کسب ثروت با درآمد کم
کمتر کسی است که به ثروتمند شدن علاقه نداشته باشد اما کمتر کسی است که می‌داند مسیر رسیدن به ثروت را چگونه طی کند. برخی محققان با توجه به زندگی افراد موفق در زمینه کسب ثروت نقشه راهی را ترسیم می‌کنند که اگر درست طی شود می‌تواند در رسیدن به هدف موثر باشد. آنچه در پی می‌خوانید شیوه‌های عملی در این مسیر است: 1- ثروتمند شدن از طریق یک حرفه
دانش آکادمیک فرا بگیرید: مهم نیست که دانش شما در رشته مورد نظر با تحصیل در مقطع دوره فوق لیسانس دانشگاه صنعتى شریف حاصل شده باشد یا اینکه از طریق ثبت‌نام در یک دوره آموزشى به آن دست یافته باشید بلکه باید دانش زمینه مطلوب کارى خود را در حد قابل قبولى داشته باشید. حتى مواردى که رویکرد کاملا تئوریک دارند، در بعضى مواقع در پروژه‌هاى واقعى به کمک شما آمده و باعث تمایز شما از سایر همکاران‌تان مى‌شود. در ضمن، هنگام استخدام نیز رزومه علمى شما تاثیر بهترى از سوابق نامعلوم و حتى غیرمعتبر کارى در نزد کارفرما خواهد داشت.
حرفه آینده‌تان را درست انتخاب کنید: اگر اولویت اول شما کسب ثروت و زندگى راحت در آینده است، خیلى دنباله‌رو علاقه خود به رشته خاصى نباشید. به نتایج تحقیقاتى که در مورد متوسط درآمد مشاغل مختلف انجام شده، نگاه کنید تا ببینید در کدام رشته‌ها که به علایق شما نزدیک‌ترند، احتمال ثروتمند شدن بیشتر است. به‌طور مثال احتمال ثروتمند شدن شما در نقش یک مهندس مالى بیشتر از یک استاد دانشگاه خواهد بود.
مکان درستى را براى فعالیت شغلى انتخاب کنید: به جایى بروید که شغل‌هاى بهتر و بیشترى وجود دارد. مثلا به عنوان کارشناس مسائل مالى و بورس، زمینه کارى بهتر و امکان رشد بیشترى در تهران براى شما وجود خواهد داشت تا در یک شهرستان کوچک.
ابتدا شغلى براى کسب تجربه پیدا کنید: تا مى‌توانید براى جاهاى مختلف درخواست کار بفرستید و مصاحبه بروید. هنگامى که کار مورد نظر را یافتید آن را نگه دارید و سعى کنید تجارب لازم براى موفقیت‌هاى آینده را کسب کنید. تا پیدا شدن یک کار مناسب نیز مى‌توانید در یک شرکت معتبر کارآموزى کنید و تجربه کسب کنید.
شغل و کارفرمایتان را تغییر دهید: با این کار مى‌توانید دستمزد خود را افزایش داده، تجارب کارى و غیرکارى مختلف به دست آورده و ریسک بیکارى آینده به دلیل تک بعدى بودن را کاهش دهید. از اینکه این کار را بارها انجام دهید واهمه نداشته باشید. اگر شما کارمند با ارزشى باشید، حتى ممکن است کارفرماى فعلىتان براى نگه داشتن شما، افزایش حقوق و سایر مزایا را در نظر بگیرد. ممکن است وابستگى به شرایط فعلى، ترس از محیط و کار جدید یا وفادارى شغلى، شما را در این اقدام سست کند، اما به یاد داشته باشید براى پیشرفت باید مدام در حرکت باشید، بنابراین براى یافتن موقعیت‌هاى تازه گوش به زنگ باشید.
تجارت شخصى راه‌‌اندازى کنید: بیشتر افراد موفق یک درآمد جانبى به جز حقوق ثابت ماهانه دارند که گاهى از این کارهاى جانبى درآمد بیشترى عایدشان مى‌شود. این کار تمرکز و وقت زیادى مى‌طلبد و استرس زیادى به شما وارد مى‌کند، اما بعد از چند وقت که به سوددهى رسید، شما مى‌توانید نتیجه آن را ببینید. علاوه بر درآمد بیشتر، شما این مزیت را خواهید داشت که رئیس خود باشید و زمان‌هاى کارى خودتان را تنظیم کنید. پیشنهاد مى‌کنیم پس از کسب تجربه در یک زمینه خاص و به‌دست آوردن دانش جنبه‌هاى مختلف آن، تجارت خود را شروع کنید.

2- ثروتمند شدن از طریق سرمایه‌گذارى
سرمایه‌گذارى کردن در تحصیل: حتى اگر موفق نشدید از طریق کنکور وارد دانشگاه شوید، با هزینه شخصى به دانشگاه بروید. مطمئن باشید با انتخاب رشته صحیح بعدها چند برابر هزینه سرمایه‌گذارى شده براى تحصیل خود را به‌دست خواهید آورد. براى مثال اگر شخصى که به تجارت علاقه‌مند است، مدرک MBA بگیرد، هزینه تحصیل خود را بعدها در کمتر از یک سال به دست خواهد آورد.
