فرهنگ استفاده از کالای ایرانی باید رواج یابد

با آنکه محصولات صنایع غذایی ایرانی جایگاه قابل توجهی در سبد مصرف خانواده‌ها دارد، اما قیمت تمام شده تولیدات داخلی این صنعت پررونق ایرانی را با معضلات عدیده ای مواجه کرده است. این در حالی است که دولت و حاکمیت می‌توانند با ایجاد زیرساخت‌های مناسب در کوتاه و بلند مدت بسترساز رفع این مشکلات باشند. در صورت عدم توجه به این معضل بزرگ در میان مدت و درازمدت صنایع داخلی روز به روز تحلیل رفته و زمینه رونق واردات گسترش خواهد یافت. با این همه، شرکتهایی همچون صنایع غذایی سحر اقدامات موثری در جهت رفع نیازهای جامعه به عمل آورده و با ارتباط نزدیک با بخش کشاورزی، انتخاب نوع مناسب صنعت ،افزایش سطح برداشت در هکتار و به روز رسانی ماشین آلات خود، تلاش کرده تا قیمت تمام شده تا حدودی پایین بیاید. با این حال همچنان راهی طولانی تا رسیدن به بازارهای جهانی پیش روی تو لیدکنندگان ایرانی است. از سوی دیگر مسوولان شرکت سحر با تاکید بر تنوع و تازگی و با ارائه محصولاتی با بسته بندی‌های جالب و چشم نواز، می‌خواهند بر جذابیت محصولات ایرانی در مقابل مشابه خارجی‌شان بیفزایند. از واردات بی رویه بکاهند، هرچند که هنوز دشواری‌های زیادی در پیش رو دارند. مسعود توتونچیان، مدیرعامل صنایع غذایی سحر در گفت و گو با دنیای اقتصاد در این خصوص به تفصیل صحبت می‌کند و پیشنهادهای ارزنده ای دارد.

تولیدات ایرانی درصنایع غذایی مصرفی مردم چه جایگاهی دارد؟

در حوزه محصولات غذایی، تولیدات ایرانی از جایگاه نسبتاً خوبی برخوردار است. می‌توان گفت سهم قابل توجهی از سبد مصرف خانوارهای ایرانی را محصولات غذایی تولید داخل تشکیل داده‌اند. اما این موضوع هم قابل تامل است که در سالهای اخیر محصولات غذایی با برندهای خارجی وارد بازار کشور شده و فعالیت‌های ترویجی و تبلیغاتی را نیز آغاز کرده‌اند که با هوشمندی و پشتیبانی از تولید کنندگان داخلی نباید اجازه داد که سبد مصرف خانوار ایرانی را برندهای خارجی پرکنند. شرکت صنایع غذایی سحر با الگوی کیفیت و مشتری‌مداری برآن است تا نیازهای مصرف کنندگان در حوزه محصولات غذایی کنسروی را مرتفع کرده و بتواند قدمی بزرگ در رفع احتیاجات مصرف کنندگان بردارد.

برای تقویت این جایگاه چه بایدکرد؟

روحیه کارآفرینی و تعاون به عنوان یکی از موثرترین عوامل، نقشی بزرگی در تقویت این جایگاه دارد. این موضوع در میان دانش آموختگان رشته صنعت به دلیل ماهیت و نوع مهارت‌های عملی آنها از اهمیت بالاتری نسبت به دیگر رشته‌های تحصیلی برخوردار است و هدف، بررسی ارتباط روحیه کارآفرینی بر بهبود وضعیت اشتغال دانش آموختگان رشته صنعت است. آسیب شناسی در این زمینه به آموزش صحیح و کسب مهارت‌های مربوطه می‌انجامد. راهکار اینجانب هدفگذاری بر روی بالابردن سطح علمی، عملی و آموزشی دانش آموختگان است که در دراز مدت به نتایج چشمگیر و قابل قبولی خواهند رسید. وضعیت کارآفرینی در صنعت، شاخص مهمی در ایجاد اشتغال در کشور است که با نگرش صحیح و اصولی در این راستا می‌توان به موفقیت‌های خوبی در جهت حذف بیکاری و اشتغالزایی بین جوانان دست یافت.

ژاپن وفرانسه دردوره پس ازجنگ جهانی دوم، به منظوربازسازی اقتصادی وصنعتی خود، واردات کالاهای خارجی را به شدت محدودکردند. این سیاست به همراه سایربرنامه‌های حمایت ازتولید ملی، طی چندسال سبب شد این دوکشوربه دوبازیگراصلی درعرصه اقتصاد بین‏المللی تبدیل شوند.تشویق تولیدکنندگان کالای باکیفیت درکنار قدردانی از صادرکنندگان باید بیش ازگذشته موردتوجه قرارگیرد. برای تقویت جایگاه تولید ایرانی در بین مصرف کنندگان دولت باید از بنگاه‌های اقتصادی حمایت کند، تا راه برای تولید آسان و عرضه محصولات با کیفیت باز شود. بسیاری از کالاهای ایرانی رقابتی پایاپای با رقبای خارجی خود دارند ولی به دلیل عدم معرفی موثر و ذهنیت مصرف کنندگان از کیفیت پایین کالاهای داخلی و همچنین ترویج فرهنگ استفاده از کالای خارجی مورد بی مهری قرار گرفته‌اند. به نظرمن در این خصوص انقلاب فرهنگی مقدم بر انقلاب صنعتی است. مردم ما به این باور برسند تولید کالای داخلی باعث رونق اشتغال حفظ کشاورزی و ارزش افزوده و تقویت واحدهای تولیدی می‌شود.

