بنگاه‌های ایرانی برای پساتحریم آماده نیستند
مصرف‌کننده در دوران پساتحریم، هوشمندانه‌تر انتخاب می‌کند و اینجا ارزش کیفیت خدمت مشخص‌تر می‌شود.این مطلب را دکترپدرام سلطانی در دومین همایش بین المللی صنعت پخش در ایران اعلام کرد و گفت: شرکت‌های توزیع و پخش ما اگر با نگاه به فرصت‌ها و تهدیدها برنامه داشته باشند.
سریع‌تر به قطار حرکت توسعه کشور می‌رسند؛ هرچند که این مساله در همه بخش‌ها قابل طرح است.
نایب رییس اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه ما با پایین آمدن قیمت نفت، دولت نفتی مقتدری نخواهیم داشت و بودجه‌های متورمی نخواهد بود که بخش خصوصی بخواهد از آن طریق ارتزاق کند و جلو برود، اظهار کرد: در این فضا، قانون مالیات‌های مستقیم اصلاح شده و با استقرار نظام جامع اطلاعات مالیاتی، رفتارهای مالیاتی را هم باید اصلاح کرد. البته سیستم دلالی در این روش جمع می‌شود و فعالیت‌های پنهان و دو دفتره و چند دفتره کاهش می‌یابد و فعالیت‌ها شناسنامه‌دار می‌شوند.وی ادامه داد: در دولت لایحه صندوق‌های مکانیزه فروش در حال بررسی است و بعد از تصویب مجلس، این‌ امر در فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها نیز به اجرا درمی‌آید و این گشایشی برای صنعت پخش خواهد بود.

وی تاکید کرد: قانون ارزش افزوده هم در دولت تا پایان سال نهایی شده و به مجلس می‌رود. با رفع ایرادات، این قانون آزمایشی سال آینده به اجرا درمی‌آید و اگر فعالان این صنف نظری دارند آن را به اتاق انعکاس دهند تا در لایحه نهایی دیده شود.

پدارم سلطانی گفت: دولت در دوران پساتحریم، رقیب بخش خصوصی است و ما این مساله را متذکر شده ایم که جز بخش بالادستی نفت و گاز که قانون آن را در اختیار دولت گذاشته، نمی‌پذیریم که بخش دولتی طرف اصلی جذب سرمایه‌ها باشد. وی ادامه داد: بخش خصوصی به نظام قانونگذاری کشور ایرادات جدی دارد. در سال‌های گذشته قوانینی تصویب شده که از اجماع ذینفعان برخوردار نبوده و پس از اجرا نارضایتی فعالان را داشته است. ما در اتاق روی این مساله کار کرده‌ایم و به زودی آن را برای مجلس ارسال می‌کنیم. وی با تاکید براینکه بهتراست مجلس تولید قانون را کاهش دهد، خاطرنشان ساخت: به طور متوسط هر هفته 4 طرح یا لایحه اعلام وصول می‌شود که در سال به حجم عظیمی می‌رسد.
واقعا کدام محفل خبرگی می‌تواند این حجم‌ طرح و لایحه را به طور دقیق و جامع بررسی کند و همه نقائص و تناقض‌های آن را با سایر قوانین مورد کاوش قرار دهد؟ متاسفانه گفته می‌شود که بهترین قوانین ما قدیمی‌ترین آنها هستند. اما این موضوع جای تامل دارد و باید نسبت به آن بازنگری کنیم.

نایب رییس اتاق ایران، با بیان اینکه نظام اداره کشور باید مبتنی بر دانش روز باشد، از فعالان صنعت پخش خواست با توجه به تهدیدات پساتحریم در کنار فرصت‌ها، بررسی راهکارهای تحول در صنعت پخش را محدود به این کنفرانس نکنند.


بنگاه‌های ایرانی برای پساتحریم آماده نیستند
مباحث مطروحه در همایش، باید دستورهای کار در انجمن شود و بعد به اتاق برسد. مطالبات صنف‌ها باید از بنگاه به انجمن، از انجمن به اتاق و از اتاق به سمت دولت و مجلس و حاکمیت باشد.
وی جنب و جوش ایجاد شده توسط خارجی‌ها و برنامه‌ریزی آنها برای حضور در اقتصاد ایران را قابل مقایسه با تحرک لازم در داخل دانست و گفت: ما یک دهم جنب و جوش خارجی‌ها را نداریم و به اندازه کامل برای آن آماده نیستم.
وی خراب بودن اوضاع کشورهای منطقه را فرصت بی‌نظیری برای بخش خصوصی ایران دانست که باید درک درستی از آن داشته باشیم و به موقع حرکت کنیم.


سلطانی تاکید کرد: امروز باید از ثبات موجود در کشور، برای خود فرصت بسازیم و گوی سبقت را از همسایگانی که برخی از آنها از ما جلو افتاده بودند، برباییم.
وی همچنین گفت: درست است که سرمایه‌گذاران خارجی دارند می‌آیند، ولی ما همزمان باید به فکر بازارهای منطقه‌ای هم باشیم. او گفت: سرمایه‌گذاران بین‌المللی اساسا ریسک و خطر زیادی در ساختارهای ضعیف قدرت در کشورهای منطقه دارند و تجار ایرانی می‌توانند از این مسئله به نفع حضور خود بهره بگیرند.
او تجارت الکترونیک را رویکرد مهم در دنیای کسب و کار آینده دانست و گفت: شرکت‌ها باید ویرایش الکترونیک برای خود داشته باشند. در کنار این تجارت، روندهای تغییرات در قوانین و رفتار مشتری را دنبال کنند. شرکت‌ها باید راهبردی نگاه کنند و به آینده نظر داشته باشند. این هم یکی از وظایف بنگاه‌های پخش و انجمن مربوطه است که باید برای آن برنامه داشته باشند.
وی گفت: چند شرکت پخش در کشور برای ۵ تا ۱۰ سال آینده برنامه‌ریزی دارند؟ اکنون زمان سرمایه‌گذاری روی روندهاست و نباید از آن غافل بود.

او در پایان گفت: ما باید در کنار امیدبخشی دولت، گوش فعالان را با مخاطرات آشنا سازیم و به آنها عینک واقع‌بینی بدهیم.
وی اظهار امیدواری کرد که در کنفرانس سوم، آثار کنفرانس دوم در رفتار شرکت‌های پخش اعضا دیده و بررسی شود.
وی از آمادگی اتاق برای انجام هماهنگی‌های لازم بین انجمن پخش ایران و سایر کشورها برای تبادل تجربیات در این زمینه خبر داد و گفت: ما می‌توانیم بخشی از هیات‌هایی که به ایران می‌آیند را از فعالان صنف پخش آن کشور انتخاب کنیم یا زمینه‌هایی برای سفرهای تخصصی صنف پخش ایران جهت کسب تجربیات به دیگر کشورها فراهم سازیم.