توجه به توانمندی های داخلی و اقتصاد مقاومتی، نویدبخش روزهای درخشان صنعت و صادرات است
شرکت پتروشیمی پارس در شمال خلیج فارس و 270 کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر و 570 کیلومتری غرب بندرعباس در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع گردیده است. با توجه به وجود منابع عظیم گازی در منطقه پارس جنوبی و لزوم استفاده بهینه از ذخایر مشترک ایران و قطر شرکت پتروشیمی پارس در اسفندماه 1377 تاسیس شد. کل سرمایه گـذاری ارزی انجام شده 720 میـلیون دلار و سرمایه گذاری ریـالی انجام شده 2835 میلیارد ریـال بوده است. پنجاه درصد سهام شرکت پلیمر آریا ساسول نیز متعلق به شرکت پتروشیمی پارس است.
همچنین شرکت پتروشیمی پارس از سه واحد تولیدی استحصال اتان، اتیل بنزن، استایرن منومر و دو بخش مخازن ذخیره تشکیل شده است . اتان تولیدی به عنوان خوراک شرکت پلیمرآریا ساسول و پتروشیمی جم در نظر گرفته شده است. پروپان و بوتان تولیدی این شرکت نیز از طریق اسکله های ۱۴ و ۱۵ بندر پتروشیمی پارس صادرمی گردد. اتیل بنزن به عنوان خوراک واحد استایرن منومر مورد استفاده قرار می گیرد. بیش از نود درصد محصول استایرن منومر جهت صادرات به اسکله سوم بندر پتروشیمی پارس ارسال می گردد و ده درصد جهت رفع نیازمندی های بازار داخلی مورد مصرف قرار می گیرد. محصول استایرن منومر جهت تولید پلی استایرن، لاستیکSBR، رزین های ABS و SAN، رزین های تبادل یونی، انواع چسب و صنایع نساجی مورد استفاده قرار می گیرد. فرصتی فراهم شد تا به مناسبت برگزاری همایش IMI-۱۰۰ و قرار گرفتن پتروشیمی پارس در بین شرکت های برتر کشور، مصاحبه ای را با مهندس علیرضا وفا مدیرعامل این شرکت انجام دادیم که در ادامه مطالعه نمایید:


ویژگی کیفی محصولات تولیدی شما در مقایسه با محصولات داخلی و خارجی چیست؟
خلوص و کیفیت محصول LPG پتروشیمی پارس با میزان سولفورحداکثر 5 PPM در مقایسه با رقبای داخلی و خارجی از بالاترین کیفیت برخوردار است و در سطح دنیا نیز جزو خالص ترین محصولات LPG شناخته می شود. استایرن منومر تولیدی شرکت پتروشیمی پارس نیز از بالاترین استاندارد های کیفیت در دنیا برخوردار است.
با توجه به اینکه شما یکی از برترین صادرکنندگان کشور هستید، چه مشکلاتی برای صادر کنندگان وجود دارد و چه راهکارهایی جهت رفع موانع و تسهیل در امر صادرات پیشنهاد می‌کنید؟
عمده ترین مشکلات صادرات مربوط به موارد ذیل است:
مشکلات کلی ناشی از تحریم ها، عدم تامین کشتی های حمل محصولات، محدودیت های انتقال ارز در سطح بین المللی، محدودیت های دولتی صادراتی در جهت تامین خوراک تولید کنندگان داخلی. در خصوص مشکلات ناشی از تحریم ها، سیاست های کلان کشور و مذاکرات در حال انجام برای رفع تحریم ها می تواند کارگشا باشد ولی توجه به توانمندی های داخلی و اتخاذ راهکارهای اقتصاد مقاومتی می تواند نویدبخش روزهای درخشانی در کل صنعت و بالطبع در بخش صادرات باشد. به این نکته توجه شود که برخی از قوانین و مقررات در زمینه صادرات نیاز به بازنگری اساسی خصوصاً در شرایط اقتصاد مقاومتی دارد، نمونه هائی در این شرکت وجود دارد که به علت مسائل اداری محصول صادراتی که بارگیری شده هنوز اجازه تخلیه ندارد. علیرغم تمام مشکلات شرکت پتروشیمی پارس در سال حمایت از تولید و سرمایه ایرانی و سال حماسه اقتصادی، در عمل ثابت کرد که تمام مشکلات نمی تواند مانع خلاقیت و نبوغ مهندسین متعهد میهن اسلامی گردد و با اخذ عنوان شرکت پیشرو در بین تمامی شرکت های بزرگ کشور اعتقاد راستین خود را در جهاد اقتصادی به ثبوت رساند.
