درآمد میلیونی با میوه قهوه
مترجم: مریم رضایی
افراد زیادی در اطراف ما هستند که رویای راه‌اندازی یک کسب‌وکار را در سر دارند. این رویاها معمولا در حد همان رویا باقی می‌مانند، اما در این میان افرادی هم هستند که با راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک و با وجود رقبای بزرگ در این مسیر به موفقیت می‌رسند. شرکت‌های جدید در این حوزه در حال شکوفایی هستند، سهم بازار را به دست می‌آورند و وقتی خریداران را با محصولات جدید، محلی و با کیفیت بهتر جذب می‌کنند، به توزیع در سطح ملی دست می‌یابند. در اینجا به تعدادی از این کسب‌وکارهای کوچک و چگونگی موفقیت آنها اشاره می‌کنیم.

شرکت 125 میلیون دلاری با میوه قهوه
برند بای (Bai) با استفاده از میوه قهوه، نوشیدنی‌های متنوع و سرشار از آنتی‌اکسیدان تولید می‌کند. بن ویس، مدیرعامل و موسس این شرکت می‌گوید: ما توانسته‌ایم به کمک سرمایه‌گذاری دیگران یک شرکت ۱۲۵ میلیون دلاری راه‌اندازی کنیم. در حال حاضر اولین سال توزیع خود در سطح ملی را شروع کرده‌ایم. خوش‌شانس بوده‌ایم که توانستیم محصول خوبی تولید کنیم آن را پرورش دهیم و تصمیم‌های خوبی در این مسیر اتخاذ کنیم. این فرصت را پیش روی خودمان قرار دادیم و به این فکر کردیم که اگر مسیر دیگری را پیموده بودیم، ممکن بود بتوانیم شرکت ۱۲۵ میلیون دلاری تاسیس کنیم، اما نمی‌توانستیم از همه امکانات موجود استفاده کنیم. وقتی شرکت بای را تاسیس کردم، به فروشگاه‌های مواد غذایی سالم مراجعه می‌کردم، روی یک صندلی تاشو می‌نشستم و توجه می‌کردم مشتریان در مورد یک برند چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را نه. قهوه بای با طعم طبیعی و داشتن تنها ۵ کالری محصولی به‌روز بود و خیلی سریع توجه شرکت عمده‌فروشی کاستکو (Costco) را به خود جلب کرد. فروش محصولات در کاستکو مثل یک راه میانبر برای فروش محصولات در هر کسب‌وکار است. بیشتر برندها این راه میانبر را طی نمی‌کنند، چون محصولات آنها ویژگی جذابی ندارد، اما ما از همان ابتدا تصمیم خود را گرفته بودیم: این قهوه را جلوی افراد می‌گذاریم، توضیح کوتاهی در مورد برندمان می‌دهیم و اجازه می‌دهیم آن را بچشند. همین کافی است.

کسب‌وکاری با سریع‌ترین رشد
شرکت اولترا موبایل تجربیات ارتباطی نوآورانه و درستی در اختیار افراد سراسر دنیا قرار می‌دهد. این شرکت طرح‌های ارتباطی ارائه می‌دهد که موانع را از بین برده و باعث می‌شود مشتریان در هر جایی که هستند به راحتی بتوانند با جوامع خود ارتباط برقرار کنند. از جمله خدمات این شرکت عبارت است از: امکان ارتباط تلفنی بین‌المللی بدون محدودیت، پوشش تماس به ۶۰ مقصد مختلف با شبکه موبایل ۴G، راحتی استفاده از طریق شارژ مجدد طرح‌های ماهانه به صورت ۲۴ ساعته و انتخاب اولویت‌های زبانی، خدمات به مشتری حتی از خرده‌فروشی نزدیکی محل تا از طریق تیم خدماتی جهانی و غیره. دیوید گلیکمن، مدیرعامل اولترا می‌گوید: «همیشه احساس می‌کردم این ناعادلانه است که شرکت‌های مخابراتی امکان تماس داخلی با قیمت ناچیز را فراهم می‌کنند، اما وقتی می‌خواهید یک تماس بین‌المللی بگیرید، قیمت مکالمه ناگهان به‌طور غیرمنطقی بالا می‌رود.» او ابتدا شرکتی به نام جاستیس (Justice) تاسیس کرده بود و سپس به راه‌اندازی دیگر بنگاه‌های مخابراتی روی آورد.

