رکورد‌دار شتاب خودروهای برقی

شاید باور‌کردنی نباشد اما نمونه‌های اولیه خودروهایی که ساخته شده‌اند پیش از بنزین از نیروی برق برای حرکت استفاده می‌کردند و باتری‌های ساده و ابتدایی و غیر‌قابل شارژشان حرکتی بسیار محدود را در اختیارشان قرار می‌داده است. در طول تاریخ خودرو‌سازی، نمونه‌هایی از درشکه‌های بدون اسب و برقی وجود داشته‌اند و می‌توان تاریخچه اولین نمونه‌ها را مربوط به سال ۱۸۳۴ نسبت داد اما در ادامه به دلیل قدرت بالاتر سوخت فسیلی توان رقابت نداشته است. اخیرا جانی اسمیت با ایجاد تغییرات در یک خودروی برقی با نام انفیلد ۸۰۰۰ آن را به سریع‌ترین خودروی برقی در مسابقات درگ تبدیل کرده است. خودروی انفیلد ۸۰۰۰ در سال ۱۹۷۳ به‌صورت کاملا برقی تا سال ۱۹۷۷ در انگلستان و سپس در یونان تولید شده است. این خودروی کوچک ظاهری شبیه مینی دارد و در انگلستان به خط تولید رسیده و سپس به یونان می‌رود اما در یونان به دلیل مالیات برق و سایر مشکلات فروخته نمی‌شود و تمام محصولات به انگلستان ارسال می‌شوند. انفیلد در بیش از ۴۰ سال پیش به موتورهای ۶ کیلوواتی (۸ اسب بخار) و باتری‌های اسیدی مجهز بوده است که می‌توانسته به حداکثر سرعت ۷۷ کیلومتر در ساعت برسد و با یک بار شارژ قادر بوده تا ۶۴ کیلومتر را طی کند. سیستم تعلیق در این خودرو از هیلمن IMP قرض گرفته شده است و بدنه آلومینیومی آن باعث کاهش وزن خودرو شده است. تنها ۱۰۰ دستگاه از این خودرو ساخته شده که بیشتر آنها در انگلیس فروخته شده‌اند.

تغییراتی که جانی اسمیت در این خودروی برقی ایجاد کرده باعث شده تا این خودروی ضعیف قدرتی فوق‌العاده و غیرقابل تصور تا قبل از آن پیدا کند و بتواند در مدت زمان ۸۶/ ۹ ثانیه مسیر ۴۰۲ متری مربوط به مسابقات درگ را طی کند. این خودرو در این مدت زمان کوتاه به سرعت ۵/ ۱۹۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد که برای خودرویی با این ابعاد اعجاب آور است. جانی از موتور الکتریکی ۹ اینچی و برقی با قدرت ۵۰۰ اسب بخار در این خودروی ظریف و کوچک استفاده کرده است و در حالی که انتظار می‌رود خودروی برقی دودی نداشته باشد در ابتدای حرکت دود بسیار زیادی فضای پیست را پر می‌کند که به جای اگزوز از چرخ‌ها و محور عقب آن به هوا بلند شده است. قدرت تولید شده توسط موتور مستقیم به چرخ‌ها منتقل می‌شود و هیچ جعبه دنده‌ای وجود ندارد. اسمیت با خارج کردن موتور ۸ اسب بخاری و باتری‌های اسیدی قلبی جدید به او بخشیده و قرار است سرعت خودرو از این هم بیشتر شود. باتری‌های لیتیوم یونی استفاده شده در این خودرو می‌توانند تا مسافت ۸۰ کیلومتر خودرو را حرکت دهند. جانی برنامه‌های دیگری نیز برای این خودرو دارد و قصد دارد با استفاده از جعبه‌دنده و تغییرات در خودرو سرعت بیشتری را به آن بدهد. البته او انتظار نداشته است که خودرو به این سرعت برسد و روی کاغذ قابل پیش‌بینی نبوده است. در این خودرو بر خلاف خودروهای مخصوص درگ امکانات عجیب و غریبی استفاده نشده است و تنها پدال است که فشرده می‌شود و نیروی عظیم موتور را رها‌سازی می‌کند. رسیدن خودروی شهری به این میزان سرعت، دور از انتظار است و به‌دست آمدن این سرعت می‌تواند مقدمه حضور خودروهای برقی به مسابقات درگ باشد و البته بدون استفاده از سیستم‌های تزریق سوخت و اگزوزهای بزرگ و موتورهایی با حجم عظیم. پیش از خودروهای برقی در مسابقات فرمول E هم شرکت کرده‌اند با این تفاوت که در آن سری مسابقات خودروی شرکت‌کنندگان یکسان بوده و تنها مهارت راننده و نظر بینندگان برنده را مشخص می‌کند. شاید این رویداد یکی از خبر‌ساز‌ترین‌ اتفاق‌های دنیای درگ باشد که رقیب برقی پیدا کرده‌اند، البته پیش از این هم خودروهای قدیمی به موتورهای الکتریکی مجهز شده‌اند و با توان بالا خروجی قابل‌قبولی ارائه شده است.

پیشرفت فناوری در زمینه ساخت موتورهای برقی قدرتمند و کم مصرف و از سوی دیگر تغییر فناوری در باتری‌ها باعث شده موتورهای قدرتمند امکان عرض اندام داشته باشند. تصور رسیدن به سرعت نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر برای خودرویی که سال‌ها نهایتا با ۷۷ کیلومتر در ساعت حرکت کرده باور‌‌پذیر نیست و قطعا جانی اسمیت در کنار تغییر در قلب خودرو و باتری‌ها دستی به شاسی و بدنه خودرو هم کشیده و آن را در برابر فشارهای وارده مقاوم کرده است. به‌تدریج خودروهای تغییر یافته بیشتری به این سری از رقابت‌ها وارد می‌شوند و پیست‌های این رقابت‌ها در سکوت نسبی موتورها باعث می‌شود جیغ لاستیک‌ها بهتر شنیده شود. اگر‌چه این تغییرات روی خودرویی سبک وزن انجام شده اما رسیدن به این رکورد در آزمون درگ می‌تواند جای امیدواری زیادی برای آینده خودروهای الکتریکی ایجاد کند.

رکورد‌دار شتاب خودروهای برقی

رکورد‌دار شتاب خودروهای برقی