دنیای اقتصاد: درباره خودرو‌های اسپرت اولین ویژگی که مورد توجه قرار می‌گیرد شتاب و سرعت نهایی آنها است. بالاترین سرعتی که یک خودرو می‌تواند به آن دست پیدا کند به نوعی تایید‌کننده بسیاری از خصوصیات پنهان خودرو است. خودرویی می‌تواند به سرعت بالا دست پیدا کند که موتوری قدرتمند و جعبه دنده‌ حرفه‌ای داشته باشد. طراحی آیرودینامیک خودرو هم از ویژگی‌هایی است که کمک می‌کند دسترسی به سرعت بالا برای خودرو امکان‌پذیر باشد. رقابت سختی برای قرار گرفتن در لیست پر‌‌سرعت‌ترین خودروهای جهان وجود دارد و لیست‌های متفاوتی اعلام شده است. موضوعی که اهمیت دارد ثبت بالاترین سرعت خودرو در فرآیندی رسمی و زیر نظر موسسات معتبر است. آنچه در ادامه آمده است نتایج بررسی و آزمایش گروه‌های رسمی است و ادعاهای آمایش نشده در این لیست قرار ندارند و همچنین خودروهای مسابقه‌ای هم شامل این لیست نمی‌شوند. برای مثال خودروی SSC Tuatara در برخی از لیست‌های معتبر درج نشده است اما به ظاهر تمام شرایط لازم را برای قرار گرفتن در مقام اول با ۱۳۵۰ اسب بخار قدرت و سرعت ۴۴۴ کیومتر در ساعت دارد. یکی دیگر از مواردی که ممکن است شما را نسبت به لیست سریع‌ترین خودروهای جهان به شک بیندازد، خودروهایی است که با نام «درگستر» شناخته می‌شوند. این خودروها را برای مسابقات شتاب یا همان درگ طراحی می‌کنند. سرعت این خودرو گاه بیش از ۸۰۰ کیلومتر در ساعت است. اما آنها تنها مسیر ۴۰۲ متری مسابقه درگ را طی می‌کنند و توان حرکت طولانی را به دلیل مصرف سوخت بالا ندارند. سوخت آنها نیز معمولا سوخت‌های خاص مانند سوخت جت است. به همین دلیل خودرو عادی به حساب نمی‌آیند و شامل همان قانون دردسترس عموم نبودن می‌شوند.

در رابطه با خودرو‌های اسپرت اولین ویژگی که مورد توجه قرار می‌گیرد شتاب و سرعت نهایی آنها است. بالاترین سرعتی که یک خودرو می‌تواند به آن دست پیدا کند به نوعی تایید‌کننده بسیاری از خصوصیات پنهان خودرو است. خودرویی می‌تواند به سرعت بالا دست پیدا کند که موتوری قدرتمند و جعبه دنده‌ حرفه‌ای داشته باشد. طراحی آیرودینامیک خودرو هم از ویژگی‌هایی است که کمک می‌کند دسترسی به سرعت بالا برای خودرو امکان‌پذیر باشد. رقابت سختی برای قرار گرفتن در لیست پر‌‌سرعت‌ترین خودروهای جهان وجود دارد و لیست‌های متفاوتی اعلام شده است. موضوعی که اهمیت دارد ثبت بالاترین سرعت خودرو در فرآیندی رسمی و زیر نظر موسسات معتبر است. آنچه در ادامه آمده است نتایج بررسی و آزمایش گروه‌های رسمی است و ادعاهای آمایش نشده در این لیست قرار ندارند و همچنین خودروهای مسابقه‌ای هم شامل این لیست نمی‌شوند. برای مثال خودروی SSC Tuatara در برخی از لیست‌های معتبر درج نشده است اما به ظاهر تمام شرایط لازم را برای قرار گرفتن در مقام اول با ۱۳۵۰ اسب بخار قدرت و سرعت ۴۴۴ کیومتر در ساعت دارد.