صنایع غذایی سحرچه اقداماتی درراستای تحقق وتقویت تولید ملی انجام داده وچه نقش وکارکرد تبیین شده ای دارد؟

صنایع غذایی سحر با تولید ۷۰ نوع محصول مختلف در صنایع کنسروی کشور همواره تلاش کرده تا تنوع و قدرت انتخاب بیشتری برای مصرف کننده داخلی فراهم آورد. این موضوع در کنار استفاده از بهترین محصولات کشاورزی کشور و تولید باکیفیت سبب شده این شرکت سهم مناسبی از بازار صنایع کنسروهای غیر گوشتی ایران را به دست آوردکه نشان از اعتماد مصرف کننده به کالای داخلی است. فراموش نکنیم که یکی از جذابترین پارامترهای کالای خارجی در ایران بسته بندی‌های شکیل و چشم نواز که به رغم قیمت بالاتر این محصولات نسبت به نمونه مشابه ایرانی، از سوی مصرف کننده انتخاب می‌شود. در این زمینه شرکت صنایع غذایی سحر در سالهای گذشته محصولات خود را در ظروف اختصاصی با طراحی متفاوت روانه بازار کرده تا بتواند بخشی از انتظارات مصرف کنندگان داخلی را پوشش دهد. درواقع یکی از رویکردهایی اصلی شرکت صنایع غذایی سحر تولید محصولات متنوع، با کیفیت و با بسته بندی متفاوت است و واحدهای مختلف این سازمان در جهت انجام هر چه بهتر موارد مذکور مشغول فعالیت می‌کنند.

مهمترین موانع تولید درکشورازنگاه شما چیست؟

یکی از مهم ترین چالش هایی که صنایع غذایی همیشه با آن دست و پنجه نرم می‌کند واردات بی رویه محصولاتی است که در کشور خودمان امکان تولید باکیفیت و مطلوب آنها وجود دارد. البته در دولت یازدهم در مورد این موضوع اقدامات مثبتی در حال انجام است. در پیک کاری تولید که با ورود بالای محصولات کشاورزی در بازه زمانی بسیارکم مواجه هستیم، نیاز به سرمایه در گردش بسیار بالا در صنایع تبدیلی غذایی داریم و نباید به خواب سرمایه دچار شویم. این در حالی است که حمل و نقل نامناسب مواد اولیه کشاورزی ضایعات را افزایش می‌دهد و عدم تفکیک کیفیتی و رقابت بین تولیدکنندگان با استانداردهای داخلی و بین المللی با شرکتهای فاقد استاندارد و زیرپله ای، از نظر قیمت تمام شده بازار رقابتی ناعادلانه ای ایجاد می‌کند. همچنین بالا بودن ضایعات محصولات کشاورزی و نیاز به سرمایه ثابت برای نوسازی ماشین آلات از دیگر چالش‌های صنایع غذایی است. یکی دیگر از موانع تولید در کشور که اغلب بنگاه‌های تولیدی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، قیمت تمام شده بالای محصولات تولیدی است که ناشی از نوسانات قیمت مواد اولیه و استفاده از تسهیلات بانکی با سود بالاست ( به دلیل وجود سرمایه در گردش با تلورانس بالا و خواب محصول ).

این اتفاق تاثیر مستقیم بر قیمت تمام شده محصولات دارد و شکاف زیاد با قیمت رقبا ایجاد می‌کند که سبب کاهش صادرات در صنایع تبدیلی می‌شود. یکی از مواردی که باعث پیشرفت تولید در صنعت غذایی کشور خواهد شد ایجاد بستر و ساختار مناسب از طرف دولت برای بخش خصوصی و تلاش این بخش در جهت به روز رسانی اطلاعات و دانش فنی روز است. همچنین ترویج فرهنگ مصرف محصولات داخلی می‌تواند به رونق تولید کمک شایانی کند. صنعت غذا در کشور با کمترین هزینه نقش بسزایی در کارآفرینی و اشتغال دارد که شامل ارتقای ارزش افزوده در بخش کشاورزی است. با توجه به اینکه در بخش کشاورزی ایران پتانسیلی با ظرفیت ۴ میلیون بهره‌بردار وجود دارد، اما متناسب با این ظرفیت به آن بها داده نمی شود. در تمام دنیا صنعت غذا از مالیات معاف است، اما در کشور ما نیست. این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته به منظور تامین نیازهای تمام مردم جامعه و سهولت دسترسی به دمواد غذایی، ارزش افزوده دریافت نمی شود.

برداشت شما ازاقتصاد مقاومتی وارتباط آن بامقوله تولید چیست؟

برخی از تحلیل‌ها به بازگویی اهمیت اقتصاد مقاومتی اختصاص دارد. گروهی از تحلیلگران این سند را به عنوان سندی جامع و راهبردی در حوزه اقتصاد دانستند که می‌تواند در بلندمدت و نه فقط در دوران تحریم‌ها به عنوان نقشه راهی موثر، چراغ راه سیاست‌های اقتصادی کشور باشد و استقلال ما را تامین کند. شاید برخی گمان کنند که اقتصاد مقاومتی به معنای تمرکز بر توان داخلی و دست کشیدن از اقتصاد جهانی است، اما این طور نیست. اتکا به منابع داخلی اعم از منابع انسانی، طبیعی و سرمایه ای به هیچ وجه به معنای چشم پوشی از اقتصاد جهانی و بازارهای متقابلی که وجود دارد نیست. از این زاویه با نگاهی به این سیاست‌ها مشاهده می‌شود که اتفاقا بیشترین محورها و بندها در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ناظر برموضوع صادرات و بازارهای جهانی است.