یکی از آنها هوم‌تاون تله کام (Hometown Telecom) بود که با یک شرکت هندی همکاری می‌کرد. افرادی که از آمریکا با هند تماس داشتند، شماره خاصی را می‌گرفتند و کدی را وارد می‌کردند و از بهترین سرعت تماس برخوردار می‌شدند. این همکاری آنقدر موفق بود که دو شرکت بزرگ هندی از بازار خارج شدند، اما این شرکت در مقیاس بزرگی کار نمی‌کرد و چندان بین‌المللی نبود. گلیکمن می‌گوید: «بنابراین فکر کردیم چرا امکان تماس‌های رایگان بین‌المللی را در قالب موبایل و با ارسال پیام متنی و سایر داده‌ها بدون اینکه به شماره فراگیر یا پین کد نیاز باشد فراهم نکنیم؟ در نتیجه به یک اپراتور شبکه مجازی موبایل در آمریکا تبدیل شدیم. با این تجربه‌ای که به دست آورده بودیم، فکر کردیم ایجاد پایگاه مشتری بزرگ با استفاده از بازاریابی اینترنتی و امکانات Adwords گوگل آسان خواهد بود و از آن نتیجه هم گرفتیم. وقتی شرکت اولترا را تاسیس کردیم، ابتدا با مشکلاتی در جذب مشتری مواجه شدیم. بنابراین به انجمن وایرلس که بزرگ‌ترین کنوانسیون وایرلس در آمریکا است مراجعه کردیم و تا می‌توانستیم فروشگاه‌های خدمات وایرلس مستقل و توزیع کننده راه‌اندازی کردیم. ظرف چند ماه بعد از راه‌اندازی شرکت ۳ هزار فروشگاه داشتیم که تعداد آنها اکنون در سراسر آمریکا به ۲۵ هزار رسیده است. در حال حاضر یکی از رقابتی‌ترین طرح‌ها را برای مکالمه و پیام‌های متنی در بازار بین‌المللی در اختیار داریم.

داروخانه تمام اینترنتی
بیش از ۷۵ درصد مردم بالاتر از ۱۶ سال سوئد از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند و افراد از ۶ سالگی کار با اینترنت را یاد می‌گیرند، بنابراین راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین در بازار این کشور اگرچه قدمی کوچک، اما مثبت است. آپوتی (Apotea) اولین داروخانه اینترنتی در سوئد است که هیچ گونه فروشگاه فیزیکی ندارد و کلیه فعالیت‌های خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دهد. این شرکت ابتدا با نام آدلیبریس فعالیت می‌کرد که چندان موفق نبود، اما وقتی پار ساردسون، مدیرعامل فعلی آپوتی که در سال ۱۹۹۷ یک کتابخانه اینترنتی را اداره می‌کرد وارد کار شد، همه چیز تغییر کرد. تیم او سایت موفق خود را در سال ۲۰۱۱ به یک شرکت رسانه‌ای فروخت و سپس به بنگاه‌های دیگر روی آورد. آنها در نهایت مالکیت آدلیبریس را به دست آورده و نام آن را به آپوتی تغییر دادند. ساردسون می‌گوید: «ایده ما این است که دانش و ایده‌هایی که در فروش کتاب داشتیم، در فروش دارو هم به‌کار ببریم.» این داروخانه اینترنتی تاکنون موفق عمل کرده و با کاهش ۱۸ درصدی قیمت داروهای خود نسبت به داروخانه‌های فیزیکی و تنوع بالای محصولات به سرعت در حال رشد است. ساردسون می‌گوید: «واکنشی که گرفته‌ایم فوق‌العاده بوده است. هر هفته حدود ۱۰ هزار مشتری جدید به دست می‌آوریم و بازخوردهای بسیار مثبتی از آنها می‌گیریم. وقتی شرکتی به سرعت آپوتی رشد می‌کند، باید دائما به آینده فکر کنید و اینکه چالش بعدی چه خواهد بود. به عنوان مثال، پاییز سال گذشته با محدودیت فضای انبار مواجه شدیم.قدم بعدی ما این است که در ارائه داروهای با نسخه پزشک نیز عملکرد خوبی داشته باشیم. این بخش به سرعت در حال رشد است و پتانسیل‌های زیادی دارد.»