تأخیر یک ساله در بهره‎برداری از کمربندی جنوبی
دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- حدود سه سال پیش بود که کلنگ پروژه‌ کمربندی جنوبی مشهد بر زمین خورد و مقرر شد این پروژه که مهم‌ترین طرح عمرانی شهر است و انتهای بلوار شهید برونسی را به بزرگراه باغچه پیوند می‌دهد، تا اواخر سال 94 به بهره‎برداری برسد.

اکنون کمتر از پنج ماه به سررسید زمان وعده مدیریت شهری باقی است در حالی که به گفته مدیر نظارت بر پروژه‌های عمرانی شهرداری مشهد این پروژه تنها 42 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 12 درصد معارض موجود در مسیر اجرای پروژه باعث تأخیر یک ساله در زمان بهره‎برداری از آن خواهد شد.
معاونت فنی و عمرانی شهرداری مشهد در هفته‎ای که گذشت میزبان اصحاب رسانه بود و در این نشست علاوه بر ارائه گزارشی از عملکرد دو ساله این معاونت به سؤالات خبرنگاران نیز پاسخ داده شد.

مدیر نظارت بر پروژه‌های عمرانی شهرداری مشهد در این نشست در پاسخ به سؤال «دنیای اقتصاد» در خصوص میزان پیشرفت فیزیکی و زمان بهره‎برداری از کمربندی جنوبی مشهد گفت: این پروژه قرارداد ۳۰ ماهه داشت اما به دلیل اینکه ۴۵ درصد از مسیر آن معارض بود و رفع آن‎ها زمان‎بر شد، در نهایت ۱۵ ماه افزایش مدت پیمان به پروژه تعلق گرفت که بر این اساس زمان بهره‎برداری از آن شهریور ۹۵ خواهد بود.


pic1


محمود ریحانی پیشرفت کنونی پروژه را مطلوب دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر کمربندی جنوبی مشهد ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما هنوز ۱۲ درصد از معارض آن برطرف نشده که این معارضات بیشتر به اراضی مربوط می‌شود که در اختیار نیروهای نظامی و انتظامی است. وی به این نکته نیز اشاره کرد در صورتی که معارضات تا پایان سال جاری برطرف شود و اراضی در اختیار پیمانکار قرار گیرد، می‎توان امیدوار بود کمربندی جنوبی تا پایان سال ۹۵ به بهره‌برداری برسد.

مدیر نظارت بر پروژه‎های عمرانی شهرداری مشهد همچنین در حاشیه این نشست در گفت‎وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه مبلغ ۱۷۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه پیش‎بینی شده است، اظهار کرد: تاکنون حدود ۵۵ میلیارد تومان هزینه شده و به دلیل اینکه اعتبارات شهرداری برای این پروژه به صورت غیرنقدی است، کمبود اعتباری نداریم.
ریحانی در خصوص اقدامات انجام شده برای رفع معارضات و آزادسازی زمین‎های پروژه، خاطرنشان کرد: مذاکرات در حال انجام است؛ اختلاف نظراتی در خصوص قیمت کارشناسی وجود دارد که برای نزدیک کردن نظرات در حال رایزنی هستیم تا این اراضی آزاد شود و در اختیار پیمانکار قرار گیرد.

توجه ویژه دولت به قطار شهری مشهد
معاون فنی و عمرانی شهردار مشهد نیز در این نشست با بیان اینکه ظرف دو سال گذشته، حدود ۲۵ پروژه با مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است، گفت: ۱۵ پروژه نیز پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد دارد. حمیدرضا نخعی بودجه عمرانی شهرداری مشهد را در سال جاری یک‌هزار و ۹۱۸ میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: در دو سال گذشته با توجه به وضعیت مالی، برنامه‎ریزی‎های عمرانی به گونه‌ای بود که اولویت را به ادامه اجرای پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصد دادیم تا شهر از حالت کارگاهی خارج شود. وی با اشاره به مشکلات مالی شهرداری تأکید کرد: با این حال اجرای هیچ پروژه‎ای در دو سال گذشته متوقف نشده و مطالبات پیمانکاران نیز پرداخت شده است.