در بازار‌هاى مالى سرمایه‌گذارى کنید: بازارهاى مالى محل مناسبى براى چند برابر کردن پول شما هستند. اگر خود را به دانش لازم مجهز کنید و فرد فرصت‌شناسى باشید، قادر خواهید بود چند برابر درآمد سالانه خود را از این طریق به دست آورید. خرید سهام شرکت‌هاى معتبر و اوراق قرضه راهى مطمئن براى ایجاد درآمد فرعى است. براى افراد ریسک‌پذیرتر، سرمایه‌گذارى در بازار بورس، سود بیشترى به دنبال خواهد داشت. در کنار اینها نباید از سرمایه‌گذارى روى طلا و ارز غافل شد. این بازارها در شرایط بحران‌هاى اقتصادى داخلى یا جهانى، به طرز شگفت‌آورى سودآورى دارند.
در مستغلات سرمایه‌گذارى کنید: خرید املاک استیجارى یا زمین در مکان‌هاى رو به رشد، سرمایه‌گذارى است که شما همواره برنده آن خواهید بود. با توجه به افزایش جمعیت و در نتیجه بالا رفتن تقاضا براى مسکن و همچنین املاک تجارى، مى‌توانید انتظار یک سود تضمین شده را داشته باشید. اگر فرد ریسک‌پذیرى نیستید، مى‌توانید با خرید یک واحد استیجارى، نه تنها از افزایش سرمایه خود مطمئن شوید، بلکه از اجاره ماهانه آن استفاده کنید. اگر هم وقت و انرژى کافى دارید و به دنبال سود بالا هستید، پیشنهاد مى‌شود به صورت فردى یا مشارکتى اقدام به ساخت‌وساز کنید.
وقت خود را سرمایه بدانید: به جاى اینکه چند ساعت در روز را به بطالت صرف کنید، سعى کنید براى کل روزتان برنامه‌ریزى داشته باشید. از هر زمانى براى یادگیرى مطالبى مانند ساز‌و‌کارهاى اقتصادى، عملکرد شرکت‌هاى بورس، مدل‌هاى ریاضى ساده و پیشرفته تحلیل مالى و ... استفاده کنید.
از خریدهایى که ارزش آنها در آینده پایین خواهد آمد، اجتناب کنید: این نکته بدیهی است اما بسیاری این نکته را در عمل رعایت نمی‌کنند، به‌طور مثال خرید یک ماشین گران‌قیمت، اقدام جالبى از لحاظ اقتصادى به شمار نمى‌آید، زیرا صرف‌نظر از میزان کارى که از آن مى‌کشید، بعد از ۵ سال، ارزش آن به میزان زیادى افول خواهد کرد.یا خرید وسایل بسیار لوکس در زمانی که به لحاظ اقتصادی در موقعیت متمولی نیستید یک اشتباه است زیرا وسایل به مرور زمان ارزش خود را از دست می‌دهند. برخی خانواده‌ها میلیون‌ها تومان برای وسایلی هزینه می‌کنند که پس از چند سال باید برای رهایی از آن هزینه کنند. لابد فکر می‌کنید چه وسایلی؟ مبلمان‌ها و لباس‌هایی که کنار گذاشته می‌شوند مشتی نمونه خروار است.
ثروتمند بمانید: ثروتمند شدن سخت است، اما ثروتمند ماندن حتى از آن هم سخت‌تر است. دارایى شما همواره از بازار تاثیر مى‌پذیرد و بازار هم که پستى و بلندى‌هاى خود را دارد. اگر شما در زمانى که بازار در شرایط خوبى به‌سر مى‌برد، بى‌خیال باشید و استفاده حداکثر را نبرید، در زمان رکود محکوم به شکست و بازگشت به پله نخست خواهید بود. اگر ارتقایى در حقوق خود داشتید یا سهامتان سوددهى خوبى داشت، این مبلغ اضافه را پس‌انداز یا سرمایه‌گذارى کنید، زیرا قریب به یقین با روزهاى سخت مواجه خواهید شد.

3- ثروتمند شدن از طریق پس‌انداز
روزانه چند حساب پس‌انداز باز کنید: بهتر است هر فردى بیش از یک حساب پس‌انداز داشته باشد تا با ریختن مقدارى از درآمد ماهانه در حساب‌هاى دیگر از خرج‌هاى اضافى جلوگیرى کند. به طور مثال، بهتر است هر زمان که حقوق خود را دریافت کردید، همان ابتدا درصدى از پولتان را در حساب مخصوصى بریزید و کارت آن را همیشه در منزل نگه دارید. یک حساب مخصوص خرج منزل و یک حساب هم براى تفریحات ماهانه داشته باشید.
بودجه‌بندى کنید: یک بودجه ماهانه که تمامى هزینه‌هاى اولیه شما را پوشش دهد، مقرر کرده و مقدار کمى را هم براى تفریح و سرگرمى کنار بگذارید. هیچ‌گاه از این مقدار در خرج کردن فراتر نروید.
به ماشین و منزل سطح پایین رضایت دهید اما قانع نباشید: معمولا انتظارى را که از یک منزل ویلایى دارید، یک آپارتمان هم برآورده مى‌سازد. آپارتمان مسکونى را مى‌توان با یک نفر دیگر شریک شد و به یک ماشین دست دوم رضایت داد. در یک کلام تجمل‌گرا نباشید. با این کار ماهانه مقدار زیادى پول پس‌انداز خواهید کرد تا اینکه روزى برسد که بتوانید بهترین منزل و و ماشین را بخرید بدون اینکه چیزى از درآمدزایى شما کم شود.