصنیف «خانه سودا» و «عشق از کجا» می‌درخشد، تصنیف «افسونگر» و «دفتر دل» به همراه تصنیف «تو کیستی»، سه قطعه‌ای بودند که با کلام زنده‌یاد فریدون مشیری در سالن کنسرت طنین‌انداز شدند، با تصنیف «غریبانه»، هوشنگ ابتهاج با تصنیف «با ستاره‌ها» که نام آلبومی است که همایون شجریان در سال ۸۵ منتشر کرد و دو تصنیف «حاصل عمر» و «نسیم وصل» که سروده زنده‌یاد رهی معیری است، تاثیرگذاری آواز صدای همایون را دوچندان می‌کرد. همچنین از آهنگسازی محمدجواد ضربیان نیز باید به‌عنوان برگ زرین دیگری از این دفتر ملودیک نام برد.

همایون با «مرغ سحر» زادگاه پدری را ترک می‌کند
همایون شجریان که عموما فقط در کنسرت‌هایش می‌خواند و به ایراد سخن نمی‌پردازد با اجرای تصنیف «نسیم وصل» که دهمین قطعه اجرایش بود در میان تشویق ممتد و پرشور هوادارنش به همراه گروه نوازندگان ایستاد و با تعظیم و دست به سینه فشردن، مهر و عشق خود را به هوادارانش بازمی‌گرداند، اما پایان کار همینجا نبود، درحالی‌که چراغ‌های سالن روشن شده بودند و این حاکی از به پایان رسیدن کنسرت بود، او دوباره به جایگاهش بازگشت، میکروفونش را به دست گرفت و نام ملک‌الشعرای بهار را به فهرست بلند بالای شعرای نامی ایرانی قطعات اجرایی‌اش افزود... بله، تصنیف جاویدان «مرغ سحر» با همراهی تماشاچیان و در میان تشویق‌هایی که تا انتهای اجرای قطعه ادامه داشت، هوادارانش را غافلگیر کرد و درحالی‌که از میان جمعیت صدای «چرا رفتی؟» به گوش می‌رسید صحنه اجرا را ترک و با مردم بجنورد خداحافظی کرد و ۵ اجرای دیگر همایون شجریان در بجنورد و ۴ اجرایش در قوچان به همین منوال گذشت.

همراهی گروه نوازندگانی خبره
کنسرت همایون با ۱۲ نوازنده خبره کشورمان همراه بود، سینا جهان‌آبادی که سرپرستی ارکستر را برعهده داشت در این کنسرت نوازنده کمانچه نیز بود، نوازندگی دف، دایره و بندیر را حسین رضایی‌نیا برعهده داشت و پاشا هنجنی نی می‌زد، پریچهر خواجه نوازنده نام‌آشنای ساز قانون، پریسا پیرزاد نوازنده ویولن، لعیا اعتمادی نوازنده ویلون‌آلتو، نگار نوراد نوازنده ویولن سل و آتنا اشتیاقی نوازنده کنترباس، بانوانی بودند که در این سفر گروه ارکستر همایون شجریان را همراهی می‌کردند، میلاد محمدی که در کنسرت علیرضا قربانی در بجنورد نیز همراه او بود نوازندگی تار و سه‌تار را برعهده داشت، علی جعفری دیگر نوازنده ویلون در این کنسرت بود که در مدت حضورش در بجنورد کارگاه آموزشی یک روزه ویلون را هم برگزار کرد، نوازنده فلوت در این کنسرت شهرام رکویی بود و آیین مشکاتیان یادگار زنده‌یاد پرویز مشکاتیان و نوه استاد محمدرضا شجریان، به‌عنوان جوان‌ترین نوازنده گروه تنبک می‌نواخت.