لزوم تشکیل میز بازرگانی خراسان رضوی در« ایالت کارناتاکا»ی هند
دنیای اقتصاد- نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: به دنبال تشکیل میز بازرگانی خراسان رضوی در ایالت کارناتاکا هند هستیم. محمدرضا توکلی‌زاده نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی خراسان رضوی در دیدار با هیئت بازرگانی ایالت کارناتاکای هند اظهار کرد: کشور هند دومین کشور پرجمعیت و از لحاظ تاریخی جزو برترین‌های دنیا است. همچنین هند در زمره بزرگ ترین کشورهای جهان است که در سال گذشته با رشد 8درصدی در اقتصاد خود روبه‌رو بوده است، به‌طوری‌که تحلیل‌گران اقتصادی دنیا بر این باورند که تا سال2020 در شمار بزرگ‌ترین کشورهای صنعتی جهان قرار می‌گیرد.
وی افزود: روابط سیاسی و اقتصادی ایران و هندوستان بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارد و مبادلات تجاری این دو کشور در سال ۹۰، ۹/۳ میلیارد دلار، سال ۹۱، ۶/۴میلیارد دلار و سال ۹۲، ۰۲/۷ میلیارد دلار بوده است.
توکلی‌زاده خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی از مهمترین استان‌های ایران است که با داشتن4 بخش صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری در موقعیت شاخصی قرار دارد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی تصریح کرد: در بخش صنعت هزار واحد تولیدی، غذایی، صنعتی، نساجی، شیمیایی در استان خراسان رضوی مشغول به فعالیت هستند، همچنین ذخایر معدن نظیر سنگ آهن، مس، منیزیم، فولاد و فیروزه در استان خراسان رضوی وجود دارد و در آینده نزدیک به قطب فولاد کشور تبدیل می‌شود.
وی گفت: در بخش کشاورزی، استان خراسان رضوی به دلیل تنوع آب‌وهوایی بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران جهان است که محصولات خود را به بیش از 35 کشور جهان صادر می‌کند. همچنین دومین تولیدکننده پسته کشور، زیره، انار و چغندرقند است.
توکلی‌زاده اظهار کرد: امروزه کشورها و تولیدکنندگانی موفق هستند که بتوانند کار خود را با کیفیت مطلوب و قیمتی مناسب عرضه کنند. در همین راستا، ایران به دلیل واقع شدن در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب و بهره‌مندی از موهبت دسترسی به دریای خزر و خلیج فارس توانسته است نقش مهمی در زنجیره تامین کالاهای کشورهای آسیای میانه داشته باشد.
وی با بیان اینکه ایران و هند هر 3 ماه یک بار مشخصات 30 صنعت تجاری فعال یکدیگر را در سایت اتاق بازرگانی به نمایش می‌گذارند، گفت: ایران آمادگی دارد در نمایشگاه‌های خود غرفه رایگان در اختیار فعالان اقتصادی هند قرار دهد.
نایب رئیس اتاق بارزرگانی استان خراسان رضوی با بین اینکه تجارت ایران و هند تنها از طریق ۲ حوزه نفت و گاز کافی نیست، بیان کرد: نباید تجارت هند و ایران به نفت و گاز منحصر باشد، بلکه باید این تجارت در تمام رشته‌ها گسترش یابد.
وی افزود: آمادگی خود را جهت تشکیل میز اتاق بازرگانی کارناتاکای هند و معرفی این میز در مشهد اعلام می‌کنیم و از اتاق بازرگانی هند نیز انتظار داریم میز استان خراسان رضوی را در این ایالت تشکیل دهند.
افخم‌الضاء، رئیس اتاق بازرگانی ایالت کارناتاکای هند نیز در این جلسه گفت: هدف ما از تاسیس اتاق بازرگانی در این ایالت، گسترش تجارت بین دو کشور ایران و هند است تا محصولات هند و ایران بیش از گذشته مبادله شوند.
وی افزود: بعد از ایران، هند بزرگ‌ترین جمعیت اهل تشیع را دارد و از این لحاظ می‌تواند ارتباطات تنگاتنگی با ایران داشته باشد. ساخت هتل، سنگ‌های قیمتی، کشاورزی، آی تی، منابع بتنی، داروسازی، جواهرفروشی، سنگ‌های گرانیت و ساختمانی از جمله منابعی هستند که می‌توانند زمینه تجارت گسترده میان ایالت کارناتاکای هند و ایران را به وجود آورند.
ضرورت اعزام هیئت های تجاری
در تقویت روابط
در ادامه این جلسه نایب رئیس اتاق بازرگانی، ‌صنایع و معادن و کشاورزی استان خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: اعزام هیئت‌های تجاری و تلاش برای برپایی نمایشگاه‌های دوجانبه فرصتی استثنایی است که نباید آن را از دست داد و نسبت به آن غفلت کرد.
محمدرضا توکلی‌زاده اظهار کرد: اگر در راستای تفاهم و تعامل با کشورهای دیگر بر اصول مشترک تاکید کنیم و بتوانیم پیوندها را تقویت و اصالت ببخشیم، قطعا قادر هستیم بخش عظیمی از ظرفیت‌ها را احیا کنیم.
وی با بیان اینکه در عصر حاضر بدون تعامل و تقویت روابط دوجانبه نمی‌توان کاری از پیش برد، تصریح کرد:تا زمانی که نتوانیم روابط تجاری، بازرگانی، صنعتی، کشاورزی و... کشور را با کشورهای همسایه توسعه دهیم، قادر نیستیم تولیدات خود را عرضه کرده و توانمندی‌هایمان را به رخ بکشیم.
توکلی‌زاده درپاسخ به این پرسش که با توجه به تحریم‌ها که علیه ایران وجود دارد مبادلات تجاری با هند چگونه صورت می‌گیرد، تصریح کرد: مبادلات با توافق 2طرف گاهی کالا به کالا‌، گاهی با روپیه و گاهی نیز با دلار است که این به توافق تجار دو کشور بستگی دارد.
آماده سرمایه گذاری درایران هستیم
همچنین افخم الضاء، رئیس اتاق بازرگانی ایالت کارناتاکای هند درحاشیه حضور در اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به تبلیغات زیادی که علیه ایران در فضای بین‌المللی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: برخلاف تبلیغات سوئی که از جانب کشورهای مختلف صورت می‌گیرد، ایران جای مناسبی برای سرمایه‌گذاری است و ما امیدواریم بتوانیم این روابط را افزایش دهیم.
وی با ابراز امیدواری در زمینه گسترش همکاری با فعالان اقتصادی ایران و به‌ویژه فعالان اقتصادی خراسان در آینده گفت: توجه به سفرهایی که به استان‌های مختلف ایران داشتیم و با ظرفیت‌های مختلف آنها آشنا شدیم و در نهایت فعالان اقتصادی ما آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام کردند.