پایان طلسم
یاسین نمکچیان بامداد دوشنبه گذشته متفاوت‌ترین روز فرهنگی ایران در سال‌های پس از انقلاب رقم خورد و آهنگساز برجسته ژاپنی در فرودگاه امام خمینی، پله‌ها را یکی یکی زیر قدم‌هایش گذاشت تا انتظار ایرانی‌های علاقه‌مند به موسیقی جهان را پایان ببخشد. انتظاری که شاید 35 سال تمام طول کشیده بود و حتی خوشبین‌ترین آدم‌ها هم تصور نمی‌کردند با حضور کسی به انتها برسد که خاطره‌ساز چند نسل بوده است. بامداد دوشنبه گذشته کیتارو به ایران آمد تا در تالار وزارت کشور میزبان هزاران علاقه‌مندی باشد که از مدت‌ها پیش بلیت‌های اجرایش را تهیه کرده بودند و روزشماری می‌کردند تا یک شب به یادماندنی را به تجربه بنشینند.از نخستین روزهایی که اعلام شد راوی «جاده ابریشم» و برنده جایزه معتبر گرمی به تهران می‌آید هیچ کس اتفاق را جدی نمی‌گرفت.پیشترها هم قرار بود چهره‌های برجسته دیگری همچون کریس دی‌برگ، ریچارد کلایدرمن، مورات ککیلی و آرکادی ولدوس و... بیایند تا چشم درچشم طرفدارانشان روی صحنه بروند اما هرگز این اتفاق نیفتاده بود. حتی کریس دی‌برگ برای مقدمات کنسرتش به تهران آمد و نشست خبری هم برگزار کرد اما در آخرین ثانیه‌ها همه چیز لغو شد.این بارهم خیلی‌ها فکر می‌کردند کیتارو نمی‌آید و تنها خوش‌بینی رسانه‌ها است که به شایعه حضور او دامن می‌زنند تا بازار خبرهای فرهنگی داغ بماند. زمان چندانی نگذشت که پیش‌فروش بلیت‌های کنسرت این آهنگساز آغاز شد و استقبال عجیبی صورت گرفت.
قیمت بلیت‌ها بین ۸۰ تا ۱۹۵ هزار تومان تعیین شده بود و حتی همین قیمت‌های گران هم مانع چیزی نبود و در کمترین زمان ممکن ۵ هزار بلیت گران‌ترین کنسرت تاریخ موسیقی ایران به فروش رسید. بعد از پیش‌فروش بلیت‌ها شایعه شد که کیتارو برای حضور در ایران ویزا دریافت نخواهد کرد و دوباره موجی از نا‌امیدی‌ها فضای فرهنگی را در‌بر‌گرفت. ولی این بار قرار بود قصه جور دیگری رقم بخورد تا آرزوی علاقه‌مندان رنگ واقعیت بگیرد. در اوج ناباوری‌ها کیتارو با یک روزنامه مصاحبه کرد و از هیجانش برای اجرا در کشوری سخن گفت که در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته است. می‌گفت صدای هیجان قلبش را می‌شنود و برای او موجب امتنان است که در خاک ما روی صحنه می‌رود. امیدوار بود بتواند آرزوها و احساساتش را با عشق و آرامش با طرفدارانش تقسیم کند.بعد از انتشار آن مصاحبه دیگر یقین پیدا کردیم که مانعی وجود نخواهد داشت و آهنگساز افسانه‌ای چمدان‌هایش را برای سفر بسته است.


آغاز یک ماجرا
دور جدید حضور چهره‌های برجسته موسیقی در ایران از نخستین روزهایی که دولت یازدهم، مدیریت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده پیروز ارجمند گذاشت آغاز شد.از آن روزها تا حالا که یک سال و چند ماه می‌گذرد، موسیقی روزهای خوبی را پشت‌سر گذاشته است. بهمن‌ماه سال گذشته بود که دو چهره مشهور یعنی انور براهم آهنگساز تونسی و رامیز قلی‌اف نوازنده آذری به جشنواره موسیقی فجر آمدند و برای جماعتی که در تالار وحدت در انتظار ایستاده بودند هنرنمایی کردند. بعد از آن عالیم قاسم‌اف خواننده پیشکسوت آذربایجان ۲۳ اردیبهشت‌ماه در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی و به مناسبت روز پدر روی صحنه رفت. قاسم‌اف هم نام مهمی است و در کشورهای زیادی کنسرت برگزار ‌کرده و در سال ۱۹۹۹ هم جایزه بهترین خواننده را از سوی سازمان یونسکو دریافت کرده بود. هنرمندی که او را «بلبل شرق» می‌نامند برای علاقه‌مندانش سنگ تمام گذاشت.خبر حضور کیتارو مدتی بعد از اجرای قاسم‌اف اعلام شد و حالا یکی از نوابغ موسیقی جهان به تهران آمده تا شکل جدیدی از مناسبات فرهنگی ایران با هنرمندان مطرح جهان به نمایش گذاشته شود.
تهیه‌کننده این کنسرت اعلام کرده که سال آینده هم «یانی» را به ایران خواهد آورد. براساس حرف‌های مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش‌بینی می‌شود در آینده نام‌های مهم دیگری هم به ایران سفر کنند تا دور جدیدی از مناسبات فرهنگی ایران با هنرمندان مطرح جهان شکل بگیرد. اتفاقی که از یک سو شادابی و طراوت را برای فضای فرهنگی کشور به ارمغان خواهد آورد و از سویی دیگر باعث می‌شود تا چرخه اقتصاد هنر با شتاب بیشتری به حرکت در‌بیاید.