شست‌وشوی خانگی یا کارواش؟

این روزها دلایل زیادی برای شست‌و‌شوی زود هنگام خودروها وجود دارد که عمده‌ترین آن می‌تواند وجود ریزگردها و گرد و غباری باشد که چند صباحی است رنگ آبی آسمان را در بسیاری از شهرها و استان‌های کشور خاکستری کرده است .به اعتقاد بسیاری از کارشناسان گرد و غبار و ریزگردها حاوی ذرات ریزی هستند که به خودرو می‌چسبند و نه‌تنها به سیستم سرمایشی خودرو آسیب می‌رسانند؛ بلکه رنگ خودرو را نیز تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهند. در عین حال اگر شست‌وشوی خودرو به موقع و درست انجام نگیرد این ذرات آرام‌آرام روی رنگ ایجاد ضایعات ریز و رنگ را خراب می‌کنند، از سوی دیگر فضولات پرندگان یا گرده درختان نیز می‌توانند به‌راحتی به پوشش رنگ نفوذ کرده و حفاظ رنگ را از بین ببرند؛ بنابراین اگر شما هر روز از حوله یا دستمال برای تمیز کردن خودرو استفاده نمایید ذرات ریز و غبار روی سطح رنگ کشیده شده و ایجاد خراش‌های ریز می‌کند، سپس رنگ کدر و آسیب‌پذیر می‌شود.

از سوی دیگر نور آفتاب تابستانی نیز رنگ خودرو را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، با این حال بیشتر خودروداران فکر می‌کنند خودروی خود را در ماه دو یا سه بار باید شست‌وشو کنند. این در شرایطی است که شست‌وشوی زیاد نیز موجب آسیب رسیدن به رنگ خودرو می‌شود؛ بنابراین این سوال مطرح می‌شود که کدام روش برای شست‌و‌شوی خودرو بهتر است؟ شستن خودرو در خانه و با وسایل ابتدایی همچون ابر و پودر شوینده یا رفتن به کارواش و استفاده از وسایل تمام اتوماتیک. در این زمینه بسیاری از کارشناسان تاکید می‌کنند که شست‌وشوی خودرو در خانه آن هم با موادی که در شست‌وشوی لباس و ظروف خانه به‌کار گرفته می‌شود برای رنگ خودرو بسیار زیان آور است و این مواد تاثیر منفی روی رنگ و پوشش محافظ رنگ خودرو خواهد داشت، اما آیا شست‌وشو در کارواش‌ها روش درستی برای تمیزی خودرو و حفاظت از رنگ خودرو محسوب می‌شود؟ در این زمینه اسماعیلی کارشناس خودرو عنوان می‌کند که شست‌وشوی خودرو کاری ساده به‌نظر می‌رسد و معمولا در کارواش‌ها توسط افراد غیر‌فنی و افرادی که اطلاعات کافی از رنگ خودرو و نحوه شست‌و‌شوی استاندارد آن ندارند، انجام می شود. این افراد فشار و دمای آب نامناسب و مواد شوینده غیر همگون با رنگ خودرو برای اینکه زودتر عمل شستن را انجام دهد استفاده می کنند. دترجنت‌ها و ماده ترکیبی قوی به کار رفته در این مواد گاهی عمر رنگ خودرو را به نصف می‌رساند.

شوک‌هایی که گرما یا سرمای بیش از حد آب با فشار بالا از فاصله نزدیک به رنگ و بدنه خودرو به‌ویژه قطعات ترمو پلست و ... وارد می‌کند باعث جدا شدن رنگ از این قطعات می‌شود. وی می‌افزاید که آب با فشار و دمای زیاد به داخل چراغ‌ها نفوذ کرده و باعث تار و مات شدن آنها می‌شود. آینه‌های برقی و سنسور‌ها و شیشه‌های سولار هم از این بلا در امان نخواهند بود. خودرویی که تازه وارد کارواش شده برخی از قطعات مانند دیسک چرخ در اثر اصطکاک با لنت، داغ شده و باید به‌صورت طبیعی سرد شود و از ریختن آب روی آن اجتناب شود. حال کارگر کارواش با سلاح گرم خود به جان دیسک افتاده و با ریختن آب روی دیسک چرخ باعث تاب برداشتن آن می‌شود. هنگام شست‌و‌شو بارها شاهد بوده‌ایم که خز یا دستمالی که جهت شست‌و‌شو استفاده می‌کنند از دستشان افتاده و همان را مجدد به بدنه خودرو مالیده و باعث خش افتادن روی رنگ می‌شود. وی در ادامه می‌گوید که در هنگام خشک کردن خودرو و سرویس داخل اتاق هیچ کمپانی تولید‌کننده خودرویی اسپری تمیز‌کننده داشبورد را توصیه نکرده، ولی تمام کارگر‌های کارواش به شما توصیه می‌کنند! غافل از اینکه این مواد هم برای سلامت شما مضر است و هم اثر منفی آن تا آخر عمر همراه خودروی شماست. این مواد شیمیایی به مرور باعث تخمیر مواد داشبورد و رودری‌ها و... می‌شود. وی می‌افزاید که این مواد رنگ چرم فرمان و .. را در خود حل کرده و دوام آن را کاهش می‌دهد. دستمالی که هنگام خشک کردن به آرم و علائم خودرو می‌کشند خیلی وقت‌ها به لبه علائم گیر کرده و باعث شکستن و کنده شدن آن می‌شود. هنگام خروج از کارواش هم کسی خیس بودن چرخ‌ها و لغزنده بودن آنها و خیس بودن و ضعیف شدن ترمز را به شما هشدار نمی‌دهد!

با توجه به اظهارات این کارشناس خودرو به‌نظر می‌رسد که کارواش نیز راه‌حل مطمئنی برای شست‌و‌شو و تمیزی خودرو نمی‌تواند باشد، حال آنکه به اعتقاد برخی دیگر از کارشناسان بردن خودرو به کارواش آن هم یک‌بار در ماه شاید از آسیب‌های این نوع شست‌وشو بکاهد. اما وجود فضولات پرندگان، صمغ درختان، قیر و سایر مواد از این قبیل به جلا و درخشندگی رنگ آسیب وارد می‌کند، به همین دلیل باید سریعا از این مواد پاک شود. این نکته نیز قابل ذکر است که هیچگاه خودرو را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید یا هنگام گرم بودن بدنه آن را نشوئید. همیشه قبل از پولیش کردن، خودرو را بشوئید و بدنه را در حالی پولیش کنید که قطرات آب روی آن باقی نمانده باشد (کاملا خشک باشد) و برای انجام این عملیات از واکس‌های استاندارد استفاده کنید. همچنین هیچگاه برای تمیز کردن قطعات براق فلزی از اشیاء تیز یا پاک‌کننده‌های قوی استفاده نکنید.