بلند مرتبه سازی‌های شهر مشهد نمودی از تیول داری است

دنیای اقتصاد- نماینده اسبق مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: بلندمرتبه‌سازی‌های بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نمودی از تیول داری است. حسن سبحانی در سلسله‌جلسات مشهد در مسیر توسعه با محوریت «توسعه در بستر فرهنگ اسلامی» که در پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن برگزار شد، اظهار کرد: درحال حاضر جامعه ما در دوره تیول داری قرار دارد و مردم هم به سمت تجارت روی آورده‌اند. حرکت به سمت تجارت نباید حاصلی جز آنچه که در بلندمرتبه‌سازی‌های شهر مشهد شاهد هستیم دربرداشته باشد.

سبحانی با بیان اینکه بلندمرتبه‌سازی‌های شهر مشهد نمودی از تیول داری است، خاطرنشان کرد: کار مولد بر تجارت مقدم است، جامعه ما از کار مولد لذت نمی‌برد و به‌دنبال امور زودبازده و پردرآمد است و این مسأله صرفا مربوط به ثروتمندان و قشر خاصی از جامعه نمی‌شود بلکه این امر نه‌تنها ملت بلکه برخی دولتمردان را نیز شامل می‌شود. در چنین جامعه‌ای همگان به یک اندازه قانون‌گریز هستند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در یک نگاه واقع‌بینانه فارغ از هرگونه رویکرد جبرمسلکانه مسلم است که در تفکر تیول داری و بازرگانی چیزی جز آنچه که بر ما گذشته بیرون نمی‌آید. سبحانی با بیان اینکه الگوی اقتصادی قانون اساسی مطلوب‌ترین راهکار برای توسعه کشور است، اظهار کرد: الگوی اقتصادی قانون اساسی برای خروج از بحران، مناسب‌ترین الگو برای کشور است، چون به اصل ۴۴ قانون اساسی عمل نکرده‌ایم، از این‌رو هیچ احتیاجی به وارد کردن الگوهای وارداتی نیست بلکه باید تمام تلاشمان را به‌منظور به‌کارگیری الگوی اقتصادی قانون اساسی انجام دهیم.

دینی شدن در مسیر توسعه‌یافتگی

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: جوامع توسعه‌نیافته دینی در مسیر گذار به سمت توسعه‌یافتگی توأم با تغییراتی است که با آموزه‌های دینی خودبه‌خود عجین می‌شود، حال اگر از نقطه صفر توسعه‌یافتگی به نقطه یک نزدیک شویم جامعه دینی‌تر می‌شود اما این امر زمان‌بر خواهد بود و نیاز به بازه زمانی ۵۰ الی ۱۰۰ ساله دارد.

سبحانی اظهار کرد: جامعه توسعه‌یافته جامعه‌ای است که در آن به دین عمل شود و عدالت‌گرایی در جوامع توسعه‌یافته امکان‌پذیرتر خواهد بود. نماینده اسبق مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی افزود: فقر ممکن است به کفر بینجامد اما درصورت فقدان فقر، جامعه به سمت امنیت، آرامش و عدالت حرکت می‌کند.

سبحانی با بیان اینکه در جوامع توسعه‌یافته امکان به فعلیت درآمدن بالقوه‌ها افزایش می‌یابد، افزود: ارتقاء فهم بشر، پیشرفت تکنولوژی و استفاده از منابع زیرزمینی را به‌دنبال دارد که این امر می‌تواند مصداقی برای مبارزه با فقر باشد. وی تصریح کرد: جامعه‌ای به سمت توسعه حرکت می‌کند که در آن تغییراتی به سمت توسعه رخ دهد البته این تغییرات نباید در ظاهر بلکه باید در نگاه نسبت به زندگی، هستی و دین ایجاد شود و به هر میزان که این تغییرات مطلوب‌تر باشد توسعه شکل می‌گیرد، چراکه داشته‌های آن جامعه آمیخته با دین است.