خیریه‌ای برای کارآفرینی زنان و جوانان
ساناز قربانی کارشناس بنیاد بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان، به کوشش تعدادی از کارآفرینان و مدیران، در آبان ماه 1384 به عنوان موسسه‌ای غیردولتی و غیرانتفاعی تاسیس شده است.
ماموریت اصلی بنیاد توسعه و ترویج تفکر خلاق و فعالیت مولد در میان زنان و جوانان و زمینه سازی برای تجلی خصیصه خودباوری و تلاش در جهت تحقق عینی شأن انسانی زنان و جوانان در جامعه به عنوان نیروهای اثربخش و کوشش برای توان افزایی آنان در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و گسترش مشارکت فعال آنان در توسعه و افزایش توان ملی کشور است.
نشانی سایت بنیاد: www.foundationed.net
قلمرو فعالیت بنیاد
بنیاد پنج مسیر اصلی را برای تحقق اهداف خود انتخاب کرده که محدوده فعالیت‌های بنیاد را تعیین می‌کند که عبارتند از :
• اتاق کارآفرینی
• نوکارآفرینی
• کارآفرینان
• کارآفرینان اجتماعی
• فرصت‌های کارآفرینی
ایده‌ها و نوآوری‌های بنیاد
چند طرح زیر از جمله ایده‌ها و نوآوری‌ها بنیاد است که طی چند سال اخیرانجام شده است:
-طرح اتاق کارآفرینی مدارس که منجر به خلق ایده‌های نو از سوی دانش آموزان و تبدیل آن به محصول و نهایتا نمایش و فروش آن شده است. این طرح رویکردی عملی برای ترویج کار آفرینی برای این نوجوانان دارد وبا پیش فرض ضرورت کسب مهارت‌های لازم توسط این گروه سنی برای ورود به بازار کسب‌و‌کار تدوین شده است، به عبارتی این گروه سنی را ترغیب می‌کند که با استفاده از مهارت‌های خود به ایده‌های جدید دست یابند و راهکارهای تبدیل آن را به محصولی جهت عرضه به بازار کسب کنند.
در مورد اهمیت برگزاری چنین طرح‌هایی باید گفت که ایجاد تفکر خلاق و توسعه قابلیت‌های مدیریتی برای ساماندهی و نهادینه‌‌سازی ایده‌های نو در جامعه نوجوانان این امکان را فراهم خواهد ساخت تا آنان با کشف توانایی‌های خود در ورود به عرصه کارآفرینی ترغیب شوند و آینده خود را نه تنها در یک شغل که در کسب‌و‌کاری جدید مهیا سازند.
بنیاد توسعه کار آفرینی زنان و جوانان برای اولین بار در ایران چنین طرحی را در سطح مدارس ایران برگزار کرده است. تاکنون این طرح در مدارس قائن، یزد و کرج و اخیرا بیرجند برای حدود ۷۰۰ دانش آموز برگزار شده است که ۵ نمایشگاه کسب‌و‌کار دانش آموزی از دستاوردهای این طرح است. pic1
-طرح توان افزایی جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی مستعد در مسیر کسب‌و‌کار و کارآفرینی که از طریق فرآیند ترویج، آموزش و مشاوره به صورت فردی یا جمعی اقدام به ایجاد کسب‌و‌کاری جدید می‌کنند. در این مسیر بنیاد تاکنون با طراحی «سایت راهنمای عملی راه‌اندازی کسب‌وکار در ایران» در فضای مجازی و پروژه‌هایی چون «طرح ترویج و توسعه کارآفرینی و توانمندسازی جوانان مستعد» و «طرح ظرفیت‌‌سازی جهت صنایع‌بومی مناطق محروم» و طرح توان‌افزایی دانشجویان رشته IT فعال شده است.
- طرح هم‌افزایی و کمک به توسعه ظرفیت کارآفرینی اجتماعی با هدف اثربخشی و کارآیی آنها در جامعه به‌عنوان نهادی مدنی. بنیاد دو مسیر را در این حیطه در اولویت کاری خود قرار داده است:
* انجام و ارائه پژوهش‌های کاربردی در جهت توسعه ظرفیت‌های مدیریت کارآفرینی اجتماعی از جمله طرح راه‌های جذب و نگه داشت نیروهای داوطلب در سازمان‌های مردم نهاد با مطالعه روی ۱۵ ان‌جی‌او.
* زمینه‌‌سازی برای ارتباط، هم‌اندیشی و هم‌افزایی میان کارآفرینان اجتماعی جهت ایجاد پیوندهای موثر بین این سازمان‌ها.pic۲
- ایده جلب مشارکت و همکاری کسب‌و‌کارهای بخش خصوصی در تعریف و اجرای طرح‌های ترویج کارآفرینی در مناطق محروم از طریق ترغیب و تقویت مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها: در این زمینه بنیاد تاکنون توانسته است با همکاری صنایع، نهادهای مدنی و شرکت‌ها خصوصی از جمله شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین (توسن)، شرکت گل گهر، بانک اقتصاد نوین، اتاق بازرگانی ایران، اتاق بازرگانی کرمان، شرکت گروه توسعه و عمران علوی کرمان و بنیاد گرامی طرح‌هایی را انجام دهد.
با تشکر از ناصر نوربخش، مسوول طرح در شهر قائن