هنسی ونوم جی‌تی


این ابر خودرو توانسته است با استفاده از شاسی خودروی لوتوس و موتور ۷ لیتری (۷۰۰۰ سی‌سی) تویین (دوقلو) توربوشارژر V۸ قدرتش را به ۱۲۴۴ اسب بخار برساند. قدرتی که باعث شده است در صدر لیست پر‌سرعت‌ترین خودرو تولیدی دنیا قرار بگیرد. هنسی ونوم جی تی توانسته است به سرعت ۴/ ۲۷۰ مایل (۴۳۵ کیلومتر در ساعت) برسد که در پیست مرکز فضایی کندی ثبت شده است که تنها در یک مسیر بوده است و معمولا برای ثبت سرعت در مسیر مخالف هم باید برای بررسی اثر باد آزمایش انجام شود و میانگین این دو سرعت به‌عنوان سرعت نهایی محاسبه شود. این خودرو در حال حاضر در کتاب گینس به‌عنوان سریع‌ترین خودروی جهان ثبت نشده است در این کتاب به‌عنوان پر‌شتاب‌ترین خودرو ثبت شده است که تنها در مدت زمان ۶۳/ ۱۳ ثانیه می‌تواند از صفر به سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. این خودرو دست ساز امکان تنظیم قدرت موتور را در اختیار راننده خود قرار داده است و او می‌تواند سه حالت را برای خروجی موتور در نظر بگیرد.

فراری انزو

در سال ۲۰۰۲ شرکت فراری خودروی منحصربه‌فردی که نام بنیانگذارش را با خود داشت معرفی کرد. خودرویی ۱۲ سیلندر با ۶۰۰۰ سی سی حجم موتور که می‌توانست قدرتی معادل ۶۵۱ اسب بخار تولید کند و تا سرعت ۳۵۵ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد و البته قبل از تمام شدن مراحل تولید پیش فروش شد. این مدل خاص فراری می‌توانست در مدت زمان ۱/ ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و در مدت زمان ۶/ ۶ ثانیه به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برسد. فراری انزو به غیر از سرعت و شتاب بالا خصوصیات منحصر به فردی داشت که تا به امروز اهمیت آن را در صنعت خودرو جهان حفظ کرده است. این خودرو بسیاری از تکنولوژی‌هایی را که تا قبل از آن در خودروهای فرمول یک استفاده می‌شد وارد خودروهای شهری کرد. مثلا استفاده گسترده از فیبرکربن یا دیسک‌های ترمز سرامیکی. البته استفاده از فیبرکربن پیش از آن هم تجربه شده بود اما از انزو به این سو بود که ساخت سوپراسپرت‌ها با بدنه فیبرکربن رواج پیدا کرد.

التیمیت آئرو

ظهور ابر خودرویSSC Ultimate Aero لرزه بر اندام خودرو‌سازان بزرگی مانند فولکس واگن و بوگاتی انداخت، خودرو‌ساز ناآشنایی که کمتر کسی نامش را شنیده بوده است با معرفی محصولات اسپرتش معادله‌های سرعت و شتاب را تغییر داد. در نام این خودرو SSC مخفف کلمات Shelby Super Cars است که توانست مدل اولیه ویرون را در سرعت شکست دهد و از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ سریع‌ترین خودروی دنیا لقب بگیرد. این خودروی نو ظهور با ثبت سرعت ۲۵۶ مایل (۴۱۱ کیلومتر در ساعت) در سال ۲۰۰۷ ثابت کرد صنعت خودرو برای تازه‌وارد‌ها هم‌ جا برای قدرت‌نمایی گذاشته است. موتور قدرتمند این خودرو با حجم ۳/ ۶ لیتر و با داشتن ۸ سیلندر می‌تواند ۱۲۸۷ اسب بخار قدرت تولید کند. هیچ‌گونه کمک راننده الکتریکی برای کنترل قدرت این خودرو در نظر گرفته نشده است و در صورت نداشتن مهارت کافی، راننده این خودرو با در اختیار داشتن قدرتی خالص سناریو مرگباری را می‌تواند برای خود رقم بزند.



کوئینزگ سی‌سی‌آر

کوئینزگ سی‌سی‌آر (Koenigsegg CCR) ابر خودرویی سوئدی است که در سال‌های ۲۰۰۶-۲۰۰۴ تولید شده‌ است. طراحی سی‌سی‌آر بر‌اساس موتور وسط عقب- محور عقب بوده ‌است. موتور این خودرو ۸ سلندر و ۶/ ۴ لیتر حجم دارد و می‌تواند ۸۰۶ اسب بخار قدرت تولید کند و ظرف۷/ ۳ ثانیه می‌تواند به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و در نهایت با سرعت ۳۸۹ کیلومتر در ساعت می‌توان با آن رانندگی کرد (بیشترین سرعت ثبت شده) و البته سرعت اعلام شده توسط شرکت سازنده ۳۹۵ کیلومتر بوده است. نیروی موتور در سی‌سی‌آر به کمک جعبه دنده ۶ سرعته به چرخ‌ها منتقل می‌شود. در سال ۲۰۱۱ شرکتی آلمانی با تغییراتی در موتور و سیستم جعبه دنده باعث افزایش شتاب و سرعت خودرو شد. با اعمال تغییرات در موتور قدرت موتور به ۸۹۱ اسب بخار افزایش پیدا کرد و صفر تا ۱۰۰ هم به ۲/ ۳ ثانیه کاهش یافت و پس از ۲۳ ثانیه سرعت خودرو به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.


