تعاون نیازمند بازنگری جدی است
ایسنا- معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تعاون در اقتصاد سه گانه ایران به یک بازنگری جدی و اساسی نیاز دارد.

کلانتری در مراسم تقدیر از تعاونگران برتر خراسان‌رضوی که در مجموعه ورزشی کارگران برگزار شد، با بیان اینکه تعاونی‌ها باید از واحدهای کوچک و محدود به واحدهای بزرگ و گسترده تبدیل شوند، عنوان کرد: باید در حوزه تعاون بازنگری جدی داشته باشیم تا بخش تعاون بتواند پیرو اصل 44 قانون اساسی در اقتصاد سه گانه ایران نقش اساسی خود را ایفا کند.

تعاون؛ محرومیت زدایی با کرامت
کلانتری با بیان اینکه تعاون در جهت محرومیت زدایی از نیازمندان است، خاطرنشان کرد: این محرومیت زدایی با کرامت انجام می‌شود و به جای کمک مالی، سعی تعاونی‌ها بر توانمندسازی افراد است تا با استعداد خود اقتصاد کشور را شکوفا کنند. وی بزرگترین پشتوانه برای اقتصاد ملی را سرمایه اجتماعی خواند و افزود: تعاون سرمایه اجتماعی را رشد می‌‌دهد و در تمامی دنیا تعاونی ها با میزان نقدینگی بالا فعالیت می‌کنند.معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعاون را تسهیل‌گر مدیریت خواند و اعلام کرد: در کشور تعداد ۱۰۰ هزار واحد تعاونی فعال داریم که ۷۵۰۰ تعاونی فعال از طریق اتحادیه‌ها و اتاق‌ها به هم وصل هستند. وی ضمن اظهار تاسف به دلیل غافل ماندن از تعاون و بهره‌وری مفید، بیان کرد: تعاون بهره‌وری را افزایش می‌دهد بنابراین باید تولیدکننده‌های کوچک در قالب تعاونی‌ در تولید مواد اولیه با یکدیگر به رقابت بپردازند.
کلانتری یکی از وظایف تعاونی ها را بازاریابی در سطح وسیع اعلام کرد و افزود: متاسفانه در اصول جهانی هفتگانه تعاون و در هفتمین اصل که تعاون در تعاون است، ضعیف هستیم. وی برای پیشبرد اهداف تعاون از وجود یک نقشه راه خبرداد و عنوان کرد: این نقشه راه از هفت راهبرد متشکل از هفت برنامه تشکیل شده است که در مجموع 49 برنامه برای تحقق اهداف تعاون تدوین شده است.

pic۱



ترویج فرهنگ تعاون؛ اولین راهبرد
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اولین راهبرد را ترویج فرهنگ تعاون دانست و گفت: در کشور کارگروهی ضعیف است و یکی از عواملی که باعث عدم رشد تعاونی ها در کشور می شود، نداشتن روح جمعی است. وی توانمند سازی و توسعه مدیریت را دومین راهبرد نقشه راه تعاونی ها خواند و ادامه داد: توسعه تعاملات شبکه ای به عنوان سومین راهبرد شناخته شده است زیرا اگر به درستی انجام شود، تعاونی‌ها از دریافت بسیاری از کمک‌ها بی‌نیاز می‌شوند.کلانتری در خصوص ضرورت همکاری بین دستگاهی، اظهارکرد: توسعه همکاری‌های بین دستگاهی چهارمین راهبرد است چراکه حدود ۲۶ درصد از تعاونی‌ها در حوزه کشاورزی و ۲۰ درصد در بخش صنعت و معدن که شامل ۱۷ هزار تعاونی صنعتی و ۲ هزار تعاونی معدنی در کشور است. وی وجود مشوق‌ها و منابع مالی را برای ادامه برنامه‌های تعاونی‌ها ضروری دانست و گفت: مهم ترین مشوق برای تعاونی‌ها معافیت ۲۵ درصدی مالیاتی است که اگر قانون معافیت ۲۰ درصدی بیمه نیز شکل می‌گرفت، برای تعاونی‌ها نوعی مشوق محسوب می‌شد. معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسعه بازار و اینکه تعاونی ها برند مشخص داشته باشند را ضروری دانست و اظهار کرد: نظارت بر اقدامات تعاونی‌ها هفتمین راهبرد است زیرا سلامت اقتصادی در تعاون باید ایجاد و تقویت شود.

تعاون موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود

pic2


رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی نیز گفت: تعاون موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود.حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا بیان کرد: در بخش تعاون برای ایجاد اشتغال هزینه کمتری نیاز است. وی با بیان اینکه در روند حرکت انقلاب اسلامی باید بتوانیم جایگاه تعاون در کشور را تقویت کنیم، عنوان کرد: بخش تعاون یکی از بخش های اقتصادی کشور است اما متاسفانه تعاون تنها ۵ درصد در اقتصاد کشور تاثیر داشته است.رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی ادامه داد: بخش تعاون در کشور نوسانات بسیاری داشته و برخلاف سهم ۲۵ درصدی برای تاثیرگذاری بر اقتصاد کشور، تنها ۵ درصد موثر بوده است. وی تصریح کرد: بخش تعاون می‌تواند در تجمیع توان‌های مختلفی که در کشور وجود دارد، کمک دهنده باشد تا این مجموعه‌ها ارزش افزوده بالایی داشته و نقشی در اقتصاد کشور ایفا کنند.سبحانی‌نیا با بیان اینکه تعاون یک ریشه اعتقادی و دینی دارد، گفت: ابعاد مختلف قانون در خصوص تعاون بر اساس دین تنظیم و نگاشته شده است اما متاسفانه با وجود همه تلاش‌هایی که در این بخش صورت می‌گیرد، بخش تعاون با بی‌مهری مسئولین روبه‌رو است. وی تصویب بودجه برای بخش تعاون و تخصیص ندادن آن به این بخش را نشانگر بی مهری مسئولین به تعاون دانست و خاطرنشان کرد:مجلس و دولت باید اهتمام لازم را برای تحقق جایگاه واقعی تعاون در اقتصاد داشته باشند. رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی تاکید کرد: امیدواریم در برنامه ششم توسعه به بخش تعاون توجه ویژه‌ای شود و باید دولت نیز در این زمینه اقداماتی انجام دهد تا تعاون بتواند تاثیر ۲۵ درصدی بر اقتصاد کشور داشته باشد.