چه اقداماتی می بایست صورت پذیرد تا با وجود تحریم های موجود، تولید کنندگان داخلی توان رقابت با شرکت های مشابه خارجی را داشته باشند؟
پتانسیل های بسیاری برای رقابت با شرکت های مشابه خارجی در ایران وجود دارد، وجود تولید کنندگان عمده محصولات پتروشیمی و مزیت های متنوع رقابتی در کشور عزیزمان، پایداری تولید، کیفیت و خلوص بالای محصولات در کنار اتخاذ سیاست های هوشمندانه در بخش تولید و صادرات، دستیابی و حضور در بازارهای هدف را دور از ذهن نشان نمی دهد. به طور مثال محصول استایرن منومر پتروشیمی پارس به دلیل شاخصه های فوق الذکر موفق به رقابت با شرکت های هم تراز خارجی گردیده و بخش عمده ایی از بازار مصرف برخی از کشورها را به انحصار خود در آورده است و به دلیل پایداری در عرضه و کیفیت بالای محصول، وفاداری مشتریان خارجی را به ارمغان آورده است.
شانزدهمین سال رتبه بندی رسمی شرکت های برتر ایران توسط سازمان مدیریت صنعتی را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا این اقدام می تواند در راستای شفافیت و اعتبار بخشی به شرکت ها و رشد صنعت کشور موثر باشد؟
فعالیت های در حال انجام برای شناسایی و رتبه بندی شرکت های برتر ایران و معرفی ویژگی‌های آن ها بسیار ستودنی بوده و می بایست از مدیران سازمان مدیریت صنعتی در این زمینه تشکر نمود. با رتبه بندی شرکت ها رقابت محسوس شده و سرمایه گذاران نیز راحت تر و با اطمینان بیشتر به انتخاب شرکت ها برای سرمایه گذاری اقدام می نمایند. یک نکته در همایش‌های سه سال اخیر، ذهن بسیاری از فعالان اقتصادی و شرکت های تولیدی را مشغول نموده است. عنوان این همایش، رتبه بندی شرکت‌های برتر است و هدف اصلی در این زمینه عرصه توان تولید در اقتصاد ملی است حضور بانک‌ها در این رقابت برای مدیران شرکت های تولیدی جای سئوال دارد. در همایش FOR TUNE 500 که در این همایش بسیار به آن استناد می شد هیچ بانک خارجی نه در امریکا و نه در رتبه بندی جهانی در بین ده شرکت اول و حتی در لیست رده بندی وجود ندارد، چرا بایستی در ده شرکت اول کشور چهار بانک حضور داشته باشند. به لحاظ حقوقی، شرکت، بانک، سازمان، موسسه و... هر کدام تعاریف و جایگاه متفاوتی دارند. اگر بنا بر حضور بانک ها در همایش های بعدی باشد شاید تغییر نام شرکت های برتر کشور ضروری باشد.
انتقاد یا پیشنهادی در خصوص این رتبه بندی دارید؟
ورود موسسات مالی و بانک ها در فرآیند رتبه بندی اصلی منطقی نمی‌باشد و نمی تواند اهداف از پیش تعیین شده برای این رتبه بندی را محقق سازد چرا که این موسسات مالی از طریق گردش مالی آحاد مردم و شرکت های تولیدی موفق به افزایش شاخص های مالی خود می شوند.
این موضوع در خصوص شرکت های هولدینگ نیز به گونه ای دیگر صادق است و در جریان رتبه بندی مشاهده می گردد شرکت مادر تخصصی هولدینگ به رقابت با شرکت های زیر مجموعه پرداخته و در رتبه بندی اصلی شرکت داده می شوند.