مک لارن اف یک

هر چند سال‌ها از شکستن رکورد سرعت توسط این ابر خودروی معروف می‌گذرد اما این خودرو به خاطر ویژگی‌هایی که دارد همچنان مورد توجه قرار می‌گیرد. بدنه فیبرکربن، موتور ۱۲ سیلندر بی‌ام‌و با حجم ۱/ ۶ لیتر و با قدرت ۶۱۸ اسب بخار این امکان را برایش فراهم کرد تا سال‌ها رکورد سرعت در اختیار این خودروی خاص قرار داشته باشد. بالاترین سرعت ثبت شده برای این خودرو ۳۹۱ کیلومتر بوده است که تا ۲۰۰۵ و تا قبل از معرفی بوگاتی ویرون در اختیارش قرار داشت. صندلی راننده این خودرو در مرکز قرار دارد و برای سال‌های زیادی شکست‌ناپذیر باقی ماند و در سال ۲۰۰۵ برترین خودروی جهان در طول تاریخ لقب گرفت. این خودرو می‌تواند از سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر را در ۲/ ۳ ثانیه طی کند که در بین خودروهای مطرح دنیا شتاب فوق‌العاده‌ای به‌حساب می‌آید. اف یک بعد از گذشت دو دهه همچنان در لیست سریع‌ترین‌ها قرار دارد و نماد تکنولوژی و قدرت و سرعت است. شهرت مک لارن قبل از ساخت این ابر خودرو به مسابقات فرمول یک بر‌می‌گردد.


استون مارتین وان-77

برخی خودروها به دلیل حواشی که دارند بیشتر در صنعت خودرو مطرح می‌شوند و استون مارتین به‌عنوان برندی معروف علاوه بر داشتن جیمز باند، سرعت و طراحی منحصربه‌فردش طرفداران زیادی را برایش دست و پا کرده است. وان-۷۷ با موتور ۱۲ سیلندری که دارد می‌تواند ۷۳۰۰ سی‌سی بنزین را ببلعد تا ۷۵۰ اسب بخار قدرت تولید کند. طراحی بدنه این خودرو خیره‌کننده و خوش ساخت است. در میان لیست سریع‌ترین خودروهای دنیا، تنها وان-۷۷ است که موتورش در جلو قرار گرفته است. در ابتدا تصور می‌شود سرعت این ماشین به ۳۲۰ کیلومتر در ساعت برسد ولی بر خلاف ادعاهای مرسوم در تست سرعت توانست به ۳۵۴ کیلومتر در ساعت برسد. این خوش‌ساخت انگلیسی ظرف ۵/ ۳ ثانیه می‌تواند به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد. این خودرو در سال ۲۰۰۹ معرفی شده و از سال ۲۰۱۱ وارد بازار شده است. این ابر‌خودروی سریع از جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک مربوط به DB۹ استفاده می‌کند که از محصولات استون مارتین است. این خودروی پر‌سرعت توانسته است جوایز متعددی را برای طراحی فوق حرفه‌ای‌اش به‌دست بیاورد. تنها ۷۷ نمونه از این خودرو ساخته و فروخته شده است.


جگوار ایکس جی 220

جگوار ایکس جی ۲۲۰ در مرحله تولید دو چرخ و شش سیلندرش را از دست داد ولی توانست در سال‌های گذشته عنوان سریع‌ترین خودروی جهان را از آن خود کند. مدل مفهومی این خودرو که در سال ۱۹۹۲ رونمایی شد؛ ۴ چرخ محرک بود و ۱۲ سیلندر داشت. با وجود نصف شدن مشخصات توانست خود را در تاریخ دنیای ماشین‌ها ثبت کند. ایکس جی ۲۲۰ با استفاده از موتور ۶ سیلندر توین توربو شارژر با حجم ۳۵۰۰ سی سی می‌توانست ۵۴۰ اسب بخار قدرت تولید کند و همچنین با کمک جعبه دنده ۵ سرعته دستی قادر بود در مدت زمان ۶/ ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد که در دهه ۹۰ میلادی شتاب خیره‌کننده‌ای برای خودرویی تولیدی و خیابانی به‌حساب می‌آمد. بیشترین سرعت ثبت شده برای ایکس‌جی ۳۴۲ کیلومتر بوده است که در مدت زمان کوتاهی توسط مک‌لارن اف ۱ در هم شکسته شد. تغییرات ایجاد شده در خودرو برای خریدارانی که ذهنیت خاصی از خودرو پیدا کرده بودند خوشایند نبود و تنها ۲۷۱ دستگاه از این خودرو ساخته و فروخته شد.


