گوتلیب دایملر - ۱۰ دی ۹۴
گوتلیب دایملر (رقیب کارل بنز) در صنعت خودرو یکی از تاثیرگذارترین نام‌ها است چراکه در اواخر قرن نوزدهم در صف نوآوران این موتور قرار داشته است نوآورانی که هر یک به‌نوعی بخشی از بار پیشرفت صنعت خودرو را در سال‌هایی که اسب و درشکه عادی‌ترین وسیله سفر بود، بر عهده داشتند.

گوتلیب دایملر در مارس ۱۸۳۴ به دنیا آمد. در دوران مدرسه به امور مهندسی علاقه‌مند شد و بعدها به‌دنبال همین علاقه‌اش از خانه دور شد و بعد از چند کار مختلف یک موقعیت کاری مناسب در شرکت دویتز برایش فراهم می‌شود و گوتلیب جوان هم که مترصد چنین فرصتی بود آن را از دست نمی‌دهد. موسس شرکت دویتز فردی به نام نیکلاس اتو است که ساختار موتور چهارزمانه را به نام خود ثبت کرده بود و نمونه‌هایی از این موتور را هم به تولید رسانده بود. اتو مبتنی بر فردی با تحصیلات دانشگاهی بود و گوتلیب فرد مورد نظر اتو بود. این سه نفر روی ساخت یک موتور به شکلی که امروز می‌شناسیم متمرکز شدند و در ۱۸۷۷ موتوری تقریبا کامل طراحی کردند اما نتوانستند آن را ثبت کنند. جالب آن که کمی دورتر از این جمع کارل بنز مشغول کاری مشابه بود و سرانجام هم یک موتور درونسوز دوزمانه را اختراع کرد. کارها در شرکت اتو خوب پیش نمی‌رفت. اتو و دایملر به شدت با یکدیگر اختلاف نظر داشتند و همین امر باعث شد در نهایت اتو ابتدا دایملر و چند وقت بعد یکی از دوستانش به نام می‌باخ را از شرکت دویتز اخراج کند. به این ترتیب دایملر پس از هشت سال کار برای شرکت دویتز این شرکت را ترک کرد.

چنین تصمیمی از سوی اتو اندکی بحث برانگیز است و مشخص نیست او چرا دو مهندس جوانی را که تمام اسرار فنی کارش را می‌دانند از شرکت اخراج کرده است چون در این شرایط آنها می‌توانستند با دانشی که از شرکت او به دست آورده بودند، خود کسب و کار مستقلی را راه بیندازند اتفاقی که خیلی زود افتاد و این دو نفر کار مشترک خود را شروع کردند. هدف اصلی آنها بهبود سیستم سوخت رسانی موتور ساخته شده ازسوی اتو بود. سرانجام پنج سال پس از آن که شرکت دویتز را ترک کردند و سه سال بعد ازشروع کارشان در حالی که دایملر مرز ۵۰ سالگی را نیز رد کرده بود نخستین موتور آنها ساخته شد. البته مشخصات فنی این موتور چندان قابل توجه نبود و فقط نیم اسب بخار قدرت داشت، اما مهم‌ترین نکته فنی آن توانایی‌اش در گردش با سرعت بالا بود که باعث می‌شد موتور برای کاربرد‌های مختلف عملیاتی باشد. آنها در ادامه برای تکمیل موتور خود یک کاربراتور طراحی کردند تا هوا و سوخت را با هم مخلوط کند. در همان سال آنها نمونه‌ای بزرگ‌تر از موتور خود را که این باریک اسب بخار قدرت داشت به ثبت رساندند و عملا توانستند کار نیمه تمام اتو را تکمیل کنند. در آن زمان موتورهای مختلفی که به ثبت می‌رسید تنها در جزییاتی کوچک با یکدیگر اختلاف داشتند اما در میان آنها موتور این دو کاربردی‌تر از سایرین بود. در ادامه دایملر نخستین موتورسیکلت موتوردار جهان را اختراع می‌کند.