گوشی‌های موبایلی که امروزه هر یک از ما در دست داریم و نام هوشمند بودن را با خود به یدک می‌کشند طی چند سال اخیر با تغییرات گسترده‌ای همراه شده‌اند. حالا در بازار فروش گوشی‌های موبایل کمتر تلفنی با شکل و شمایل 10 سال پیش و با طراحی کلاسیک دیده می‌شود. شاید بتوان آغاز تغییرات اساسی در تجهیز گوشی همراه به فناوری‌های نوین را در سال ۲۰۰۵ یافت.هرچند در سال ۲۰۰۵ اکثر افراد به اندازه صفحه‌نمایش گوشی‌های خود بیشتر از حافظه داخلی و میزان قدرت پردازشگر آن اهمیت می‌دادند، با این حال امروزه فناوری گوشی‌های هوشمند با چنان پیشرفتی همراه بوده که به راحتی می‌توان از آنها به جای کامپیوترهای شخصی استفاده کرد. سایت phonearena در گزارشی به 8 قابلیت گوشی‌های هوشمند اشاره کرده که 10 سال پیش از آنها خبری نبوده است. صفحه نمایش مولتی تاچ
pic۱
Multi Touch یا چند لمسی، جالب‌ترین فناوری پس از صفحات لمسی است. مولتی تاچ یعنی لمس همزمان چند نقطه در یک زمان که هم‌اکنون در تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و نمایشگرهای لمسی وجود دارد. شاید اکنون گوشی هوشمندی بدون صفحه‌نمایش لمسی غیرقابل تصور باشد، اما 10 سال پیش معدود گوشی هوشمندی به این قابلیت تجهیز شده بود و اکثرا از صفحه‌کلید فیزیکی برای ایجاد تعامل با کاربر بهره می‌بردند. LG KE850 Prada نام اولین گوشی دنیاست که مجهز به نمایشگر لمسی خازنی بود. تا پیش از این نیز گوشی‌های لمسی ساخته شده بود اما شما نمی‌توانستید از طریق انگشت با آن ارتباط برقرار کنید و باید همیشه از قلم استفاده می‌کردید.

دوربین با کیفیت
کیفیت عکس‌های گرفته شده و تصاویر ذخیره شده توسط دوربین گوشی‌های همراه در یک دهه ارتقای چشمگیری پیدا کرده است. بسیاری از گوشی همراهشان به‌عنوان دوربین استفاده می‌کنند، در موقع خرید گوشی شاید بعد از قیمت، کیفیت دوربین مهم‌ترین معیار برای بسیاری‌ باشد. نوکیا N۹۰ و N۷۰ دو نمونه از بهترین گوشی‌های همراهی مبتنی بر سیستم‌عامل سیمبین بودند که در سال ۲۰۰۵ در بازار یافت می‌شد.هر دو گوشی به دوربین اصلی ۲ مگا‌پیکسلی که قادر بود عکس‌هایی با وضوح تصویر ۱۶۰۰ در ۱۲۰۰ پیکسل و ویدئوهایی با وضوح ۳۵۲ در ۲۸۸ پیکسل ضبط کند، تجهیز شدند.

پشتیبانی از شبکه پهن باند
از سال ۲۰۰۵، شبکه‌های نسل سوم ضریب نفوذ خود را افزایش داده‌اند، یکی از علل این موضوع را می‌توان پر شدن گنجایش نسل دوم شبکه‌های مخابراتی دانست. شبکه‌های نسل دوم برای انتقال اطلاعات صوتی با سرعت ‌پایین طراحی شده است. از همین‌رو بر اساس نیازهای مشترکان به ارتباطات پرسرعت‌تر، این نسل وارد عمل شد. اولین گوشی با قابلیت اتصال به نسل سوم شبکه مخابراتی سامسونگ SCH-W200 نام داشت.نسل چهارم ارتباطات موبایل که در سال‌های اخیر جایگزین نسل سوم آن شده است؛ مهیا‌کننده‌ سرعت و پهنای باند بسیار بالا برای دسترسی به اینترنت و انتقال دیتا در لپ‌تاپ‌های دارای مودم وایرلس، گوشی‌های هوشمند و دیگر گجت‌ها است.

اسکنر اثر انگشت
pic۲
با پیشرفت روز‌افزون فناوری در عرصه‌های مختلف، بهره‌گیری از روش‌های امنیتی جدیدی همچون اسکنر اثر انگشت و اسکنر چشمی در گوشی‌های همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچند هنوز عده‌ای احراز هویت از طریق اسکنر اثرانگشت را راهی غیرقابل اعتماد به منظور قفل گوشی هوشمند می‌دانند، اما بسیاری از کاربران اپل به خاطر وجود فناوری تاچ آی‌دی که در سال ۲۰۱۳ برای اولین بار در آیفون ۵s مورد بهره‌برداری قرار گرفت، می‌توانند هویت خود را برای دستگاه تایید کنند.


حافظه ذخیره‌سازی بالا
گوشی‌های قدیمی حافظه‌ دائمی بسیار پایینی در حد کیلوبایت داشتند، این در حالی‌ است که طی چند سال اخیر این مقدار حافظه از مرز 821 گیگابایت نیز گذشته است. در سال 5002 یافتن گوشی هوشمندی با حافظه داخلی ۸ گیگابایتی یک رویا محسوب می‌شد، اما امروزه با بهره‌گیری از کارت حافظه‌های جانبی 23 و 61 گیگابایتی، حافظه قابل دسترس کاربران از مرز 821 گیگابایت نیز گذشته است.



پرداخت موبایلی
پرداخت موبایلی یا NFC جدیدترین فناوری بی سیمی است که این امکان را برای دستگاه‌ها فراهم کرده تا در فواصل کوتاه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اطلاعات انتقالی بین دستگاه‌ها از طریق یکی از دو روش موج‌کوتاه و یا لمس و اتصال که شایع‌تر است صورت می‌گیرد. به لطف فناوری NFC، اکنون شرکت‌های بزرگی همچون گوگل و اپل سرویس‌های پرداخت موبایلی خود را با نام‌های Google Wallet و Apple Pay در اختیار کاربران قرار داده‌اند، این در حالی است که سامسونگ نیز به زودی سیستمی مشابه را با نام Samsung Pay عرضه خواهد کرد.


برنامه و خدمات مربوط به تناسب اندام
pic۳
در چند سال اخیر شرکت‌های تولید‌کننده گوشی‌های هوشمند، با ارائه نوآوری در بخش خدمات مربوط به تناسب‌ اندام محصولات خود را به حسگرهایی همچون سنسور تشخیص ضربان قلب و فشارخون تجهیز کرده‌اند. در همین راستا برنامه‌های کاربردی زیادی نیز توسط شرکت‌های نرم‌افزاری همچون Google Fit, Samsung S Health، MSN Health & Fitness در اختیار کسانی که قصد دارند کنترل سلامت خود را به گوشی‌های هوشمند بسپارند، قرار گرفته است.

پخش زنده
این یک واقعیت است که دیگر هیچ رویدادی در هیچ نقطه‌ای از کره زمین به لطف شبکه‌های پرسرعت اینترنت و وجود گوشی‌های هوشمند محدود نخواهد شد. کاربران می‌توانند با استفاده رایگان از اپلیکیشن همچون پریسکوپ و Meerkat، اقدام به پخش استریم ویدئو از طریق گوشی‌های موبایل و با فشردن یک دکمه کنند و همزمان به چت و گفت‌وگو درباره آن بپردازند.