مک لارن پی یک

مک لارن پ۱ یک خودروی اتصال برقی دوگانه‌سوز است که در تعداد معدودی تولید شده است. مدل مفهومی این خودرو در نمایشگاه ماشین پاریس ۲۰۱۲ معرفی و در سال ۲۰۱۳ هم وارد دنیای ماشین‌های سوپر اسپرت شد. مک لارن اف ۱ مدت‌های زیادی منتظر این جانشین خود بوده تا خودروی با قدرت و سرعت زیاد‌تری از راه برسد. ترکیب تکنولوژی فرمول یک و قدرت موتورهای هیبرید در این خودرو نمود پیدا کرده است. پی ۱ از موتوری ۸ سیلندر توین توربو با حجم ۳۸۰۰ سی سی استفاده می‌کند که می‌تواند ۹۰۳ اسب بخار قدرت تولید کند که ۱۷۶ اسب بخار از آن توسط موتور الکتریکی این خودرو تولید می‌شود. ویژگی‌هایی که از خودروی‌های فرمول یک در پی ۱ استفاده شده است همراه با موتور قدرتمندش می‌تواند این خودروی ۵/ ۱ تنی را در مدت زمان ۸/ ۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند و در مدت ۸/ ۶ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت و در ۵/ ۱۶ ثانیه به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و بالاترین سرعت ثبت شده برای این خودرو ۳۹۵ کیلومتر در ساعت است.


فراری لافراری

لافراری برای اولین بار در نمایشگاه اتومبیل ژنو ۲۰۱۳ از سوی خودرو ساز ایتالیایی فراری معرفی شد. از این خودروی هیبرید یک میلیون دلاری تنها ۴۹۹ دستگاه ساخته شده است. فراری در این مدل سوپر اسپرتش از موتوری ۱۲ سیلندر با حجم ۶۳۰۰ سی‌سی که می‌تواند ۷۸۹ اسب بخار قدرت تولید کند که موتور الکتریکی آن ۱۶۱ اسب بخار دیگر نیرو را به موتور اصلی اضافه می‌کند و در نهایت لافراری می‌تواند با ۹۵۰ اسب بخار قدرت به سرعت ۳۶۵ کیلومتر در ساعت برسد. شتاب فوق‌العاده این خودرو باعث می‌شود تنها برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به ۷/ ۲ ثانیه زمان نیاز داشته باشد. لافراری ویژگی خاصی دارد و اینکه نشان داد یک ابرخودرو الزاما نباید با موتور بنزینی کار کند. بلکه می‌توان از تکنولوژی هیبرید نیز در آن استفاده کرد و این مساله شأن سوپراسپرت را زیر سوال نمی‌برد. شاید این تعبیر خنده‌دار باشد اما تا قبل از لافراری سوپراسپرت‌سازان در این مورد اکراه داشتند. اما اکنون تقریبا تمامی سوپراسپرت‌سازان مشهور مدل هیبریدی خود را تولید کرده‌اند و حتی به تولید سوپراسپرت‌های تمام الکتریکی هم فکر می‌کنند.


بوگاتی ویرون سوپر اسپرت

وقتی فولکس واگن بوگاتی را خرید تنها یک هدف داشت و آن ساخت سریع‌ترین خودرو جهان بود. بوگاتی در کتاب گینس به‌عنوان سریع‌ترین خودرو دنیا ثبت شده است. بوگاتی ویرون پس از رونمایی توانست در صدر لیست سریع‌ترین‌ها قرار بگیرید ولی با ظهور SSC Ultimate Aero این عنوان با خطر روبه‌رو‌ شد و در اقدامی هیجان‌انگیز بوگاتی سوپر‌اسپرت خودش را معرفی کرد و توانست عنوان از دست داده شده را پس بگیرید. بوگاتی ویرون سوپر‌اسپرت با تغییراتی که در بدنه خود داده است توانست به سرعت ۲۶۸ مایل در ساعت (۴۳۱ کیلومتر در ساعت) برسد که در پیست Ehra-Lessein این سرعت ثبت شده است. این خودروی دست‌ساز از نوع تولیدی است، به این معنا که در صورت داشتن توان مالی کافی می‌توانید آن را سفارش دهید و در خیابان‌ها و جاده‌های عادی با آن رانندگی کنید. موتور سوپر‌اسپرت می‌تواند ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند و می‌تواند تنها ظرف ۵/ ۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.