pic2



معاون فنی و عمرانی شهردار مشهد از بهره‎برداری از پروژه توسعه خط یک قطار شهری تا پایان سال جاری خبر داد و درخصوص خط دو قطار شهری نیز خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه به دلیل بروز مشکلات پیش‎بینی‎نشده زمان‎بر شد؛ در حال حاضر حفاری حدود 700 متر از تونل این خط باقی مانده است؛ همچنین نازک‎کاری ایستگاه‌ها در جبهه شمالی در حال انجام است و با ورود ریل‎های خریداری شده از ایتالیا به زودی کار ریل‎گذاری تونل شمالی آغاز می‎شود.
نخعی در خصوص خط سه نیز با بیان اینکه مقدمات واگذاری این پروژه از طریق ترک تشریفات به قرارگاه خاتم‎الانبیاء در حال انجام است و باید به تأیید وزارت کشور برسد، عنوان کرد: دولت توجه ویژه‎ای به خطوط قطار شهری مشهد دارد و در سال گذشته بودجه دولتی این خطوط به صورت کامل پرداخت شده است.

معاون فنی و عمرانی شهردار مشهد در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص احداث تقاطع غیرهمسطح سه‎راه خیام و شاهد اینطور پاسخ داد: اجرای این تقاطع‎ها در برنامه امسال ما بود اما فعلا اجرا نمی‎‏شود.
نخعی همچنین در خصوص زمان بهره‎برداری از خیابان دو سطحی شهید شوشتری عنوان کرد: قرارداد احداث این خیابان سه سال پیش منعقد شده بود اما به دلیل بروز مشکلی اجرای آن متوقف شد که در حال حاضر مشکل برطرف شده و کار در حال انجام است؛ تا پایان سال این خیابان به خیابان شیرازی متصل می‎شود و قسمت روی خیابان مورد بهره‎برداری قرار می‎گیرد؛ قسمت پایین خیابان که محل عبور عابر پیاده است، زمانی مورد استفاده قرار می‎گیرد که مجتمع‎های تجاری به بهره‏برداری برسد.

تخصیص ۱۰۰ درصدی بودجه دولتی به خط ۲
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد نیز در بخشی از این نشست با اشاره به اینکه سال گذشته بودجه دولتی خط دو ۹۵ میلیارد تومان بود، گفت: این بودجه ۱۰۰ درصد تخصیص داده شد؛ همچنین بودجه دولتی برای خط دو در سال جاری نیز مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان است و تاکنون ۵۰ درصد آن تخصیص یافته است. کیانوش کیامرز ادامه داد: همچنین برای تأمین بخشی از هزینه‎ پروژه‎های خطوط دو و سه مجوز انتشار ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای هر یک از این خطوط صادر و این اوراق منتشر شد.


pic3



مشاور شهردار مشهد در امور قطار شهری نیز در بخشی از این نشست در پاسخ به سؤالی در خصوص تأمین ناوگان خط دو اظهار کرد: قرارداد ساخت 100 واگن با دو شرکت واگن‎سازی تهران و یک شرکت چینی با اعتبار 98 میلیون یورو از محل تسهیلات ارزی دولتی منعقد شده است و 15 واگن به صورت کامل در چین ساخته و سایر واگن‎ها به صورت قطعه‌ای وارد کشور شده و مونتاژ می‌شود. ابوالفضل میرزایی این نکته را نیز یادآور شد که اولین واگن پنج‎تایی فروردین سال آینده وارد کشور می‎شود.

بهره‎برداری از عرصه میدان شهدا تا ۲۰۱۷
مدیر اجرایی طرح میدان شهدا نیز در بخشی از این نشست زمان بهره‏برداری از عرصه میدان شهدا را سال ۲۰۱۷ اعلام و تصریح کرد: طرح میدان شهدا در حال توسعه است و مرز توسعه آن متوقف نخواهد شد؛ بنا داریم با توجه به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷، تا آن زمان عرصه میدان شهدا از حالت کارگاهی خارج شود و عرصه به بهره‎برداری برسد.


pic4


وحید برجسته‎نژاد ادامه داد: برای تحقق این امر دو پروژه تجاری، اداری در قسمت شرقی عرصه میدان شهدا مصوب شد که با ورود سرمایه‎گذار در حال احداث است. وی با بیان اینکه برای دو پروژه شرق میدان شهدا شهرداری هزینه‎ای نمی‎کند زیرا آورده شهرداری به صورت زمین و پروانه است، خاطرنشان کرد: برای بهره‎برداری از عرصه میدان شهدا مبلغ سه میلیارد تومان برای آب‎نماها، یک میلیارد تومان برای مبلمان شهری و ۵۰۰ میلیون تومان برای کاشی‎تابلوها باید هزینه کنیم.